Analysis of disinformation on organizations: a comparative perspective between Spain and Portugal
Main Article Content
Abstract
Globally, various incidents in election campaigns, the COVID-19 pandemic, and international armed conflicts, among others, have contributed to an increase in the phenomenon of disinformation. Social media serves as its main amplifier, further expanded by citizen participation, with negative consequences not only for individuals but also for organizations, including companies, brands, institutions, and governmental bodies. The objective of this study is to examine the impact of disinformation on organizations, offering a comparative perspective between Spain and Portugal. To achieve this, a mixed-method research approach was employed, employing content analysis techniques to examine publications from two fact-checking platforms: Maldita.es and Polígrafo. The results allow us to infer that organizations are frequently exposed to the spread of disinformation, further complicated by the difficulty of identifying the source of disinformation. The threats to organizations can take various forms, ranging from false or misleading publications to fraud attempts, smear campaigns, or malicious rumours. In a scenario where the advancement of new technologies derived from the Internet and the widespread expansion of social media facilitate the dissemination of disinformation, organizations are compelled to constantly adopt new public relations strategies, particularly to safeguard their reputation and image. They also require studies and tools to guide them in this regard.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
Allcott, Hunt y Gentzkow, Matthew (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. En: Journal of Economic Perspectives, Vol.31, nº2, 211–236. DOI: http://doi.org/10.1257/jep.31.2.211
Almiron, Núria y Xifra, Jordi (Eds.). (2019). Climate change denial and public relations: strategic communication and interest groups in climate inaction. Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351121798
Amazeen, Michelle A. (2020). Journalistic interventions: The structural factors affecting the global emergence of fact-checking. En: Journalism, Vol.21, nº1, 95-111. DOI:
https://doi.org/10.1177/1464884917730217
AON (2017). Global Risk Management Survey. Consultado el 20 de enero de 2024 en https://tinyurl.com/3ca7hd9b
Alvarado, María Teresa Otero y Pulido-Polo, Marta (2018). Planificación y técnicas de relaciones públicas. Madrid: Síntesis.
Bardin, Laurence (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Berthon, Pierre, Treen, Emily y Pitt, Leyland (2018). How truthiness, fake news and post-fact endanger brands and what to do about it. En: NIM Marketing Intelligence Review, nº10, 18-23. DOI: https://doi.org/10.2478/gfkmir-2018-0003
Blikstein, Isidro; Fernandes, Manoel y Coutinho, Marcelo (2018). Fake news no mundo corporativo. En: GV-EXECUTIVO, Vol.17, nº5, 22-25.
Borges-Tiago, Teresa; Tiago, Flavio; Silva, Osvaldo; Guaita Martínez, José Manuel y Botella-Carrubi, Dolores (2020). Online users’ attitudes toward fake news: Implications for brand management. En: Psychology y Marketing, Vol.37, nº9, 1171–1184. DOI: https://doi.org/10.1002/mar.21349
Brito d’Andréa de, Carlos Frederico; y Henn, Ronaldo (2021). Desinformação, plataformas, pandemia: um panorama e novos desafios de pesquisa. En: Fronteiras-estudos midiáticos, Vol.23, nº2. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2021.232.01
Burgueño, José Manuel (2014). Comunicación institucional para periodistas. Manual práctico de comunicación y relaciones públicas. Barcelona: UOC.
Castellanos-Trujillo, Vianny y Rodríguez-Ferrándiz, Raúl (2025). Publicidad programática y desinformación en España. El rol de marcas y plataformas AdTech en pseudomedios. En: Revista Mediterránea de Comunicación, Vol.16, nº2, e29240. DOI:
https://doi.org/10.14198/MEDCOM.29240
Castillo Esparcia, Antonio (2009). Relaciones Públicas. Teoría e Historia. Barcelona: UOC.
Christov, Alexander (2018). Economics Effects of the Fake news on Companies and The Need of New PR Strategies. En: Journal of Sustainable Development, Vol. 8, nº20, 41-49.
Cruz, Ederval Pablo Ferreir da; Pereira, Rodolfo Moura; Jubini, Gilberto Mazoco; Quarto, Lucas Capita y de Souza, Carlos Henrique Medeiros (2021). Fake news: uma revisão compreensiva e interdisciplinar. En: Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, Vol.14, nº3, 502-520. DOI: https://doi.org/10.14571/brajets.v14.n3.502-520
De Veirman, Marijke; Cauberghe, Veroline y Hudders, Liselot (2017). Marketing through Instagram influencers: The impact of number of followers and product divergence on brand attitude. En: International Journal of Advertising, Vol.36, nº5, 798–828. DOI: https://doi.org/10.1080/02650487.2017.1348035
Doncel-Martín, Israel; Catalan-Matamoros, Daniel y Elías, Carlos (2023). Corporate social responsibility and public diplomacy as formulas to reduce hate speech on social media in the fake news era. En: Corporate Communications: An International Journal, Vol.28,nº2, 340-352. DOI: https://doi.org/10.1108/CCIJ-04-2022-0040
Esteves, Fernando y Sampaio, Gustavo (2019). Viral: a epidemia de fake news e a guerra da desinformação. Porto Salvo: Desassossego.
Estudio de comunicación (2018). Influencia de las noticias falsas en la opinión pública. Consultado el 20 de Octubre de 2023 en https://tinyurl.com/j2adumx3
Eurostat (2024). Internet use by individuals, 2013 - 2024. Consultado el 10 de febrero de 2025 en https://doi.org/10.2908/TIN00028
Fallis, Don (2015). What Is Disinformation? En: Library Trends, Vol.63, nº3, 401-426. DOI: https://doi.org/10.1353/lib.2015.0014
Farquhar, Michael (2005). A Treasury of Deception: Liars, Misleaders, Hoodwinkers, and the Extraordinary True Stories of History’s Greatest Hoaxes, Fakes, and Frauds. Londres: Penguin.
Frau-Meigs, Divina (2018). Societal costs of “fake news” in the Digital Single Market. European Parliament. Consultado el 16 de julio de 2025 en http://www.europarl.europa.eu/supporting-analyses
Galston, William A. (2020). Is seeing still believing? The Deepfake Challenge to Truth in Politics. Brookings, 8 de enero. Consultado el 20 de enero de 2024 en https://shorturl.at/kvGVY
García-Ull, Francisco José (2021). Deepfakes: el próximo reto en la detección de noticias falsas. En: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, nº64, 103-120. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3378
Gomes-Gonçalves, Sónia (2022). Deepfakes: a new form of corporate disinformation. En: IROCAMM – International Review Of Communication And Marketing Mix, Vol.5, nº2), 22-38. DOI: https://dx.doi.org/10.12795/IROCAMM.2022.v05.i02.02
González-Fabre, Raúl (2015). Verdad y comunicación (empresarial). En Benavides, Juan, y Monfort de Bedoya, Abel. En: Comunicación y empresa responsable. Pamplona: EUNSA.
Graves, L. (2016). Deciding What’s True: The Rise of Political Fact-Checking in American Journalism. Columbia: Columbia University Press.
Graves, Lucas; y Anderson, Christopher (2020). Discipline and promote: Building infrastructure and managing algorithms in a “structured journalism” project by professional fact-checking groups. En: New Media & Society, Vol.22, nº2, 342-360. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444819856916
Greenhill, Brian (2020). How can international organizations shape public opinion? Analysis of a pair of survey-based experiments. En: The Review of International Organizations, nº15, 165-188. DOI: https://www.doi.org/10.1007/s11558-018-9325-4
Grunig, James E. y Hung-Baesecke, Chun-ju Flora (2015). The effect of relationships on public reputation and reputation on relationships: a cognitive, behavioral study. En: Ki, Eyun-Jung; Kim, Jeong-Nam y Ledingham, John A. (Eds.). Public relations as relationship management. Nueva York: Routledge.
IFCN (s.f.). The commitments of the Code of Principles. Consultado el 05 de julio de 2025 en https://ifcncodeofprinciples.poynter.org/the-commitments
INCIBE (s.f.). Phishing, smishing y vishing. Consultado el 05 de julio de 2025 en
https://www.incibe.es/node/53390
INCIBE (2020a). ¿Qué es y cómo funciona el spoofing? Instituto Nacional de Ciberseguridad de España. Consultado el 12 de noviembre de 2023 en https://tinyurl.com/yccnrput
Ireton, Cherilyn y Posetti, Julie (2018). Journalism, ‘Fake news’ and Disinformation- A Handbook for journalism Education and Training. France. UNESCO. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://tinyurl.com/mp2ejbem
Jeong, Myeongki; Kim, Doehum; Park, Hyumho; Zo, Hang Jung; y Ciganek, Andrew P. (2022). Corporate Social Responsibility’s Influence on Misinformation in Online Platforms. En: SSRN Electronic Journal. 10. 2139. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4096599
Larrondo, Manuel Ernesto y Grandi, Nicolas Mario (2021). Inteligencia Artificial, algoritmos y libertad de expresión. En: Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, nº34, 177-194. DOI: https://doi.org/10.17163/uni.n34.2021.08
Liu, Wenjun; Wang, Chenye; Ding, Lin y Wang, Cuibo (2021). Research on the Influence Mechanism of Platform Corporate Social Responsibility on Customer Extra-Role Behavior. En: Discrete Dynamics in Nature and Society, DOI: https://doi.org/10.1155/2021/1895598
Mahyoob, Mohammad; Algaraady, Jeehaan y Alrahaili, Musaad (2021). Linguistic-Based Detection of Fake News in Social Media. En: International Journal of English Linguistics, Vol.11, nº1, 9-109. DOI: https://doi.org/10.5539/ijel.v11n1p99
Maldita.es (2023a). 57 bulos y desinformaciones de la cuenta de Twitter ‘El Puntual 24H’. Consultado el 12 de noviembre de 2023 en https://tinyurl.com/2v4av2xa
Maldita.es (2023b). Cuidado con la cuenta de Twitter ‘susanantonp’, supuesta “profesora progresista de lengua”: es una cuenta trol. Consultado el 12 de noviembre de 2023 en https://tinyurl.com/f4hf33rn
Marchal González, Adrián Nicolás (2023). La necesidad de un nuevo tipo delictivo: La desinformación como una amenaza para el orden público. En: Boletín Criminológico, Vol.29, nº219. DOI: https://doi.org/10.24310/Boletin-criminologico.2023.vi29
Marquardt, Dorota (2019). Linguistic Indicators in the Identification of Fake News. En: Mediatization Studies, nº3, 2-20. DOI:http://dx.doi.org/10.17951/ms.2019.3.95-114
Mattelart, Armand (2007). Historia de la sociedad de la información. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.
Mayoral, Javier; Parratt, Sonia y Morata, Monserrat (2019). Desinformación, manipulación y credibilidad periodísticas: una perspectiva histórica. En: Historia y comunicación social, Vol.24, nº2, 395-409. DOI:https://dx.doi.org/10.5209/hics.66267
Miles, Matthew B. y Huberman, A. Michael (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Beverly Hills: Sage Publications.
Mills, Adam J. y Robson, Karen (2019). Brand management in the era of fake news: Narrative response as a strategy to insulate brand value. En: Journal of Product & Brand Management, Vol.29, nº2, 159–167. DOI: https://doi.org/10.1108/JPBM-12-2018-2150
Morejón Llamas, Noemí; Sánchez-Gey Valenzuela, Nuria y Micaletto Belda, Juan Pablo (2022). Desinformación y verificación durante los tres estados de alarma en España: el caso de Maldita Migración. En S. Olivero Guidobono, El camino hacia las sociedades inclusivas. Madrid: Dykinson.
Mut Camacho, Magdalena y Rueda Lozano, Antonio (2022). Las empresas ante la desinformación. La necesidad de un nuevo enfoque metodológico. En: Vivat Academia. Revista de Comunicación, nº155, 113-129. DOI: http://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1327
O’Brien, Nicole; Latessa, Sophia; Evangelopoulos, Georgios y Boix, Xavier (2018). The Language of Fake News: Opening the Black-Box of Deep Learning Based Detectors. En: 32nd Conference on Neural Information Processing Systems (NIPS 2018), Montréal: CBMM Publications.
Page, Janis Teruggi y Parnell, Lawrence J. (2019). Introduction to Strategic Public Relations: digital, global and socially responsible communication. Nueva York: Sage.
Pérez-Curiel, Concha y Velasco-Molpeceres, Ana María (2020). Tendencia y narrativas de fact-checking en Twitter. Códigos de verificación y fake news en los disturbios del Procés (14-O). En: adComunica, nº20, 95-122. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.5
Peterson, Mark (2019). A high-speed world with fake news: Brand managers take warning. En: Journal of Product y Brand Management, Vol.29, nº2, 234–245. DOI: https://doi.org/10.1108/JPBM-12-2018-2163
Pulido-Polo, Marta; Hernández-Santaolalla, Víctor y Lozano-González, Ana-Alicia (2021). Uso institucional de Twitter para combatir la infodemia causada por la crisis sanitaria de la Covid-19. En: Profesional de la información, Vol.30, nº1. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.19
Reid, Aaron (2017). What’s the damage? Measuring the impact of fake news on corporate reputation can act as a guide for companies to navigate a post-truth landscape. En: Communication Director. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://tinyurl.com/2bmwjmuj
Reig Cruañes, Pep (2025). En manos de la desinformación. España: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha
Reyes Hidalgo, Cristhian (2023). Reputación organizacional y redes sociales. Un análisis de los desafíos y estrategias. En: Hologramática, Vol.39, nº1, 73-86
Rica, María Luisa Cárdenas y Valenzuela, Nuria Sánchez-Gey (2023). Las iniciativas Fact Checking en España desde la estructura de la información. En: Julieti Sussi de Oliveira, Daniel Moya López, Bianca Sánchez-Gutierrez (coords.) Tendencias en investigación crítica en comunicación: Comprender el poder en los medios hoy. España: Fragua
Rodríguez-Fernández, Leticia (2019). Desinformación y comunicación organizacional: estudio sobre el impacto de las ‘fake news’. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº74, 1714-1728. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1406
Román San Miguel, Aránzazu; Sánchez-Gey Valenzuela, Nuria y Elías Zambrano, Rodrigo. (2022). Los profesionales de la información y las fake news durante la pandemia del Covid-19. En: Vivat Academia. Revista de Comunicación, nº155, 131-149. DOI: http://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1312
Román-San-Miguel, Aránzazu; Nuria Sánchez-Gey-Valenzuela y Rodrigo Elías-Zambrano (2020). Las fake news durante el Estado de Alarma por COVID-19. Análisis desde el punto de vista político en la prensa española. En: Revista latina de comunicación social, nº78, 359-391. DOI: https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1481
Safieddine, Fadi; Masri, Wassim y Pourghomi, Pardis (2016). Corporate Responsibility in Combating Online Misinformation. En: International Journal of Advanced Computer Science and Applications, nº7. DOI: https://www.doi.org/10.14569/IJACSA.2016.070217
Salaverría, Ramón; Bachmann, Ingrid y Magallón Rosa, Raúl (2024). Desinformación y confianza en los medios. Index Comunicación, Vol.14, nº2. DOI: https://doi.org/10.62008/ixc/14/02
Sanz-Marcos, Paloma; Jiménez-Marín, Gloria y Elías Zambrano, Rodrigo (2021). Aplicación y uso del Modelo de Resonancia o Customer-Based Brand Equity (CBBE). Estudio de la lealtad de marca a través de la figura del influencer. En: Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, Vol.9, nº2, 200-218. DOI: http://dx.doi.org/10.17502/mrcs.v9i2.471
Serra Cristóbal, Rosario (2023). Noticias falsas (fake news) y derecho a recibir información veraz. Dónde se fundamenta la posibilidad de controlar la desinformación y cómo hacerlo. En: Revista de Derecho Político, nº116, 13–46. DOI: https://doi.org/10.5944/rdp.116.2023.37147
Shell, Adam (1992). Small Investors Return to the Street. En: The Public Relations Journal., Vol.48, nº2.
Vaccari, Cristian y Chadwick, Andrew (2020). Deepfakes and disinformation: Exploring the impact of synthetic political video on deception, uncertainty, and trust in news. En: Social Media+ Society, Vol.6, nº1. DOI: http://doi.org/10.1177/2056305120903408
Valero, Pablo Parra y Oliveira, Lídia (2018). Fake news: una revisión sistemática de la literatura. En: Observatorio (OBS*), Vol.12, nº5. DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS12520181374
Van Bavel, Jay J. y Pereira, Andrea (2018). The Partisan Brain: An Identity-Based Model of Political Belief. En: Trends in Cognitive Sciences, Vol.22, nº3, 213–224. DOI:https://doi.org/10.1016/j.tics.2018.01.004
Van Bavel, René; y Gaskell, George (2004). Narrative and systemic modes of economic thinking. En: Culture & Psychology, Vol.10, nº, 417-439. DOI:https://doi.org/10.1177/1354067X04042892
Vázquez-Herrero, Jorge; Vizoso, Ángel y López-García, Xosé (2019). Innovación tecnológica y comunicativa para combatir la desinformación: 135 experiencias para un cambio de rumbo. En: Profesional de la información, Vol.28, nº3. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.01
Ventura, Jordi (2001). Comunicación corporativa. En: Benavides, Juan (2001). Dirección de comunicación empresarial e institucional. Barcelona: Gestión 2000.
Villafañe, Justo (2009). La comunicación intangible: Reinventar la comunicación empresarial. En: Ramos-Serrano, Maria; Lora, Manuel Garrido y Rodríguez Centeno, Juan Carlos (Coords.). Publicidad y comunicación corporativa en la era digital. Madrid: Pirámide.
Vizueta, Alberto, Guamán, Ruth y Fuentes, Mónica (2020). Análisis de la publicidad engañosa en medio de comunicación digitales. En: Revista Observatorio de la Economía Latioamericana, Vol.18, nº1, 1-6.
Westerlund, Mika (2019). The emergence of deepfake technology: A review. En: Technology Innovation Management Review, Vol.9, nº11, 40-53. DOI: http://doi.org/10.22215/timreview/1282
Xifra, Jordi (2020). Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19. En: Profesional de la información, Vol.29, nº2, e290220. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20