Gènere, art i literatura digitals
No 46 (2025)
Caleidoscopis de la intimitat. Gènere i autoficció
No 45 (2024)
Cresols feministes
No 44 (2024)
Xarxes AMB Génere
No 40 (2022)
Figures i arquetips de gènere a la Grècia antiga
No 39 (2021)
L’objectiu és superar una imatge monolítica i immutable de la dona (i de l’home) de l’Antiga Grècia, atès que al llarg de la història (des de l’època homèrica fins al període hel·lenístic) i en funció d’àmbits territorials concrets, la situació de les dones i dels homes, així com els paradigmes d’allò femení i d’allò masculí, van registrar canvis importants. Una aproximació rica i plural als models, les figures i els arquetips de gènere de l’Antiga Grècia ens proporcionarà una visió més precisa de la diferent assignació de papers, estatus i poder a dones i homes; i, en definitiva, ens permetrà una millor comprensió global de la cultura grega antiga.
Dones en el món del treball. Perspectives històriques des del present
No 38 (2021)
En les dues últimes dècades, la història de gènere ha aconseguit un desenvolupament important a Amèrica Llatina. Això ha provocat que s'hagen obert noves perspectives en la investigació històrica.
En alguns casos s'han plantejat nous matisos a coneixements ja assentats, en uns altres s'ha obert un nou camp per a l'exploració històrica. L'evolució i popularització de la història cultural així com el més recent renovat impuls de la història social constitueixen elements que porten a considerar la pertinència
d'un número especial dedicat a la reflexió sobre la història de les dones i el món del treball a Amèrica Llatina.
Deesses, reines i altres oficis. Retrat de la dona egípcia
No 37 (2020)
Al llarg dels segles, les dones han estat les grans oblidades de la història, ja que per a la historiografia tradicional només calia destacar reis, batalles i déus. Avui dia, la labor de la recerca intenta rescatar
la figura femenina dels diferents encasellaments imposats i donar el vertader valor a la seua contribució en el nostre passat, present i amb ells futur.
La labor que ens ocupa en el cas de la dona de l’antic Egipte, és la de donar-li la visualització necessària per a allunyar-la dels rols tradicionals de la llar i la maternitat com a únics i sempre respectant aquests, ampliar-los per a adonarnos de la gran varietat de tasques que les dones egípcies podien realitzar, així com la legislació que les emparava i protegia. El món medicoreligiós no era una excepció i hem de reconèixer la labor d’aquestes dones en la religiositat diària, tant en àmbit privat com públic i tant en l’àmbit de la llar com a escala estatal. Un debat feminista en l’estudi d’aquesta realitat diària de les dones egípcies adscrites als diversos grups socials, ens proporcionarà un retrat real, plural i actualitzat d’aquestes extraordinàries dones.
La mirada feminista davant l´espill publicitari
No 36 (2020)
La publicitat nos és sols una pràctica econòmica, també és una pràctica semiòtica i ideològica i vehicula discursos i iconografía sexista, contribuïnt a distribuir en els mitjans de comunicació de masses, paradigmes discriminatoris segons el reglament de gènere socialment acceptat. Els missatges publicitaris requereixen així d´un anàlisi en profunditat que pose de manifest com la retòrica publicitària es basa en estereotips sexistes, a més de les implicacions ontològiques i socials que allò comporta. D´aquesta manera es fa necessària una reflexió sobre els aspectes com la tirania de la bellesa i la seua relació amb malalties com l´anorèxia, la cossificació i la intrumentalització de les dones com una mercaderia més, la fragmentació i la fetitxització del cos femení, la glamourització de la violència contra les dones, l´obsessió per la dona-nina i la dona cadàver, la hipersexualització de les models, l´ús de les adolescents en el mercat de la seducció, les relacions de poder masculí-femení que es vehiculen; però també les campanyes en positiu i les expressions artístiques d´aquelles que deconstrueixen i critiquen la publicitat sexista. El debat sobre l´àmbit publicitari des de la crítica feminista és imprescindible, ja que l´ús i l´abús dels mitjans, no comporta adquirir capacitat decodificadora. Obrint aquest debat pretenem contiribuir a una publicitat on l´estètica no oblide l´ètica