Inhabiting Public Space: A Right of Childhood
Main Article Content
Abstract
The Convention on the Rights of the Child acknowledges the right of children to fully participate in cultural, recreational, and artistic life. However, the city offers few such experiences in early childhood that reflect children’s interests and allow them to experiment and make a lasting impact as social actors over time. The characteristics of these experiences could provide greater opportunities for children to interact with the city, considering that voice and spoken word are not the only means through which they can be “heard”.
This article stems from research whose general objective was to design a participatory recreational proposal, based on the concept of relational agency, that would promote recreation and experimentation in early childhood in the public space of the Santiago commune. Adopting a qualitative approach, data were gathered through participant observation, written records, and recordings of the sessions conducted. The data were subsequently triangulated and analyzed using grounded theory, uncovering categories and subcategories with which to organize and analyze the information in depth.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All the contents of kult-ur journal are distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0), unless otherwise indicated. Click to see basic information and the legal text of the license. The indication of this license CC BY-SA 4.0 must be expressly stated in this way when necessary.
References
Abad, J. y Ruiz de Velasco, Á. s/f. Repensar las instalaciones de juego: lugar de
símbolo, metáfora y relación. [Consulta: 3 de enero de 2024]. Disponible en:
https://culturadeinfancia.com/repensar-las-instalaciones-de-juego/
Ansell, N. (2009). “Childhood and the Politics of Scale: Descaling Children’s Geographies?”
Progress in Human Geography 33(2), pp. 190–209. Disponible en:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0309132508090980.
Anton Rosera, M.; Porta Martínez, F. (2016). «La utilización del patio escolar en
Educación infantil y primer ciclo de primaria. Una mirada psicomotriz». En:
Alvarado, M. (ed.). Jugar en Psicomotricidad. Estudios, análisis, reflexión y
práctica, pp. 106-123. Buenos Aires: Revista Psicomotricidad.
Aucouturier, B. (2018). Actuar, jugar, pensar. España: Graó.
Barad, K. (2007). “Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement
of Matter and Meaning”. Durham and London: Duke University Press.
Borja, J. y Muxí, Z. (2003). El espacio público, Ciudad y ciudadanía, pp. 1-118.
Barcelona: Electa. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Zaida-
Martinez/publication/31731154_El_espacio_publico_ciudad_y_ciudadania_
J_Borja_Z_Muxi_prol_de_O_Bohigas/links/543fbcd00cf2be1758cf9779/
El-espacio-publico-ciudad-y-ciudadania-J-Borja-Z-Muxi-prol-de-O-Bohigas.
Canales, M. (coord.). (2006). Metodología de investigación social. Introducción a
los oficios. Santiago de Chile: LOM ediciones.
Carrión, F. (2019). «El espacio público es una relación no un espacio». En: Carrión,
F. y Guardia, M. (eds.). Derecho a la ciudad una evocación de las transformaciones
urbanas en América Latina. Disponible en: https://biblioteca-repositorio.
clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/11471/1/Derecho-a-la-ciudad.pdf#page=
Chile crece contigo. s.f. Espacios públicos amigables para niños y niñas. Disponible
en: https://www.crececontigo.gob.cl/beneficios/espacios-publicos-amigables-
para-ninos-y-ninas/
Chiossoni, M., Carbia, I y Campelo, M. (2017). Lenguajes artísticos y primera infancia:
necesidad de un vínculo temprano. [Edición en pdf]. Disponible en: https://
repositorio.cfe.edu.uy/bitstream/handle/123456789/702/Chiossoni%2CM.
Lenguajes.pdf?sequence=2&isAllowed=
Chokler, M. (2017). La aventura dialógica de la infancia. Argentina: Ediciones cinco.
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (2017). Política Nacional de Cultura.
[Edición en pdf]. Disponible en: https://www.cultura.gob.cl/politicas-culturales/
wp-content/uploads/sites/2/2018/01/politica-nacional-cultura-2017-2022.pdf
Consejo Nacional de la Infancia. (2016). Estudio Espacios públicos urbanos para
niños, niñas y adolescentes. [Edición en pdf]. Ministerio Secretaría General
de la Presidencia. Disponible en: http://biblioteca.digital.gob.cl/handle/
/189
Diagnóstico comunal de niñez y adolescencia. (2019). Una aproximación al ejercicio
y reconocimiento de los derechos de niños, niñas y adolescentes. OPD
Santiago. Disponible en: https://issuu.com/munistgo/docs/diagn_stico_comunal_
de_ni_ez_y_adol
Emirbrayer, M. & Mische, A. (1998). “What Is Agency?”. American Journal of Sociology,
(4), pp. 962-1023.
Garaycochea, M. (2022). «La necesidad de promover la participación de la primera infancia
en el diseño y la planificación de las ciudades». Critica Urbana. Revista de
Estudios Urbanos y Teritoriales, 5 (24), Participación: mito o realidad. A Coruña.
García, A. y Casado, E. (2008). “La práctica de la observación participante. Sentidos
situados y prácticas institucionales en el caso de la violencia de género”. En:
Gordo, Á. y Serrano, A. (eds.). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación
social, pp. 47-73. Madrid: Pearson Educación, S.A.
Goncalves Diez, S. (2012). «El espacio público y la infancia. Una reflexión sobre el
diseño del espacio público y la formación integral en un contexto lúdico». En:
nd International Conference of Art, Illustration and Visual Culture in Infant
and Primary Education. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/
_El_espacio_publico_y_la_infancia_Una_reflexion_sobre_el_diseno_
del_espacio_publico_y_la_formacion_integral_en_un_contexto_ludico
Gómez-Pintado, A., Zuazagoitia Rey-Baltar, A. y Vizcarra Morales, M. T. (2020).
«La instalación como herramienta metodológica en educación infantil: un
estudio de caso». Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(e23),
pp. 1-13. Disponible en: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/2678
Jaramillo, J. (2011). «Bourdieu y Giddens. La superación de los dualismos y la ontología
relacional de las prácticas sociales». CS 7, pp. 409-428. Disponible en:
https://www.redalyc.org/pdf/4763/476348370013.pdf
Ley N.° 21430. (2022). Sobre garantías y protección integral de los derechos de la
niñez y adolescencia. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 15 marzo
Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1173643
Medina, P. y Mucientes, C. (2019). Geografías de la Infancia: derribando muros del
Gigante Egoísta. Análisis de la pertinencia infantil en el diseño de espacios públicos
de la región de Aysén, Fundación Escala Común. Disponible en: https://
coes.cl/publicaciones/geografias-de-la-infancia-derribando-muros-del-gigante-
egoista-analisis-de-la-pertinencia-infantil-en-el-diseno-de-espacios-publicos-
de-la-region-de-aysen/
Medina, P. (2020). Infancia y ciudad en tiempos de pandemia. Disponible en: http://
escalacomun.cl/2020/05/07/infancia-y-ciudad-en-tiempos-de-pandemia/
Ministerio de Vivienda y Urbanismo. (2018). Programa Recuperación de Barrios.
Incorporando a Niñas, Niños y Adolescentes en el Proceso de Recuperación de
Barrios. Gobierno de Chile
Observatorio Niñez y Adolescencia. (2020). Infancia cuenta en Chile. Santiago de
Chile. [Edición en pdf]. Disponible en: https://www.observaderechos.cl/site/
Infancia-Cuenta-2020.pdf
Oswell, D. (2013). The Agency of Children, the Agency of Children. From Family to
Human Rights. New York: Cambridge University Press.
Pavez Soto, I. y Sepúlveda Kattan, N. (2019). «Concepto de agencia en los estudios
de infancia. Una revisión teórica». Sociedad e Infancia, 3, pp. 193-210. Disponible
en: https://revistas.ucm.es/index.php/SOCI/article/view/63243
Polo-Garzón, C. y López-Valencia, A. (2020). «La participación infantil en proyectos
urbanos. El juego en espacios públicos para la promoción del aprendizaje de
conceptos ambientales». Revista de Arquitectura. Bogotá, 22(7), pp. 126-140.
Disponible en: https://revistadearquitectura.ucatolica.edu.co/article/view/2691
Rabadán Martínez, M. (2009). Formas de intersubjetividad. Revista Entre Líneas,
, pp. 20-26.
Raithelhuber, E. (2016). “Extending Agency: The Merit of Relational Approaches
for Childhood Studies”. En: F. Esser, M. S. Baader, T. Betz and B. Hungerland
(eds). Reconceptualizing Agency and Childhood: New Perspectives in Childhood
Studies, pp. 89-101. New York, NY: Routledge.
Rautio, P. (2013). “Children who carry stones in their pockets: on autotelic material
practices in everyday life”. Children’s Geographies, 11(4), pp. 394-408. https://
doi.org/10.1080/14733285.2013.812278
Rico-Ramírez, C., Chacón-Chacón, F. y Uribe-Pérez, S. (2019). “Experiencias de
diseño participativo en Colombia. Transformación “inteligente” de los territorios”.
Bitácora Urbano Territorial, 29 (3), pp. 117-126. Disponible en: https://
doi.org/10.15446/bitacora.v29n3.70143
Ruiz de Velasco Gálvez, Ángeles, y Abad Molina Javier, 2023. Las Instalaciones de
Juego como espacio intersubjetivo de relación. Arteterapia. Papeles de arteterapia
y educación artística para la inclusión social 18, e81741. Disponible en:
doi.org/10.5209/arte.81741
Serrabona, J. (2016). Los juegos afectivos fantasmáticos. En: Alvarado, M. (coord.),
#JugarEnPsicomotricidad. Estudios, análisis, reflexión y práctica, pp. 64-86.
Buenos Aires: Revista Psicomotricidad. Disponible en: https://app-psicomotricistas.
net/wp-content/uploads/2022/04/EL_2016_38_49-53.pdf
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y
procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial
Antioquia.
Tonucci, F. (1997). La ciudad de los niños. Un modo nuevo de pensar la ciudad.
España: Losada.
UNICEF. (2006). Convención sobre los derechos del niño. Disponible en: https://
www.unicef.org/es/convencion-derechos-nino
Winnicott, D. (1979). Realidad y juego. Barcelona: Editorial Gedisa.