"Dones paral·leles" a Heròdot: Tòmiris i Artemísia / «Parallel women» in Herodotus: Tomyris and Artemisia

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Rubén Montañés Gómez

Resum

Resum Entre les dones que a l’obra d’Heròdot detenen poder i l’exerceixen de manera efectiva, Tòmiris i Artemísia presenten significatius aspectes en comú: reines, vídues, mares i implicades en conflictes bèl·lics en què intervenen personalment. Les diferències entre elles responen, bàsicament , al caràcter llegendari i bàrbar de la primera, històric i hel·lenitzat de la segona. L’objectiu del present article és exposar els respectius elements comuns i diferencials, a través de les fonts, no només d’Heròdot sinó de les posteriors, sobretot en la mesura que ofereixen canvis en els personatges. Paraules clau: Dones Heròdot Tòmiris Artemísia. Abstract In the work of Herodotus, amongst the women who hold and effectively exercise power, Tomyris and Artemisia have both significant common aspects: queens, widows, mothers, and involved in armed conflicts in which they personally intervene. The differences existing between them are essentially their characters: legendary and barbaric of the first one; historical and hellenized the second one. The aim of this paper is to set up their respective common and different elements, not only through the Herodotus sources, but also later ones, mainly as far as they assimilate changes in the characters. Keywords: Women Herodotus Tomyris Artemisia. 

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Montañés Gómez, R. (2014). "Dones paral·leles" a Heròdot: Tòmiris i Artemísia / «Parallel women» in Herodotus: Tomyris and Artemisia. Asparkía. Investigació Feminista, (25), 127–144. Retrieved from https://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/1279
Secció
Articles

Referències

Blok, Josine (2002): «Women in Herodotus’ Histories» a: Egbert J. Bakker, Irene J. F. de Jong, Hans van Wees (eds.): Brill’s Companion to Herodotus. Leiden - Boston: Brill, pp. 225-242.

Brodersen, Kai (ed.) (2010): «Mannhafte Frauen bei Polyainos und beim Anonymus de mulieribus», Polyainos: neue Studien / Polyaenus: New Studies. Berlín: Verlag Antike, pp. 149-159.

Curado, Ana Lúcia Amaral (1994): «Duas rainhas em Heródoto: Tómiris e Artemísia», Humanitas 46, pp. 17-42.

Gera, Devorah Levine (1996): Warrior Women: The Anonymous Tractatus De Mulieribus (Mnemosyne, Bibliotheca Classica Batava Supplementum). LeidenNova York- Colònia: Brill.

Greene, Ellen (ed.) (1996): Reading Sappho: Contemporary Approaches. University of California Press.

Lefkowitz, Mary (1996): «Critical Stereotypes and the Poetry of Sappho» a: Ellen Greene (ed.) (1996): Reading Sappho: Contemporary Approaches. University of California Press, pp. 26-35.

Mandàs, Kostas = Μαντάς, Κ., (2008): «Η γυναίκα και ο πολιτικός της ρόλος στην αρχαία ελληνική γραμματεία», Ιστορικά θέματα 77, pp. 24-35.

Montañés, Rubén (2010): «Resquicios de comicidad en Heródoto», Actas del XII Congreso Español de Estudios Clásicos. Madrid, Sociedad Española de Estudios Clásicos. pp. 581-588.

Nagy, Gregory (1996): «Three Phaethon, Sappho’s Phaon, and the White Rock of Leukas: “Reading” the Symbols of Greek Lyric» a Greene, pp. 36-58.

Nelson, Eric D. (1998): «Coan Promotions and the Author of the Presbeutikos» a Philipe van der Eijk (ed.): Hippocrates in Context. Leiden: Brill, pp. 209-236.

― (2007): «Hippocrates, Heraclids, and the “Kings of the Heracleidai”: Adaptations of Asclepiad History by the Author of the “Presbeutikos”», Phoenix 61, 3/4, pp. 234-246.

Proulx, Geneviève (2008): Femmes et féminin chez les historiens grecs anciens (Ve siècle avant J.-C.- IIe siècle après J.-C.). Université du Québec à Montréal. (Tesi doctoral inèdita).

Tourraix, Alexandre (1976): «La femme et le pouvoir chez Hérodote», Dialogues d’Histoire Ancienne 11, pp. 369-390.

Xydopoulos, Ioannis (2010): «Defining identities in the Black Sea region: The case of the Massagetae in Greek literary sources», Εγνατία 14, pp. 19-28.

Articles més llegits del mateix autor/a