Impacte, adaptació i transformació digital en l'educació superior com a conseqüència de la Covid-19: el cas del màster Comincrea de la UA
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
La pandèmia del coronavirus SARS-CoV-2 no sols ha suposat un canvi de paradigma en els processos de la docència universitària durant la crisi sanitària, sinó també una oportunitat per a reflexionar sobre els reptes i oportunitats que aquesta crisi ha pogut generar tant en la educomunicación com en l'alfabetització mediàtica en el context de l'educació superior. L'objectiu general d'aquesta recerca és analitzar el repte de transformació digital que va suposar la docència no presencial a conseqüència de la pandèmia en el màster oficial en Comunicació i Indústries Creatives de la Universitat d'Alacant (d'ara endavant Comincrea) durant el curs 2021-2022. Per a això, s'estableixen tres objectius específics que analitzaran a través d'enquestes sistematitzades de preguntes tancades i obertes l'impacte que la docència en línia i la transformació digital ha provocat en el professorat, l'alumnat i les empreses que ofereixen pràctiques curriculars externes. Els resultats indiquen que existeix una predisposició per part del professorat a la transformació digital, encara que amb un cert rebuig a la dualitat i, evidència que l'alumnat, malgrat comptar amb els recursos i competències necessàries, continua preferint la presencialitat com a sistema, si bé destaquen la flexibilitat que suposa la semi presencialitat.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
Referències
AVAP (2021). Informe final de la renovación de la acreditación. https://bit.ly/3TzxJiN
Duparc, Pierre Fouques (2013). Evolution in the c-suite as organizations maximise growth opportunities: The Chief Digital Officer takes centre stage. Boyden’s Global Technology and Digital Practice. Consultado el 12 de enero de 2023 en https://bit.ly/3URH7Pz
González-Sanmamed, Mercedes; Estévez, Iris; Souto-Seijo, Alba y Muñoz-Carril, Pablo-César (2020). Digital learning ecologies and professional development of university professors. En: Comunicar, Vol. 28, nº62. Huelva: Grupo Comunicar, 9-18. DOI: https://doi.org/10.3916/C62-2020-01
Jaraba, Gabriel (2016). Las Herramientas. En: Pérez Tornero, José Manuel y Tejedor, Santiago (Eds.), Ideas para aprender a aprender. Manual de Innovación Educativa y Tecnología. Barcelona: UOC.
Llonch Molina, Nayra; Parisi-Moreno, Verónica; López Basanta, Clara y Gassol-Quilez, Galla (2021). Prueba piloto de la creación de un museo escolar virtual de objetos vinculados a las vivencias de la pandemia por COVID19. En: Puebla Martínez, Belén y Vinader Segura, Raquel (Coords.). Ecosistema de una pandemia: COVID 19, la transformación mundial. Madrid: Dykinson.
Marzal-Felici, Javier y Aguaded, Ignacio (2021). La Educomunicación en España: Un reto urgente para la sociedad digital. La alfabetización mediática sigue siendo una materia pendiente. Consultado el 12 de enero de 2023 en https://bit.ly/3TzqkQq
Mateus, Julio-Cesar; Andrada, Pablo; González-Cabrera, Catalina; Ugalde, Cecilia y Novomisky, Sebastián (2022). Teachers’ perspectives for a critical agenda in media education post COVID-19. A comparative study in Latin America. En: Comunicar, Vol. 30, nº70. Huelva: Grupo Comunicar, 9-19. DOI: https://doi.org/10.3916/C70-2022-01
Paredes, Joaquín (2013). Políticas educativas públicas sobre TIC en España. Tres décadas donde los docentes universitarios influyeron en el cambio educativo. En: Revista Fuentes, nº13. Sevilla: Universidad de Sevilla, 45-78.
Pérez-Luzardo Díaz, Jessica (2022). Universidad presencial confinada: Percepción de los estudiantes de Interpretación de la docencia presencial, semipresencial y no presencial. En: Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics, nº11. Barcelona: Universidad de Barcelona, 59-77. DOI: https://doi.org/10.1344/did.2022.11.59-77
Pérez-Tornero, José-Manuel (2003). Comprender la alfabetización digital. Informe final. Barcelona: Gabinete de Comunicación y Educación UAB. Consultado el 12 de enero de 2023 en https://bit.ly/3iEVm7w
Pérez-Tornero, José-Manuel (2005). Towards a new concept of media education. En: Comunicar, Vol. 12, nº24. Huelva: Grupo Comunicar, 21-24. DOI: https://doi.org/10.3916/C24-2005-04
Pérez, Rosa; Villalonga Palliser, Claudia; Baños Legrán, Oresti; Guillén Perales, Alberto (2020). Estudio de la influencia del confinamiento debido a la COVID-19 en padres, alumnado y profesorado en ESO y FP. En: Revista de Experiencias Docentes en Ingeniería de Computadores, nº10. Granada: Universidad de Granada, 39-48.
Sáiz-Manzanares, María-Consuelo; Casanova, Joana; Lencastre, José-Alberto; Almeida, Leandro y Martín-Antón, Luis-Jorge (2022). Student satisfaction with online teaching in times of COVID-19. En: Comunicar, Vol. 30, nº70. Huelva: Grupo Comunicar, 35-45. DOI: https://doi.org/10.3916/C70-2022-03
Tejedor, Santiago (2016). El alumno. En: Pérez Tornero, José-Manuel y Tejedor, Santiago (Eds.). Ideas para aprender a aprender. Manual de Innovación Educativa y Tecnología. Barcelona: UOC.