Content analysis of visuals published on Facebook page by the audience of the radio program Boyacá News during the National Agrarian Strike in Colombia

Main Article Content

María Isabel Villa
Jhon Jairo Herrera
Javier Sneider Bautista

Abstract

This article presents the analysis of the images posted by users on the Boyacá Noticias (Boyacá News) Facebook page, owned by the Governorate of Boyacá in Colombia, during the National Agrarian Strike in August 2013. With this strike, the country experienced one of its most important economic and public order crises in recent years. Looking to understand the value of imagery in the construction of agenda setting in the light of audience participation, we use a content analysis approach to analyse user generated Facebook photographs, cartoons, videos, illustrated texts and memes. The study concludes that user generated imagery is able to successfully channel messages, opinions, appraisals and complaints. The social claim is served by different mechanisms of framing visually to underline the conflict and the longings of the civil population.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Villa, M. I., Herrera, J. J., & Bautista, J. S. (2017). Content analysis of visuals published on Facebook page by the audience of the radio program Boyacá News during the National Agrarian Strike in Colombia. AdComunica, 111–134. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.7
Section
Informe
Author Biographies

María Isabel Villa, Profesora asociada. Universidad EAFIT

María Isabel Villa Montoya [mvilla@eafit.edu.co] es doctora  en  Contenidos  de  Comunicación  en  la  Era  Digital,  maestría  y  DEA  en Comunicación Audiovisual y Publicidad por la Universidad Autónoma de Barcelona. Ha  sido  investigadora  invitada  en  University  of  Antwerp  (Bélgica),  University  of Aarhus (Dinamarca) y Roskilde Universitet (Dinamarca). Pertenece al grupo de investigación en Comunicación y Estudios Culturales, de la Universidad EAFIT.


Jhon Jairo Herrera, Profesor Universidad de Manizales

Jhon J. Herrera [jjhs@umanizales.edu.co] es comunicador social y periodista, magister en Comunicación Digital, especialista en Comunicación Organizacional, docente de planta del programa de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad de Manizales. Es consultor de radio comunitaria y de interés público. Es gestor de proyectos comunicativos. Es administrador de páginas web y radio digital. Es gerente de la Asociación Cívica de Medios de Comunicación ASOCMECOM. Es director UM Radio. Ha publicado Sostenibilidades de la radio comunitaria en la revista Filo de Palabra.

Javier Sneider Bautista

Javier S. Bautista [javiersneider@gmail.com] es magíster en Comunicación Digital, comunicador social con experiencia en producción y análisis de discursos comunicativos periodísticos para radio, prensa, televisión e Internet, implementación de estrategias digitales de comunicación, creación y puesta en marcha de políticas de publicación y comunicación en el social media.