Dues visions del conflicte en una conversa espontània: participants vs. analistes
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
La conversa quotidiana es considera un gènere col·laboratiu on els i les participants busquen harmonia i acord. A diferència de gèneres com els talk shows o els debats parlamentaris, la conversa quotidiana no és inherentment confrontacional, encara que no està exempta de conflictes. Aquest estudi examina com es manifesta lingüísticament el conflicte en converses espontànies, basant-se en indicadors estructurals, interaccionals i lingüístics identificats a la bibliografia. S'utilitza un corpus de converses familiars gravades amb un micròfon ocult, etiquetat per una persona participant en la conversa. L'anàlisi compara la definició de conflicte a la literatura amb la percepció de les persones participants, identificant àrees de coincidència i discrepància, i reflexionant sobre les zones indefinides entre ambdues perspectives.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0.
S'utilitza una llicència de drets d'autor CREATIVE COMMONS d'accés obert. Aquells autors les obres dels quals siguin publicades per aquesta revista, accepten els termes següents:
- a. Els autors conservaran els seus drets d'autor i garantiran a la revista el dret a publicar primer la seva obra, que estarà simultàniament subjecta a la Llicència de Reconeixement Creative Commons CC BY SA que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui el seu autor i la seva primera publicació.
- b. Els autors podran adoptar altres contractes de llicència no exclusius per a la distribució de la versió publicada de l'obra (per exemple, dipositar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors poden -i es recomana- difondre la seva obra a través d'Internet (per exemple, en arxius telemàtics institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de presentació, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les citacions de l'obra publicada.
##plugins.generic.funding.fundingData##
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
##plugins.generic.funding.funderGrants## PID2020-114805GB-I00 -
Ministerio de Ciencia e Innovación
##plugins.generic.funding.funderGrants## MCIN/AEI /10.13039/501100011033
Referències
Adams, Ryan E. & Laursen, Brett (2007). The correlates of conflict: Disagreement is not necessarily detrimental. Journal of Family Psychology. 21: 445-458.
Albelda, Marta (en prensa, 2024): Factores comunicativos agravadores y moderadores del conflicto de pareja, Cultura, lenguaje y representación.
Boersma, Paul & Weenink, David (2024). Praat: doing phonetics by computer. Version 6.4.12: Consultado el 2 de mayo de 2024 en http://www.praat.org/
Boxer, Diana y Radice, Joseph. (2018). Bickering: A conflict speech behavior of close social distance, Journal of Language Aggression and Conflict 6:2, 177–202
Boxer, Diana y Weihua Zhu (2013): Strong disagreement in Mandarin and ELFP1 Aggressive or politic? Journal of Language Aggression and Conflict 1:2 (2013), 194-224. https://doi.org/10.1075/jlac.1.2.04zhu
Briz, A. (coord.) (1995): La conversación coloquial (Materiales para su estudio). Anejo XVI de la Revista Cuadernos de Filología, Universidad de Valencia.
Briz, Antonio (1998): El español coloquial en la conversación. Esbozo de pragmagramática. Ariel.
Briz, Antonio (en prensa, 2023): Para el análisis de conversaciones en el conflicto de pareja. Cultura, Lenguaje y Representación.
Brown, Penelope & Stephen Levinson. 1987. Politeness: Some universals in language usage. Cambridge University Press.
Cabedo, Adrián (en prensa): Análisis multicapa del habla conversacional conflictiva a partir de la herramienta computacional Oralstats Furious. Cultura, lenguaje y Representación.
Carcelén, Andrea (en prensa, 2024). ¿Es posible elaborar corpus orales espontáneos y cumplir la legislación? El modelo en tres fases del corpus Ameresco. RESLA
Carcelén, Andrea y Uclés, Gloria (2019): Diseño y construcción de un corpus oral multidialectal. El corpus Ameresco. Normas, 9(1), 17. https://doi.org/
7203/Normas.v9i1.16007
Clancy, Brian (2018): Conflict in corpora. Investigating family conflict sequences using a corpus pragmatic approach. Journal of Language Aggression and Conflict 6:2, 228–247.
Coleman, Peter T. (2000): Intractable conflict. En Morton Deutsch y Peter T. Coleman (Eds.), The handbook of conflict resolution: Theory and practice. Jossey-Bass, 428–450.
Culpeper, Jonathan. 2011. Impoliteness: Using Language to Cause Offence. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511975752 .
Culpeper, Jonathan y Haugh, Michael (2020): The metalinguistic of offence in (British) English. Journal of Language Aggression and Conflict 9:2, 185-214.
Estellés, Maria (2023): Visualizando el conflicto discursivo a través de la expresión fónica: un estudio a partir de dos conversaciones. Normas, 13, 224-247. https://doi.org/10.7203/Normas.v13i1.27986
Estellés, Maria y Cabedo, Adrián (en preparación): «Sonamos como si discutiéramos». La prosodia del conflicto real frente al evocado.
Fuentes, Catalina (2011): Cortesía e imagen en las preguntas orales del Parlamento español. Cultura, lenguaje y representación, ix, 53-79.
Georgakopoulou, Alexandra (2012): «A simple disagreement? A row? Or a massive fall out?»: On the challenges of an analytical task. Journal of Pragmatics 44: 1623-1625.
Grimshaw, Allen D. (ed.) (1990): Conflict talk: Sociolinguistic investigations in conversations. Cambridge University Press
Haugh, Michael. (2007): The discursive challenge to politeness research: An interactional alternative. Journal of Politeness Research, vol. 3, no. 2, 2007, pp. 295-317. https://doi.org/10.1515/PR.2007.013
Kotthoff, Helga (1993): Disagreement and concession in disputes: On the context sensitivity of preference structures. Language in Society 22, 193-216.
Kuo, Sai-hua (1992). Formulaic opposition markers in Chinese conflict talk. Georgetown University Round Table on Languages and Linguistics 1993, Vol 1992, Georgetown University Press, 388-402.
Leech, Geoffrey N. (1983): Principles of Pragmatics. Londres: Longman.
Leung, Santoi (2002): Conflict talk: a discourse analytical perspective. Teachers College. Columbia University Working Papers in TESOL and Applied Linguistics, 2(3), 1-19. https://doi.org/10.7916/D8862TZT
Muntigl, Peter y Turnbull, William (1998): Conversational structure and facework in arguing. Journal of Pragmatics, 29(3), 225–256. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(97)00048-9
Norrick, Neal R. Spitz, Alice (2008): Humor as a resource for mitigating conflict in interaction. Journal of Pragmatics 40, 1661–1686.
Pomerantz, Anita (1984): Agreeing and disagreeing with assessments: some features of preferred/dispreferred turn shapes. In: Atkinson, M., Heritage, J. (Eds.), Structures of Social Action: Studies in Conversation Analysis. Cambridge University Press, pp. 57–103.
Rühlemann, Cristoph y Clancy, Brian (2018): Corpus Linguistics and Pragmatics. En C. Ilie y N. Norrick (eds.) Pragmatics and Its Interfaces. John Benjamins. 241–266. https://doi.org/10.1075/pbns.294
Schiffrin, Deborah (1984). Jewish argument as sociability. Language in Society 13, 311–335.
Sifianou, Maria (2012): Disagreements, politeness and face. Journal of Pragmatics 44, 1554–1564.
Sifianou, Maria (2019): Conflict, disagreement and (im)politeness. En M. Evans, L. Jeffries & J. O’Driscoll (eds), The Routledge Handbook of Language in Conflict. Routledge, 176-195.
Stewart, Katherine A. and Maxwell, Madeline M. (2010): Storied Conflict Talk: Narrative construction in mediation. John Benjamins Publishing Company
Vuchinich, Samuel (1984). Sequencing and social structure in family conflict. Social Psychology Quarterly, 47(3), 217–234. https://doi.org/10.2307/3033819
Watts, Richard J. (2003): Politeness. Cambridge University Press.
Wittenburg, Peter; Brugman, Hennie; Russel, Albert; Klassmann, Alex; Sloetjes, Han (2006): ELAN: a Professional Framework for Multimodality Research. Proceedings of LREC 2006, Fifth International Conference on Language Resources and Evaluation. Disponible en https://archive.mpi.nl/tla/elan