El cos obert: ferma convicció de la representació femenina en dones artistas contemporànies / The «open» body: firm conviction of the female. Representation in contemporany female artists

Contenido principal del artículo

Irene Ballester Buigues

Resumen

RESUMEN

La pintora mexicana Frida Kahlo, fou la primera que «obrí» el cos per expresar temes que mai havien sigut tractats fins eixe moment, un camí de representació del cos femení com a llenç expressiu en un món dominat pels hòmens, una imatge que també dugué a terme la pintora italo-argentina Leonor Fini, qui creà el seu propi univers femení victoriòs identificant-se amb la figura mitològica de l´esfinx com a dominadora de l´home. La petjada deixada per Frida Kahlo serà arreplegada per les artistes contemporànies mexicanes, les quals ens parlaran en les seues obres del feminicidi llatinoamericà, un art extrem que té els seus arrels a l´accionisme vienés i al body art, amb artistes que com elles, ja en els anys seixanta i setanta havien donat a conéixer la construcció de la identitat femenina que en eixos anys començava a resorgir de la foscor.

Palabras clave: Identitat, feminicidi, cos obert, llatinoamèrica, art extrem.

ABSTRACT

The Mexican painter Frida Kahlo, was the first painter who «opened» her soul to express subjects which had never been discussed before until that moment; a way of representation of the female body as an expressive canvas in a world dominated by men, an image which the italian-argentine painter Leonor Fini represented by creating her own victorious female universe identifying herself with a mythological sphinx as a domineering of men. The mark left by Frida Kahlo will be collected by the contemporary Mexican artists, who will talk about the Latin American feminicide in their works of art, an extrem art which has its roots in a Viennese actionism and the body art, with artists like them who, in the sixties and the seventies, had already made known the construction of female identity which, in those years, started to reappear from darkness.

Key words: Identity, feminicide, opened soul, Latin America, extrem art.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Ballester Buigues, I. (2013). El cos obert: ferma convicció de la representació femenina en dones artistas contemporànies / The «open» body: firm conviction of the female. Representation in contemporany female artists. Asparkía. Investigació Feminista, (19), 141–154. Recuperado a partir de https://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/474
Sección
Artículos

Citas

DORIVAL, Geo (1942): Raquel Forner, Buenos Aires: Editorial Losada.

FIGUEROA IBARRA, Carlos (2004): «Cultura del terror y Guerra Fría en Guatemala», Sujetos víctimas y territorios de la violencia en América Latina. México D. F: Universidad de la Ciudad de México, p. 33.

FUENTES, Carlos et al.(2007): Frida Kahlo 1907-2007, México D.F: Instituto Nacional de Bellas Artes.

GUTIÉRREZ V. Alejandra (2007): «Regina José Galindo o el espejo violento». Este país. Vol. 1, Nº 8, Ciudad de Guatemala.

GROSENICK, Uta (2002): Mujeres artistas de los siglos XX y XXI. Köln: Editorial Taschen.

HERRERA, Hayden (1991): Frida Kahlo. Las pinturas. México D.F: Editorial Diana.

JELENSKY, Constantin (1972): Leonor Fini. Lausanne: Editorial Clairfontaine.

KAUFFMANN, Linda S. (2000): Malas y perversos. Fantasías en la cultura y en el arte contemporáneo. Madrid: Editorial Cátedra.

LEÓN CUARTAS, Manuel (2003): «Débora Arango –Género Fábrica– to Antioquia–made in Colombia», Aquelarre. Revista del Centro Cultural Universitario. Vol. 2, Nº 3, Ibagué (Colòmbia).

MAYER, Mónica (2004): Rosa chillante. Mujeres y performance en México. México D.F: CONACULTA-Fonca.

PEDRAZA, Pilar (2004): Espectra. Descenso a las criptas de la litreratura y el cine. Madrid: Ediciones Valdemar, pp. 335-343.

PÉREZ-RATTON, Virginia (2007): «Central American Women Artists in a Global Age». En: Maura Reilly & Linda Nochlin: Global feminisms. New directions in contemporary art. London-New York: Brooklyn Museum, pp. 123-143.

QUANCE, Roberta (1996): «Frida Kahlo o la aniquilación de la madre». En: La Balsa de la Medusa, Madrid: Editorial Visor, pp. 37-62.

RUSSELL E., Diana & HARMES Roberta A. (2006): Feminicidio: una perspectiva global. México D.F: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México.

ZAMORA BETANCOURT, Lorena (2000): El desnudo femenino. Una visión de lo propio. México D.F.: Instituto Nacional de Bellas Artes- Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas. 10-3-2008