Color; Communicative Functions; Graphic design; Women’s magazines

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Manuel Montes Vozmediano
Antonio García Jiménez

Abstract

The analysis of the communicative functions of color becomes more necessary to the extent that its presence is widespread in all media. This paper works with high-level design magazines that have a regular periodicity. In this framework, it is possible to develop all the communication potential of this plastic element in high-end women’s publications.

The methodology used, content analysis, has allowed a comprehensive analysis of color in the scope of this study by capturing explicit variables (specifics for graphical representation). 35 particular subvariables from chromatic element, in more than 1200 pages, have been tested over a period of five years. Similarly, latent variables such as topic or journalistic genre were oriented to test the relationship with color. Complete results are related to the sector, as well as other particulars of each publication are highlighted. According to the period analysed, we performed a diachronic analysis to determine whether there are features that show both a stable trend or a progressive or regressive application.

In this study the relevance and versatility of the communicative contribution of color in the compositional plane is found, taking into account some of its connotative variants, its informative potential is confirmed and a categorization of the compositional functions is proposed.

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How to Cite
Montes Vozmediano, M., & García Jiménez, A. (2015). Color; Communicative Functions; Graphic design; Women’s magazines. AdComunica, 117–134. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2015.10.8
Section
Otras investigaciones
Author Biographies

Manuel Montes Vozmediano, Universidad Rey Juan Carlos

Manuel Montes Vozmediano (manueljavier.montes@urjc.es) es profesor titular interino de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Rey Juan Carlos. Miembro del grupo de investigación sobre Comunicación Sociedad y Cultura GICOMSOC, ha participado en diversos proyectos de investigación nacionales de I+D+I. Su labor profesional, antes de ser docente universitario, se desarrolló en el área del diseño gráfico; por este motivo sus líneas de investigación se orientan hacia la comunicación visual y su interrelación con los medios de comunicación y la publicidad.

Antonio García Jiménez, Universidad Rey Juan Carlos

Antonio García Jiménez (antonio.garcia@urjc.es) es profesor titular de Periodismo de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Rey Juan Carlos. Es también coordinador de un grupo de investigación sobre comunicación, sociedad, y cultura. Ha participado en proyectos de investigación relacionados con los sistemas de personalización y organización de información, la generación automática del lenguaje y los usos en Internet de adolescentes y menores. Sus últimos trabajos han estado vinculados al desarrollo tecnológico y la investigación y el posgrado en Comunicación en España.

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