Online social networks as enablers of civic participation
Main Article Content
Abstract
The covid-19 pandemic caused a huge transformation in social life. In this context online social networks could have been key to maintain civic participation. So this paper analyzes the 2022 Survey about social capital and online social networks in the province of A Coruña in order to answer to three aims: to measure both online and offline levels of civic participation during the pandemic, to get to know if there is a statistical association between age and both kinds of civic participation and also, to find out if youth participation is gender related. The data analysis suggests that online social networks worked as enablers of civic participation also reflecting the advances in overcoming gender roles when it comes to young citizens.
Downloads
Article Details
References
AIMC (2023). Servicios utilizados en Internet. Primera oleada de 2022. Recuperado de: https://internet.aimc.es/index.html#/main/serviciosutilizados [Consultado el 1 de agosto de 2023]
Aleixandre-Benavent, Rafael, Castelló-Cogollos, Lourdes y Valderrama-Zurián, Juan-Carlos (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de COVID-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. Revista Internacional de Información y Comunicación, 29(4). doi: https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08
Bennet, Lucy (2017). ‘If we stick together we can do anything’: Lady Gaga fandom, philanthropy and activism through social media. Celebrity Studies, 5 (1 2), 138 152. doi: https://doi.org/10.1080/19392397.2013.813778
Bennett, W. Lance y Segerberg, Alexandra (2013). The logic of connective action: Digital media and the personalization of contentious politics. Cambridge University Press. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9781139198752
Cadena 100 (20 de abril de 2021). Javi y Mar recogen el Premio José Luis Gago por «Resistiré 2020». Cadena100.es. Recuperado de: https://www.cadena100.es/musica/resistire-2020/noticias/javi-mar-recogen-premio-jose-luis-gago-por-resistire-2020-20210420_1247099 [Consultado el 10 de julio de 2023]
Cáritas (1 de abril de 2020). #Resistiré2020, el himno grabado por más de 30 artistas para vencer juntos al coronavirus. [Nuestro día a día. Blog de Cáritas]. Recuperado de: https://www.caritas.es/blog/resistire-2020-el-himno-grabado-por-mas-de-30-artistas-para-vencer-juntos-al-coronavirus/ [Consultado el 20 de julio de 2023].
Castells, Manuel (2012). Redes de indignación y esperanza. Madrid: Alianza Editorial.
Castells, Manuel (2015). Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet age. Cambridge: Polity.
Delfino, Gisela, Beramendi, Maite y Zubieta, Elena (2019). Participación social y política en Internet y brecha generacional. Revista de Psicología, 37(1), 195 216. doi: https://doi.org/10.18800/psico.201901.007
Domínguez, Yolanda (2021). Maldito estereotipo. ¡Así te manipulan los medios y las imágenes! Barcelona: Ediciones B.
Elogia e iab Spain (2022). Estudio de redes sociales 2022. Versión reducida. Recuperado de: https://iabspain.es/estudio/estudio de redes sociales-2022/ [Consultado el 1 de agosto de 2023]
Facebook (2022). Recaudaciones de fondos. Recuperado de: https://www.facebook.com/fundraisers/ [Consultado el 10 de enero de 2023].
Ferlander, Sara (2003). The Internet, social capital and local community. Tesis doctoral. Stirling: University of Stirling.
Fukuyama, Francis (2001). Social capital, civil society and development. Third World Quaterly, 22(1), 7-20.
García Galera, María del Carmen y Del Hoyo Hurtado, Mercedes (2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. Zer, 18(34), 111-125. doi: https://doi.org/10.1387/zer.10649
García Galera, María del Carmen, Del Hoyo Hurtado, Mercedes y Fernández Muñoz, Cristóbal (2014). Jóvenes comprometidos en la Red: El papel de las redes sociales en la participación social activa. Comunicar, 43, 35-45. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-03
González-Oñate, Cristina, Jiménez-Marín, Gloria y Sanz-Marcos, Paloma (2020). Consumo televisivo y nivel de interacción y participación social en redes sociales: análisis de las audiencias millennials en la campaña electoral de España. Profesional de la información, 29(5), 1-13. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.01
Inglehart, Ronald y Welzel, Christian (2006). Modernización, cambio cultural y democracia. Madrid: CIS.
Kovacs, Balazs, Caplan, Nicholas, Grob, Samuel y King, Marissa (2021). Social networks and loneliness during the COVID-19 pandemic. Socius: Sociological Research for a Dynamic World, 7, 1-16. doi: https://doi.org/10.1177/2378023120985254
Lin, Nan (2001). Social capital. A theory of social structure and action. Cambridge: Cambridge University Press.
Muñoz Goy, Celia (2013). Social capital in Spain: Are there gender inequalities? European Journal of Government and Economics, 2(1), 79-94.
Pena López, Atilano y Castellanos García, Pablo (2010). En Veira Veira, José Luis (coord.). La evolución del capital social en Galicia (265-300). A Coruña: Netbiblo.
Putnam, Robert D. (1996). Who killed civic America. Prospect, 66-72.
Putnam, Robert D. (2002). Solo en la bolera. Colapso y resurgimiento de la comunidad norteamericana. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Putnam, Robert D. y Goss, Kristin A. (2003). Introducción. En Putnam, Robert D. (ed.). El declive del capital social. Un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario (7-33). Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín Oficial del Estado, 14-03-20, 67, 25390-25400.
Rheingold, Howard (2000). The virtual community: homesteading on the electronic frontier. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Tsaliki, Liza (2015). “Tweeting the good causes”: social networking and celebrity activism. En Marshall, P. David y Redmond, Sean (eds.). A Companion to Celebrity (236 257). doi: https://doi.org/10.1002/9781118475089.ch13
Vázquez-Chas, Loreto (2022). El papel de las redes sociales online en el capital social en tiempos de pandemia. El caso de la provincia de A Coruña [Beca de Investigación, Deputación da Coruña].
Vázquez-Chas, Loreto (2023). Las redes sociales online como medio de comunicación y su utilidad percibida durante la pandemia en la provincia de A Coruña. RedMarka. Revista de Marketing Aplicado, 27(1), 134-153. doi: https://doi.org/10.17979/redma.2023.27.1.9536
Warner Music Spain (1 de abril de 2020). Resistiré 2020 – Video Oficial [Archivo de vídeo]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=hl3B4Ql8RtQ [Consultado el 10 de julio de 2023].
Yuen, Samson y Tang, Gary (2021). Instagram and social capital: youth activism in a networked movement. Social Movement Studies, 22(5-6), 706-727. doi: https://doi.org/10.1080/14742837.2021.2011189