Teachers as transformative intellectuals at the service of media literacy. A theoretical approach to their main roles and tasks

Main Article Content

Silvana Verónica Micheli

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) have brought important social and cultural transformations in the recent decades and media literacy is an unavoidable necessity now. The new media have opened up new possibilities and opportunities in access to information and as channel of expression. However, ICTs have also generated gaps in social, cultural and economic contexts characterized by constant struggles, uncertainties and growing inequalities. The role of teachers is essential to educate critical citizens in the use, consumption and appropriation of media, to take advantage of the opportunities offered by the new media, and to promote just and egalitarian societies from the formal and non-formal education. For this reason, in this paper we analyze and reflect about their main roles and tasks in media literacy processes from the perspective of a critical and transformative pedagogy. This critical approach allows progress in the new literacy processes and contributes to create more democratic and participatory models of societies. This paper presents a qualitative methodology. To define the roles and tasks of teachers a theoretical analysis was carried out from the intersection of communication and education, -Educommunication-, and the fundamental contribution of critical pedagogy. It allows the theoretical characterization of the praxis of a critical educator. Results allow identified main roles of the educators: as a creative co-producer, guide of reflective processes, dialogue facilitator, and transformative intellectual. To exemplify and illustrate the roles and tasks, we incorporate two practical cases: the experience of school audiovisual production carried out in a rural school and an educational film festival.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Micheli, S. V. (2023). Teachers as transformative intellectuals at the service of media literacy. A theoretical approach to their main roles and tasks. AdComunica, (25), 137–154. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6923
Section
Informe
Author Biography

Silvana Verónica Micheli, Universidad de Valencia

Silvana Verónica Micheli [silvanamicheli@yahoo.es] es Doctora en Comunicación y Máster en Contenidos y Formatos audiovisuales por la Universidad de Valencia. También se especializó en Educación Artística y Gestión de Museos —Adeit Valencia— y en Cultura y Desarrollo por la UJI de Castellón.

References

Apple, Michael (1989). Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona: Paidós.

Arteseros Valenzuela, J. y Arbiol Carmen, J. (2016). La aportación cultural de los festivales de cine: Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MICE) como caso de estudio. En: Miguel Hernández Communication Journal, nº7. Elche: UMH, 443-462. DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v0i7.160

Buckingham, David. (2005) Educación en medios. Barcelona. Paidós.

Castells, Manuel (2004). Informationalism, networks, and the network society: a theoretical blueprint. En: Castells, M., The network society: a cross cultural perspective. Northampton: Edward Elgar.

Freinet, Célestin (1977). El diario escolar. Barcelona: Editorial Laia.

Freinet, Célestin (1996). La escuela moderna francesa; Una pedagogía moderna de sentido común: los dichos de Mateo. Las invariantes pedagógicas. Madrid: Morata.

Ferrer Guardia, Francisco (1976). La escuela moderna. Madrid: Júcar.

Freire, Paulo (1990). La naturaleza política de la educación. Barcelona: Paidós.

Freire, Paulo (1994). Educación y participación comunitaria. En: Castells, M.; Flecha, R.; Freire, P.; Giroux, H.; Macedo, D; y Willis, P. (1994). Nuevas perspectivas críticas en educación. Barcelona: Paidós.

Freire, Paulo (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.

Freire, Paulo (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI editores.

Giroux, Henry A. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Ediciones Paidós.

Giroux, Henry (1999). Pedagogía crítica como proyecto de profesión ejemplar: cultura y política en el nuevo milenio. En: Imbernón, F. (coord.) La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Barcelona: GRAÓ.

Giroux, Henry A. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Buenos Aires. Amorrortu Editores.

Giroux, Henry (2015). Schools as Fearmongering Factories: The Case of Ahmed Mohamed. Truthout Op-Ed. Consultado el 22 octubre de 2022 en http://www.truth-out.org/opinion/item/32848-schools-as-fearmongering-factories-the-case-of-ahmed-m .

Herrero-Curiel, E. y La-Rosa, L. (2022). Los estudiantes de secundaria y la alfabetización mediática en la era de la desinformación. En: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, Vol. 30, nº73. Huelva: Grupo COmunicar. DOI: https://doi.org/10.3916/C73-2022-08 Consultado en septiembre de 2022.

Kaplún, Mario (1998) Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.

Kincheloe, Joe (2001). Hacia una revisión crítica del pensamiento docente. Barcelona: Octaedro.

Martín Barbero, Jesús (2012). Ciudad educativa. De una sociedad con sistema educativo a una sociedad de saberes compartidos. En Educación Expandida. Sevilla: Zemos98, 103-124. Consultado el 23 de enero de 2023 en http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf

McLaren, Peter (1994). Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo. Buenos Aires: Ideas.

Marzal-Felici, J. y Aguaded, I. (2021). La Educomunicación en España: Un reto urgente para la sociedad digital. Consultado el 23 de enero de 2023 en https://www.edu-comunicacion.es/declaracion/

Méndez Rubio, Antonio (2015). Comunicación, cultura y crisis social. Temuco: Universidad de la Frontera.

Micheli, Silvana Verónica (2017). Construcción audiovisual creativa, alfabetización mediática y pedagogía crítica. Tesis doctoral. Valencia: Universitat de València.

Neill, A.S. (1963). Summerhill. Un punto de vista radical sobre la educación de los niños. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez Segovia, Mar y Sardino Trasobares, Israel (2017). ¡Cámara y acción!. En: Cuadernos de Pedagogía, 476. Editorial Wolters Kluwer.

Rogers, Carl R. (1978). Libertad y creatividad en la educación. El sistema no directivo. Buenos Aires: Paidós.

Wilson, C.; Grizzle, A.; Tuazon, R.; Akyempong, K. y Cheung, C. K. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Currículum para profesores. París: Unesco. Consultado el 23 de enero de 2023 en http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002160/216099S.pdf