The Spanish film exhibition: an industry in recession that has lost its hegemonic position

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José Vicente García Santamaría
Lidia Maestro Espínola

Abstract

The Spanish exhibition managed to place since the mid-nineties until 2005 as one of the most developed industries in the European Union, but unduly linked to the «housing boom». With the advent of the economic crisis, to which was added, ironically, the continuous rise in the price of tickets, attendance at the meeting collapsed and Spanish cinema lost in a few years over forty million viewers.

Today, two thirds of the park cinemas in Spain are not profitable, so it is understandable that a deep reorganization of the exhibition sector occurs, with more closures of cinema complexes and new merger and absorption between operators, to foster greater concentration in a sector very diversified and in which regional groups had achieved «atomization» property, unrivaled in the large countries of the European Union.

However, the most serious and worrying fact is that, today, and after the loss of more than seven hundred screens in these years of crisis, more than 40% of Spanish territory has no cinemas where films can be seen, so we’re back to the situation in the early eighties when much of provincial capitals and towns with less than one hundred thousand people had lost all their theaters.

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How to Cite
García Santamaría, J. V., & Maestro Espínola, L. (2015). The Spanish film exhibition: an industry in recession that has lost its hegemonic position. AdComunica, 77–97. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2015.10.6
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Informe
Author Biographies

José Vicente García Santamaría, Universidad Carlos III

José Vicente García Santamaría (jvgsanta@hum.uc3m.es) es licenciado en Periodismo y C. Audiovisual por la Universidad Complutense de Madrid y Doctor en Comunicación por la Universidad Rey Juan Carlos. Profesor de Periodismo de la Universidad Carlos III. Es subdirector del Instituto para la Innovación Periodística (2IP) y director del grupo de investigación sobre financiación social de los media del 2IP. Miembro del grupo Passet de investigación en la Universidad Carlos III y del proyecto de I+D CSO201452283-C2-1-P, financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO), del Gobierno de España. Su campo de investigación se centra en la economía del audiovisual y de los medios de comunicación. Acaba de publicar en la editorial Cátedra el libro La exhibición cinematográfica en España (2015).

Lidia Maestro Espínola, Universidad Rey Juan Carlos

Lidia Maestro Espínola (Lidia.maestro@unir.net) es licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad Complutense de Madrid y Doctora en Comunicación por la Universidad Rey Juan Carlos. Profesora del área de Empresa y Marketing de la Universidad Internacional de La Rioja y miembro del grupo de investigación sobre financiación social de los media 2IP-INNOVAPRESS. Colaboradora honorífica del departamento de comunicación de la Universidad Rey Juan Carlos. El campo de investigación que desarrolla se centra en la economía de los medios de comunicación y la publicidad integrada.  Dentro de la empresa privada ha trabajado en diferentes empresas realizando investigación de mercado y en centrales de medios

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