The strategic evolution of television in the design at electoral campaigns (2003-2009) in the Basque Country

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Marian González-Abrisketa
Andoni Iturbe Tolosa
Julen Orbegozo Terradillos

Abstract

This paper analyzes the role of television has been assigned by communication officers responsible for electoral campaign design in the Basque Country. The methodology consists of the case study, which is based on municipal and regional elections held in the Basque Country in 2003. In addition, the article looks at the current context through surveys and in-depth interviews with communications officers in the Electoral campaigns. In 2003, which is a benchmark for the communicative changes and the continuum of communication in Spain, the two large Spanish parties took their cameras to political rallies for the very first time. This would send for free their own television signal to television channels. After that, other political parties pursued the same strategy In 2003, there were three strands of opinion: the use of television by political parties : the potential to control the image and political discourse, and its important role for the personalization of candidates and the decisive influence of television.. In conclusion, the research finds that the role of television remains a priority and fundamental in electoral campaigns design during 2003-2019 in the Basque Country.

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How to Cite
González-Abrisketa, M., Iturbe Tolosa, A., & Terradillos, J. O. (2020). The strategic evolution of television in the design at electoral campaigns (2003-2009) in the Basque Country. AdComunica, 231–254. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.10
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Otras investigaciones
Author Biographies

Marian González-Abrisketa, EHU/UPV

Marian González-Abrisketa es profesora en el departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad (EHU/UPV). Doctora en Comunicación Social (2009) y Licenciada en Periodismo, realizó una tesis doctoral sobre la cobertura informativa de las elecciones electorales del 2003. Imparte las asignaturas “Procesos de Comunicación audiovisual” y “Teorías de la comunicación”. Sus líneas de investigación son el análisis del discurso y la comunicación política.

Andoni Iturbe Tolosa, EHU/UPV

Andoni Iturbe Tolosa es profesor adjunto en el departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad (EHU/UPV). Licenciado en Periodismo y estudios de grado en Historia del arte (UNED), es doctor en Comunicación social. Imparte las asignaturas “Tendencias actuales en comunicación” y “Lenguaje audiovisual”. Sus línea de investigación principal es el el análisis de textos audiovisuales.

 

Julen Orbegozo Terradillos, EHU/UPV

Julen Orbegozo Terradillos es Profesor en el departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad (EHU/UPV). Licenciado en Periodismo y Publicidad y Relaciones Públicas. Imparte las asignaturas “Dirección de la Comunicación Pública” y “Comunicación Interpersonal y en grupo”. Ha trabajado durante 10 años como profesional en el ámbito de la comunicación institucional y ha participado en numerosas campañas electorales.