Advertising literacy among children in Spain: Ethical considerations on persuasive communication

Main Article Content

Paula Neira Placer
Beatriz Feijoó Fernández
Erika Fernández-Gómez
Adela López-Martínez

Abstract

Moral literacy; children; digital advertising; hybrid formats; critical thinking; social media.


In the digital age, digital advertising significantly influences young people's decisions and raises important moral questions, especially due to its lack of clear disclosing. This study reflects on the ability of Spanish minors aged 10 to 14 to raise ethical issues regarding the digital advertising they are exposed to, through 35 semi-structured interviews. Based on Tuana's (2007) three components of moral literacy (ethical sensitivity, ethical reasoning, and moral imagination), the study shows that minors display empathy towards digital actors but also concerns about pervasive advertising and its content. Their moral reasoning often focuses on personal benefits, with a utilitarian and hedonistic approach, although examples of altruism are also observed. Moral imagination is limited, with simple reasoning and little consideration of consequences. Minors recognize the commercial intent behind advertising but have mixed opinions about its effectiveness, demanding greater transparency and consistency. Additionally, they express concerns about manipulation, privacy, and cybersecurity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Neira Placer, P., Feijoó Fernández, B., Fernández-Gómez, E., & López-Martínez , A. (2025). Advertising literacy among children in Spain: Ethical considerations on persuasive communication. AdComunica, (29). https://doi.org/10.6035/adcomunica.8367
Section
Informe
Author Biographies

Paula Neira Placer, Xunta de Galicia

Paula Neira Placer es Doctora por la Universidad de A Coruña, se licenció en Publicidad y Relaciones Públicas en la Universidad de Vigo. Es profesora de asignaturas relacionadas con el área de la Comunicación y de la Responsabilidad Social Corporativa. En la actualidad, investiga sobre nuevas tecnologías vinculadas a internet. Ha trabajado como Responsable de Marketing en el campo editorial universitario.

Beatriz Feijoó Fernández, Universidad Villanueva

Beatriz Feijoo es Doctora en Comunicación y licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas y Comunicación Audiovisual por la Universidad de de Vigo. Profesora Titular, actualmente imparte docencia en la Universidad Villanueva. Ejerció también de docente e investigadora en la Universidad de los Andes (Chile), en la Universidad de Vigo y en la Universidad Internacional de la Rioja. Autora de un centenar de diversas publicaciones y artículos científicos, editora de libros sobre comunicación y menores en prestigiosas editoriales (Springer, Tirant Humanidades) e IP de proyectos de investigación financiados sobre esta misma temática (Fondecyt N°11170336; ADKIDSMOBILE - Proyecto de I+D+i con ref. PID2020-116841RA-I00; PENSACRIGITAL-UNIR; DIGITAL_FIT-Fundación Mapfre; TEEN ON FIT-ITEI-UNIR; Fundación BBVA).

Erika Fernández-Gómez, Universidad Internacional de La Rioja

Erika Fernández-Gómez es Profesora Titular en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Docente e investigadora de la Facultad de Empresa y Comunicación desde 2010, donde además coordina el Grado en Publicidad. Licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas y Doctora en Comunicación por la Universidad de Vigo. Ha impartido docencia en la Universidad de Vigo, el Instituto Politécnico de Coimbra (Portugal), Thomas More University (Bélgica), Universidad Tecnológica Equinoccial (Ecuador) y Kauno Kolegija (Lituania). Es investigadora principal del proyecto «La alfabetización publicitaria ante el teléfono móvil. Análisis de la capacidad del público infantil para enfrentarse a los contenidos persuasivos» (Adkids Mobile). Proyecto de I+D+i con referencia PID2020- 116841RA-I00 financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España.

Adela López-Martínez , Universidad Internacional de La Rioja

Adela López-Martínez es Doctora en Filosofía de la Pontificia Università della Santa Croce (Roma, Italia), ha desarrollado su carrera académica en la Universidad de los Andes (Santiago, Chile) y en la Universidad Internacional de La Rioja (Logroño, España), donde actualmente es Vicerrectora de Estudiantes y trabaja como docente e investigadora de la Facultad de Educación, en los Másteres de Educación del Carácter y Orientación Educativa Familiar. Sus líneas de investigación, relacionadas con filosofía de la educación, se mueven entre el desarrollo del pensamiento crítico y la educación del carácter y las virtudes.

Funding data

References

Adams, Britt; Schellens, Tammy; & Valcke, Martin (2017). Promoting Adolescents' Moral Advertising Literacy in Secondary Education. En: Comunicar, 25(52), 93-102. https://doi.org/10.3916/C52-2017-09

Arbaiza, Francisco; Robledo-Dioses, Kelly; y Lamarca, Giovanni (2024). Alfabetización Publicitaria: 30 Años en Estudios Científicos. En: Comunicar, 32(78). https://doi.org/10.58262/V32I78.14

Bajovic, Mira; & Rizzo, Kelly (2020). Meta-moral cognition: bridging the gap among adolescents’ moral thinking, moral emotions and moral actions. In: International Journal of Adolescence and Youth, 26(1), 1–11. https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1867206

Bandura, Albert (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. In: Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Bengoetxea, Juan Bautista (2015). Knowledge and Moral Responsibility for Online Technologies. In: Wenceslao Gonzalez (eds) New Perspectives on Technology, Values, and Ethics. Boston Studies in the Philosophy and History of Science, vol 315. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21870-0_5

Bindra, Vandna Gill; & DeCuir-Gunby Jessica T. (2020). Race in cyberspace: college students’ moral identity and engagement with race-related issues on social media. In: Urban Review: Issues and Ideas in Public Education, 52(3), 541–561. https://doi.org/10.1007/s11256-020-00560-4

Cerdán Martínez, Victor; García Guardia, María Luisa; y Padilla Castillo, Graciela (2020). Alfabetización moral digital para la detección de deepfakes y fakes audiovisuales. CIC. En: Cuadernos de Información y Comunicación, 25. 165-181. https://doi.org/10.5209/ciyc.68762

Feijoo, Beatriz, Zozaya, Luisa, & Sádaba, Charo (2023). Do I question what influencers sell me? Integration of critical thinking in the advertising literacy of Spanish adolescents. In: Humanities and Social Sciences Communications, 10 (1), 1-12. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01872-y

Floridi, Luciano (2013). The ethics of information. Oxford University Press.

Goray, Camy; & Schoenebeck, Sarita (2022). Youths' Perceptions of Data Collection in Online Advertising and Social Media. In: Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 6(CSCW2), 1-27. https://doi.org/10.1145/3555576

Graeff, Erhard (2014). Tweens, cyberbullying, and moral reasoning: separating the upstanders from the bystanders. In: Communication and Information Technologies Annual. (Studies in Media and Communications, Vol. 8), pp. 231–257. https://doi.org/10.1108/S2050-206020140000008016

Instituto Nacional de Estadística (INE). (2023). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2023. https://www.ine.es/prensa/tich_2023.pdf

John, Deborah Roedder (1999). Consumer socialization of children: A retrospective look at twenty-five years of research. In: Journal of Consumer Research, 26(3), 183-213. https://www.doi.org/10.1086/209559

Mayan, Maria J. (2023). Essentials of Qualitative Inquiry (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/b23331

Nagel, Thomas (1979). The Fragmentation of Value. In: Thomas Nagel (ed.). Mortal questions. Cambridge University Press.

Neira, Paula (2015). Values Regarding Results of the Information and Communication Technologies: Internal Values. In: González, Wenceslao (ed.): New Perspectives on Technology, Values, and Ethics, Theoretical and Practical (pp. 47-60) Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21870-0_3

Neira, Paula (2011). Cometido de los valores económicos en las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Reflexiones sobre el caso Internet. En: Saldivia Maldonado, Zenobio (ed.), Ensayos de Epistemología Contemporánea (pp.141-167). Bravo y Allende Editores. https://bit.ly/43Glrf3

Neira, Paula (2002). La racionalidad tecnológica y los problemas de predicción en Herbert Simon. En: González, Wenceslao (ed.), Racionalidad, historicidad y predicción en Herbert A. Simon (pp. 147-169). Netbiblo. https://bit.ly/3J1Bx9B

Neumann, Dominic & Rodas, Nancy (2024). Morality in social media: A scoping review. New Media & Society, 26(2), 1096-1126. https://doi.org/10.1177/14614448231166056

Putri, Nurdiana; Prasetya, Yadith; Handayani, Putu Wuri; & Fitriani, Hanna (2023). TikTok Shop: How trust and privacy influence generation Z’s purchasing behaviors. In: Cogent Social Sciences, 10(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2292759

Rescher, Nicholas (1999). Razón y valores en la Era científico-tecnológica. Paidós.

Sádaba, Charo; Feijoo, Beatriz (2024). The Ethical and Moral Dimension of Advertising Literacy. In: Feijoo, Beatriz & Fernández Gómez, Erika (eds.) Advertising Literacy for Young Audiences in the Digital Age. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-55736-1_8

Schwartz, Shalom H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In: Advances in experimental social psychology, 25, 1-65. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6

Seid, Gonzalo (2016). Procedimientos para el análisis cualitativo de entrevistas. Una propuesta didáctica. En: V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8585/ev.8585.pdf

Smetana, Judith G., & Turiel, Elliot (2006). Moral development during adolescence. In: Adams, Gerald R. & Berzonsky, Michael D. (eds.). Blackwell handbook of adolescence (pp. 247-268). John Wiley & Sons.

Taddeo, Maria Rosaria; & Floridi, Luciano (2016). The debate on the moral responsibilities of online service providers. In: Science and Engineering Ethics, 22, 1575-1603. https://doi.org/10.1007/s11948-015-9734-1

Tuana, Nancy (2007). Conceptualizing moral literacy. Journal of Educational Administration, 45 (4), pp. 364-378. https://doi.org/10.1108/09578230710762409

Turculeţ, Mircea (2014). Ethical issues concerning online social networks. In: Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 967-972. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.317

Turilli, Matteo; Vaccaro, Aantonino; & Taddeo, Maria Rosaria (2010). The case of online trust. Knowledge, Technology & Policy, 23, 333-345. https://doi.org/10.1007/s12130-010-9117-5

Uzefovsky, Florina; Döring, Anna K.; & Knafo-Noam, Ariel (2016). Values in middle childhood: Social and genetic contributions. In: Social Development, 25, 482-502. https://doi-org.ezbusc.usc.gal/10.1111/sode.12155

Van Deursen, Alexander J. A. M.; Helsper, Ellen J.; & Eynon, Rebecca (2016). Development and validation of the Internet Skills Scale (ISS). In: Information, Communication and Society, 19(6), 804–23. https://doi.org/gg24p9

Vecchione, Michele; Schwartz, Shalom H.; Davidov, Eldad; Cieciuch, Jan; Alessandri, Guido, & Marsicano, Gilda (2020). Stability and change of basic personal values in early adolescence: A 2‐year longitudinal study. In: Journal of personality, 88(3), 447-463. https://doi.org/10.1111/jopy.12502

Waiguny, Martin; Nelson, Michelle; & Terlutter, Ralf (2014) The relationship of persuasion knowledge, identification of commercial intent and persuasion outcomes in advergames-the role of media context and presence. In: Journal of Consumer Policy, 37 (2), 257-277. https://doi.org/10.1007/s10603-013-9227-z

Zarouali, Brahim; De-Pauw, Pieter; Ponnet, Koen; Walrave, Michel; Poels, Karolien; Cauberghe, Verolien, & Hudders, Lisselot (2019). Considering children’s advertising literacy from a methodological point of view: Past practices and future recommendations. In: Journal of Current Issues & Research in Advertising, 40(2), 196-213. https://doi.org/10.1080/10641734.2018.1503109