Impact, adaptation and digital transformation in higher education as a consequence of Covid-19: the case of the master’s degree Comincrea of the University of Alicante

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Cande Sánchez-Olmos
Tatiana Hidalgo-Marí
Jesús Segarra-Saavedra

Abstract

The SARS-CoV-2 coronavirus pandemic has not only meant a paradigm shift in university teaching processes during the health crisis, but also an opportunity to rethink the challenges and opportunities that this crisis has generated in both educommunication and media literacy in the context of higher education. The general aim of this research is to analyse the challenge of digital transformation because of the pandemic in the official master’s degree in Communication and Creative Industries at the University of Alicante (hereinafter Comincrea) during the academic year 2021-2022. To this end, three specific objectives are proposed to analyse the impact that online learning and digital transformation have had on teaching staff, students, and companies that offer external curricular internships. The methodology applied is systematic surveys of closed and open-ended questions. The results indicate that there is a predisposition on the part of teaching staff towards digital transformation, although with a certain rejection of duality (online and face-to-face learning), and evidence that students, despite having the necessary resources and skills, continue to prefer face-to-face teaching as a system, although they emphasize the flexibility of mixing online with face-to-face learning.

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Sánchez-Olmos , C. ., Hidalgo-Marí, T., & Segarra-Saavedra, J. (2023). Impact, adaptation and digital transformation in higher education as a consequence of Covid-19: the case of the master’s degree Comincrea of the University of Alicante. AdComunica, (25), 73–96. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6991
Section
Informe
Author Biographies

Cande Sánchez-Olmos , Universidad de Alicante

Cande Sánchez-Olmos [cande.sanchez@ua.es] es Profesora Titular en el departamento de Comunicación y Psicología Social de la UA (2020). Sus principales líneas de investigación son las industrias culturales y creativas y la cultura transmedia. Durante el curso 2022-2023 es visiting research fellow en el departamento de Media, Communication and Cultural Studies de la Goldsmiths, University of London gracias a la beca RECUALI del MINECO.

Tatiana Hidalgo-Marí, Universidad de Alicante

Tatiana Hidalgo-Marí [tatiana.hidalgo@ua.es] es Doctora en Comunicación Audiovisual y Publicidad por la UA. Profesora de Semiótica y en el Máster Comincrea (UA). Editora Técnica de Revista Mediterránea de Comunicación. Sus líneas de investigación se centran en el análisis del discurso, con especial atención a la ficción, publicidad y televisión, con perspectiva de género. Es miembro del grupo de investigación «Industrias Culturales Hoy», entre otros.

Jesús Segarra-Saavedra, Universidad de Alicante

Jesús Segarra-Saavedra [jesus.segarra@ua.es] es Doctor en Comunicación por la Universidad de Alicante (UA). Profesor Titular del Departamento de Comunicación y Psicología Social en la UA e investigador postdoctoral en el grupo «Comunicación y públicos específicos» (Compubes) de la UA, entre otros. Coeditor de Revista Mediterránea de Comunicación y coeditor de IROCAMM. International Review of Communication and Marketing Mix.

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