Parallel lives of films: stratified circuits of distribution and consumption

Main Article Content

José María Álvarez Monzoncillo
Javier López Villanueva

Abstract

In recent years the Spanish film industry has had a level of production that has amply surpassed one hundred films, with a market share of around 15 percent of the main amortisation windows. During the so-called “Spanish Miracle” investments in production increased substantially (reaching nearly EUR 300 million per annum to the beat of the explosion in supply and consumption of television), both on the exhibition side and in domestic equipment aimed at adapting to the new digital scenario (screens, DTT, and connected TVs). The “Great Recession” and Internet caused the sector’s endemic and structural problems to resurface: a minimal presence in international markets, fragmentation of production preventing the creation of strong industrial structures, an absence of global strategies and low budgets. The problem is that this type of production affects the business life of all amortisation windows. Nevertheless, Internet and globalisation open the doors to some commercial possibilities with the appearance of productive audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Monzoncillo, J. M., & López Villanueva, J. (2015). Parallel lives of films: stratified circuits of distribution and consumption. AdComunica, 21–40. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2015.10.3
Section
Informe
Author Biographies

José María Álvarez Monzoncillo, Universidad Rey Juan Carlos

José María Álvarez Monzoncillo es catedrático de Comunicación Audiovisual y Vicerrector de Formación Continua, Títulos Propios, Postgrado y Relaciones Internacionales en la Universidad Rey Juan Carlos.  Ha sido responsable del Área Audiovisual de Fundesco, Director del Instituto Complutense de Asia, coordinador científico del Centro de Estudios de la Comunicación de la UCM y, director general de Letra Consulting. En la actualidad es director del Master de Periodismo de Televisión (URJC-RTVE); coordinador del Master Universitario de Cine, Televisión y Medios Interactivos de la URJC y director del Grupo de Investigación INFOCENT. Es autor o coautor de treinta y ocho libros y más de una treintena de artículos en revistas científicas sobre temas relacionados con la economía de la comunicación, las industrias culturales y las tecnologías de la información.

Javier López Villanueva, Universidad Rey Juan Carlos

Javier López Villanueva (Javier.lopez@urjc.es) es professor en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Rey Juan Carlos y secretario ejecutivo del Máster en Periodismo de Televisión RTVE-URJC. Compagina la docencia con la investigación y la consultoría sobre la economía de los medios de comunicación. Ha tra otros sitios, para Fundesco, AB Asesores Bursátiles, Bipe Conseil, Media Salles, EGEDA o el Observatoire Européen de l’Audiovisuel.Ha sido coautor, entre otros, del Informe Anual de la Academia del Cine sobre el cine español, y de los libros La Industria Cinematográfica en España (1980-1991); Cultura y Comunicación para el Siglo XXI: Diagnóstico y Políticas Públicas (IDECO, 2007); Alternativas de Política Cultural: Las Industrias Culturales en las Redes Digitales (Gedisa, 2007); El Audiovisual Digital: Políticas y Estrategias desde las Comunidades Autónomas (IDECO, 2009); La Televisión Etiquetada (Telefónica/Ariel, 2011); Las Industrias Culturales Audiovisuales e Internet (IDECO, 2011), e Informe sobre la Cultura Española y su Proyección Global (Marcial Pons, 2011).