«Identitat de marca» del Mircea Cărtărescu espanyol

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Mihai Iacob

Resum

Igual que tots els autors, el romanès Mircea Cărtărescu es crea un ethos propi, no només al seu camp literari d'origen, sinó també a tots els camps als quals es tradueix la seua obra. A diferència de la «identitat de marca» de qualsevol altre producte comercial, la figura de l'escriptor és una construcció flexible i dinàmica ―dins de la reiteració―, que es va adequant a un «ethos previ» en evolució permanent, segons l'augment o pèrdua de capitals simbòlic i social. L'autoimatge es comunica a través de «narracions de la carrera» explícites o implícites, per les quals l'autor literari reacciona davant d'una «imatge de marca» percebuda com a insatisfactòria o defectuosa. Aquest estudi intenta posar en relleu tant nusos significatius de la xarxa de l'ethos cărtăresquiano, com els recursos retòrics emprats per comunicar-los. Amb aquest propòsit s'han analitzat les «narracions de la carrera» emeses durant dues activitats paratextuals presencials, celebrades a terra espanyola: la primera, quan l'autor en qüestió era encara un escriptor emergent a Espanya, i la segona, en un moment immediatament posterior al notable èxit de la seua novel·la Solenoide.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Iacob, M. (2023). «Identitat de marca» del Mircea Cărtărescu espanyol. Cultura, Lenguaje Y Representación, 32, 103–116. https://doi.org/10.6035/clr.6743
Secció
ARTÍCULOS / ARTICLES

##plugins.generic.funding.fundingData##

Referències

Amossy, Ruth. 2015. La présentation du soi. Paris: Presses Universitaires de France.

Anholt, Simon. 2007. Competitive Identity. The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Hampshire y Nueva York: Palgrave McMillan.

Beristáin, Helena. 1995. Diccionario de retórica y poética. México, D. F.: Porrúa.

Boltanski, Luc y Laurent Thévenot. 2006. On Justification. The Economies of Worth. Princeton: Princeton University Press.

Cărtărescu, Mircea. 2018. «El lápiz de carpintero». En Carnets de Formentor, 9: 59-71.

Cărtărescu, Mircea. 2011. Zen. București: Humanitas.

Casanova, Pascale. 2001. La República Mundial de las Letras. Barcelona: Anagrama.

Dix, Hywel. 2017. The Late-Career Novelist. Career Construction Theory, Authors and Autofiction. London: Bloomsbury Academic.

EdImpedimenta (canal de YouTube). 2013. «Encuentro en Librería Alberti con Mircea Cartarescu», vídeo publicado el 13.03.2013. https://www.youtube.com/watch?v=mwvJ8IopHvU&t=1084s.

Heinich, Nathalie. 2000. Être écrivain. Paris: Éditions La Découverte & Syros.

Iacob, Mihai. 2022. «Sobre la (re)construcción editorial de Mircea Cărtărescu en España». HELIX. Dossiers zur romanischen literaturwissenschaft (en prensa).

Iacob, Mihai. 2021. «El ethos federado de Mircea Cărtărescu en la literatura española (2010-2018)». Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas, 19: 153-175.

Iacob, Mihai. 2018. «De la tricoul cu mandală la camașa cu mânecă scurtă sau negocierea imaginii scriitorului tradus: două lecturi publice ale lui Mircea Cărtărescu în Spania». En Teritorii, granițe, comunități, ed. Costin Popescu. București: Editura Universității din București.

Jameson, Fredric. 1986. «Third-World Literature in the Era of Multinational Capitalism». Social Text, 15: 1986, pp. 65-88. http://www.jstor.org/stable/466493.

Janssen, Susanne. 1998. «Side-roads to success: The effect of sideline activities on the status of writers». Poetics, 5: 265-280.

Mainguenau, Dominique. 2007. Discursul literar. Iași: Institutul European.

Meizoz, Jérȏme. 2020. Faire l’auteur en régime néo-liberal. Rudiments de marketing littéraire. Ginebra: Slatkine.

Moran, Joe. 2000. Star Authors. Literary Celebrity in America. London, Sterling, Virginia: Pluto Press.

Perelman, Chaïm y Lucie Olbrechts-Tyteca. 1989. Tratado de Argumentación. La Nueva Retórica. Madrid: Gredos.

Terian, Andrei. 2022. «The Poetics of the Hypercycle in Mircea Cărtărescu´s Solenoid». Life Writing, 19: 1-18. https://doi.org/10.1080/14484528.2020.1747351

Thomson, Matthew. 2006. «Human Brands: Investigating Antecendents to Consumers’ Strong Attachments to Celebrities». Journal of Marketing, 3: 104-119.

Zafiu, Rodica. 2000. Narațiune și poezie. București: BIC ALL.