“I want to be virtual too”: four non-human anthropomorphic influencers on Instagram

Main Article Content

Romina Andrea Barboza

Abstract

In 2024, the Miss AI contest, organized by the World AI Creator Awards (WAICA), with a mixed jury (humans and non-human influencers), evaluated “the beauty, technology, and digital influence” of non-human influencers and awarded three. Within the framework of the current phase of the Technocene (Costa, 2022), we analyzed four anthropomorphized non-human influencer accounts, two participants in the Miss AI contest (@kenza.layli, winner, and @fit_aitana, jury) and two pioneers and historical ones in the field of influencer marketing (@lilmiquela, @shudu.gram), asking ourselves how they are constructed and what meanings and practices appear in the interactions between digital influencers and their followers. We will investigate how the premise “Be your own robot” (@lilmiquela) and, its counterpart, “I also want to be virtual” (follower of @fit_aitana) construct a “non-human diversity” that promotes the indistinction between the human and the non-human, which can be addressed from posthumanist feminism (Braidotti, 2022; Haraway, 2018) and xenofeminism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barboza, R. A. (2025). “I want to be virtual too”: four non-human anthropomorphic influencers on Instagram. RECERCA. Revista De Pensament I Anàlisi. https://doi.org/10.6035/recerca.8404
Section
Articles
Author Biography

Romina Andrea Barboza, CONICET

Romina Andrea Barboza (Dra. en Ciencias Sociales, UNCuyo) investiga desde hace más de quince años la relación entre medios digitales y subjetividad. Actualmente desarrolla sus investigaciones en el Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), específicamente en el Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA). Más recientemente, incursiona en estos temas desde la materialidad de los lenguajes de programación (C#) y el feminismo posthumanista. Entiende que la ciencia y la literatura son formas de conocimiento complementarias, por eso publica artículos científicos en revistas académicas y libros literarios en forma paralela.

References

Abidin, Crystal (2015). Communicative Intimacies: Influencers and Perceived Interconnectedness. Ada, 8, 1-16.

Ahmed, Sara (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra.

Albet Castillejo, Laura (2023). El dispositivo fitness en el salutismo posfeminista: discursos de empoderamiento femenino a través del disciplinamiento corporal. Astrolabio, 31, 46-72.

Andersson, Victor y Tim Sobek (2020). Virtual avatars, virtual influ-encers & authenticity. Tesis de Máster. Gotemburgo: University of Gothenburg.

Audrezet, Alice y Koles, Bernadett (2023). Virtual Influencer as a Brand Avatar in Interactive Marketing. En Wang, Cheng Lu (Ed.). The Palgrave Handbook of Interactive Marketing. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031- 14961-0_16

Badu, Ama (s/f). Ama Badu helps write Shudu’s story and gives her a voice. The diigitals. Recuperado de: https://www.thediigitals.com/ama [Consultado el 30 de julio de 2024].

Baklanov, Nick (9 de noviembre de 2020). The top Instagram virtual influencers 2022. Hype Auditor. Recuperado de: https://hypeauditor.com/blog/the-top-instagram-virtual-influencers-in-2020/

Baklanov, Nick (7 de diciembre de 2021). The top Instagram virtual influencers 2021. Hype Auditor. Recuperado de: https://hypeauditor.com/blog/the-top-instagram-virtual-influencers-in-2021/#top-instagram-virtual-influencers-list

Baklanov, Nick (21 de diciembre de 2022). The top Instagram virtual influencers 2022. Hype Auditor. Recuperado de: https://hypeauditor.com/blog/the-top-virtual-instagram-influencers-in-2022/

Balistreri, Maurizio (2021). Sex robot. El sexo y las máquinas. Ma-drid: Malpaso.

Barboza, Romina Andrea (2025). Influencers no humanos en Insta-gram: entre el posfeminismo y el transhumanismo. Aposta, 104, 113-126. https://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/rabarboza.pdf

Braidotti, Rosi (2022). Feminismo posthumano. Barcelona: Gedisa.

Cano, Virginia (2018). Solx no se nace, se llega a estarlo. Ego-liberalismo y auto-precarización afectiva. En Nijensohn, Malena (Comp.). Los feminismos ante el neoliberalismo (pp. 27-38). Ciu-dad Autónoma de Buenos Aires: La Cebra.

Cleland, Lucy (2024). British Brands 2024 Cover. Country & Town House. Recuperado de: https://www.countryandtownhouse.com/culture/ai-supermodels-gbb-24-cover-story/ [Consultado el 24 de julio de 2024].

Costa, Flavia (15-17 de mayo de 2008). El dispositivo fitness en la modernidad biológica. Democracia estética, just-in-time, críme-nes de fealdad y contagio [Ponencia, en línea]. Jornadas de Cuerpo y Cultura de la UNLP, La Plata, Argentina. Disponible en Memoria Académi-ca: http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.647/ev.647.pdf

Costa, Flavia (2022). Tecnoceno. Algoritmos, biohackers y nuevas formas de vida. Buenos Aires: Taurus.

Federici, Silvia (2022). Ir más allá de la piel: repensar, rehacer y reivindicar el cuerpo en el capitalismo contemporáneo. Buenos Aires: Tinta Limón.

Gill, Rosalind (2008). Culture and subjectivity in neoliberal and post-feminist times. Subjectivity, 25, 432-445.

Gill, Rosalind (2016). Post-postfeminism?: new feminist visibilities in postfeminist times. Feminist Media Studies, 16, 610-630.

Gill, Rosalind y Orgad, Shani (2022). Confidence culture. London: Duke University Press.

Haraway, Donna (2018). Manifiesto para cyborgs. Ciencia, tecnolo-gía y feminismo socialista a finales del siglo XX. Mar del Plata: Letra Sudaca Ediciones. (Obra original publicada en 1991)

Hernández Sampieri, Roberto, Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill. (Quinta Edición)

Hester, Hester (2018). Xenofeminismo. Tecnologías de género y po-líticas de reproducción. Buenos Aires: Caja Negra.

Laboria Cuboniks (2017). Xenofeminismo: una política por la aliena-ción. En Avanessian, Armen y Reis, Mauro (Comps.). Aceleracio-nismo. Estrategias para una transición hacia el postcapitalismo (117-133). Buenos Aires: Caja Negra.

Land, Nick (2017). Colapso. En Avanessian, Armen y Reis, Mauro (Comps.). Aceleracionismo. Estrategias para una transición ha-cia el postcapitalismo (117-133). Buenos Aires: Caja Negra.

Liu, Fanjue y Lee, Yu-Hao. (2024). Virtually responsible? Attribution of responsibility toward human vs. virtual influencers and the mediating role of mind perception. Journal of Retailing and Consumer Services, 77, 103685. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103685

Robinson, Ben (2020). Towards an Ontology and Ethics of Virtual Influencers. Australasian Journal of Information System, 24. https://doi.org/10.3127/ajis.v24i0.2807

Sands, Sean, Ferraro, Carla, Demsar, Vlad y Chandler, Garreth (2022). False idols: Unpacking the opportunities and challenges of falsity in the context of virtual influencers. Business Horizons, 65(6), 777­788.

Thomas, Verónica y Fowler, Kendra (2021). Close encounters of the AI kind: Use of AI influencers as brand endorsers. Journal of Ad-vertis-ing, 50(1), 11­25. https://doi.org/10.1080/00913367.2020.1810595

Time (30 de junio de 2018). The 25 Most Influential People on the Internet. Recuperado de: https://time.com/5324130/most-influential-internet/ [Consultado el 10 de julio de 2024].

Torrano, Andrea (2022). Cyborg. En Parente, Diego, Berti, Agustín, Celis, Claudio (Coords.). Glosario de filosofía de la técnica. Bue-nos Aires: La Cebra.

Virtual Humans (s/f). Recuperado de: www.virtualhumans.org [Consultado el 17 de julio de 2024].

World AI Creator Awards (s/f). Recuperado de: https://miss-ai.webflow.io [Consultado el 8 de julio de 2024]

Xie-Carson, Li, Benckendorff, Pierre y Hughes, Karen (2023). Not so different after all? A netnographic exploration of user engage-ment with non-human influencers on social media. Journal of Business Research, 167, 114-149.