Impact, adaptation and digital transformation in higher education as a consequence of Covid-19: the case of the master’s degree Comincrea of the University of Alicante
Main Article Content
Abstract
The SARS-CoV-2 coronavirus pandemic has not only meant a paradigm shift in university teaching processes during the health crisis, but also an opportunity to rethink the challenges and opportunities that this crisis has generated in both educommunication and media literacy in the context of higher education. The general aim of this research is to analyse the challenge of digital transformation because of the pandemic in the official master’s degree in Communication and Creative Industries at the University of Alicante (hereinafter Comincrea) during the academic year 2021-2022. To this end, three specific objectives are proposed to analyse the impact that online learning and digital transformation have had on teaching staff, students, and companies that offer external curricular internships. The methodology applied is systematic surveys of closed and open-ended questions. The results indicate that there is a predisposition on the part of teaching staff towards digital transformation, although with a certain rejection of duality (online and face-to-face learning), and evidence that students, despite having the necessary resources and skills, continue to prefer face-to-face teaching as a system, although they emphasize the flexibility of mixing online with face-to-face learning.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
AVAP (2021). Informe final de la renovación de la acreditación. https://bit.ly/3TzxJiN
Duparc, Pierre Fouques (2013). Evolution in the c-suite as organizations maximise growth opportunities: The Chief Digital Officer takes centre stage. Boyden’s Global Technology and Digital Practice. Consultado el 12 de enero de 2023 en https://bit.ly/3URH7Pz
González-Sanmamed, Mercedes; Estévez, Iris; Souto-Seijo, Alba y Muñoz-Carril, Pablo-César (2020). Digital learning ecologies and professional development of university professors. En: Comunicar, Vol. 28, nº62. Huelva: Grupo Comunicar, 9-18. DOI: https://doi.org/10.3916/C62-2020-01
Jaraba, Gabriel (2016). Las Herramientas. En: Pérez Tornero, José Manuel y Tejedor, Santiago (Eds.), Ideas para aprender a aprender. Manual de Innovación Educativa y Tecnología. Barcelona: UOC.
Llonch Molina, Nayra; Parisi-Moreno, Verónica; López Basanta, Clara y Gassol-Quilez, Galla (2021). Prueba piloto de la creación de un museo escolar virtual de objetos vinculados a las vivencias de la pandemia por COVID19. En: Puebla Martínez, Belén y Vinader Segura, Raquel (Coords.). Ecosistema de una pandemia: COVID 19, la transformación mundial. Madrid: Dykinson.
Marzal-Felici, Javier y Aguaded, Ignacio (2021). La Educomunicación en España: Un reto urgente para la sociedad digital. La alfabetización mediática sigue siendo una materia pendiente. Consultado el 12 de enero de 2023 en https://bit.ly/3TzqkQq
Mateus, Julio-Cesar; Andrada, Pablo; González-Cabrera, Catalina; Ugalde, Cecilia y Novomisky, Sebastián (2022). Teachers’ perspectives for a critical agenda in media education post COVID-19. A comparative study in Latin America. En: Comunicar, Vol. 30, nº70. Huelva: Grupo Comunicar, 9-19. DOI: https://doi.org/10.3916/C70-2022-01
Paredes, Joaquín (2013). Políticas educativas públicas sobre TIC en España. Tres décadas donde los docentes universitarios influyeron en el cambio educativo. En: Revista Fuentes, nº13. Sevilla: Universidad de Sevilla, 45-78.
Pérez-Luzardo Díaz, Jessica (2022). Universidad presencial confinada: Percepción de los estudiantes de Interpretación de la docencia presencial, semipresencial y no presencial. En: Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics, nº11. Barcelona: Universidad de Barcelona, 59-77. DOI: https://doi.org/10.1344/did.2022.11.59-77
Pérez-Tornero, José-Manuel (2003). Comprender la alfabetización digital. Informe final. Barcelona: Gabinete de Comunicación y Educación UAB. Consultado el 12 de enero de 2023 en https://bit.ly/3iEVm7w
Pérez-Tornero, José-Manuel (2005). Towards a new concept of media education. En: Comunicar, Vol. 12, nº24. Huelva: Grupo Comunicar, 21-24. DOI: https://doi.org/10.3916/C24-2005-04
Pérez, Rosa; Villalonga Palliser, Claudia; Baños Legrán, Oresti; Guillén Perales, Alberto (2020). Estudio de la influencia del confinamiento debido a la COVID-19 en padres, alumnado y profesorado en ESO y FP. En: Revista de Experiencias Docentes en Ingeniería de Computadores, nº10. Granada: Universidad de Granada, 39-48.
Sáiz-Manzanares, María-Consuelo; Casanova, Joana; Lencastre, José-Alberto; Almeida, Leandro y Martín-Antón, Luis-Jorge (2022). Student satisfaction with online teaching in times of COVID-19. En: Comunicar, Vol. 30, nº70. Huelva: Grupo Comunicar, 35-45. DOI: https://doi.org/10.3916/C70-2022-03
Tejedor, Santiago (2016). El alumno. En: Pérez Tornero, José-Manuel y Tejedor, Santiago (Eds.). Ideas para aprender a aprender. Manual de Innovación Educativa y Tecnología. Barcelona: UOC.