Democratic Memory in the Master of Secondary Education
Main Article Content
Abstract
Different regulations such as Law 52/2007, Law 20/2022, or Organic Law 3/2020, set the incorporation of democratic memory as content within the Spanish educational system, from primary teaching to university. However, legislative development is not sufficient to comply with what is prescribed by the legislator. For this reason, the present investigation is focused on knowing representations and other circumstances that influence or affect the introduction of this content during the initial training of Secondary Education and Baccalaureate teachers. The instrument used in this research has been a questionnaire answered by active teachers. The results obtained allow the following considerations to be made. The main strength for innovation and introduction of democratic memory lies in the fact that the majority of teachers consider that democratic memory should be present in all subjects of the curriculum. However weak points point out the lack of knowledge of materials and didactic resources for teaching it. This weakness justifies the review of different aspects, such as official documentation, teacher training, dissemination of materials and didactic resources, teaching methods with the purpose of helping to comply with what is prescribed in the regulations.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All the contents of kult-ur journal are distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0), unless otherwise indicated. Click to see basic information and the legal text of the license. The indication of this license CC BY-SA 4.0 must be expressly stated in this way when necessary.
References
Ballester, Ll., Nadal, A. y Amer, J. (2017). Métodos y técnicas de investigación educativa. Universitat de les Illes Balears.
Bel, J.C., Colomer, J.C. (2017). Guerra Civil y franquismo en los libros de texto actuales de Educación Primaria: análisis de contenido y orientación didáctica en el marco de la LOMCE. Revista Cabàs, 17, 1-17. http://revista.muesca.es/articulos17/392-juan-carlos-bel-martinez-y-juan-carlos-colomer-rubio
Carmen, L. (1993). Conocimiento del medio. Signos. Teoría y práctica de la educación, 8/9, 72-83.
Choi, B., Granero, R., Pak, A. (2010). Catálogo de sesgos o errores en cuestionarios sobre salud. Rev. Costarricense de Salud Pública, 2 (19), 106-118.
Díez, E. J. (2012). La memoria histórica en los libros de texto escolares. Foro por la Memoria de León y Ministerio de la Presidencia.
Díez, E. J. (2013). La memoria histórica en los libros de texto. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 27, 23-41. https://doi.org/10.7203/dces.27.2373
Díez, E. J., (2022). La memoria histórica en la escuela, Hispania, (82) 271, 547-571. https://doi.org/10.3989/hispania.2022.016
Escobar, N., González, G. (2017). La memoria histórica en la clase de ciencias sociales y filosofía: los resultados de una investigación con profesorado en ejercicio. En: R. Martínez, R. García-Morís y C. R. García (Eds.), Investigación en didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 373-379). España: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.
Fonseca, J.J., Gamboa, M. E. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Boletín virtual, (6) 3, 83-112. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/211 .
Galiana, V. (2018). La memoria democrática en las aulas de secundaria y bachillerato: balance de una experiencia didáctica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 34, 3-18. https://doi.org/10.7203/dces.34.12048
Galiana, V. (2020). La memoria democrática como herramienta didáctica. Pasado traumático e historia local en secundaria y bachillerato, Semata, vol. 32, 421-432. https://revistas.usc.gal/index.php/semata/article/view/7016/10311.
Imbernón, F. (2021). Algunas consideraciones sobre la formación el profesorado, http://www.ub.edu/obipd/wp-content/uploads/2021/05/2021.-Imbernon.-Sobre-la-formaci%C3%B3n-del-profesorado.-Apuntes-para-la-LOMLOE-la-nueva-ley-educativa-espa%C3%B1ola.pdf
Macías, Mª O. (2016). Historia y memoria histórica: dos recursos complementarios en la formación del profesorado de Educación Primaria. En: R. López (Ed.), VII Simposio de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano (pp. 324-335). Universidad de Santiago de Compostela.
Malagón, L. A. (2005). El currículo: una reflexión crítica. Sophia, 1, 83-102. https://www.redalyc.org/pdf/4137/413740777007.pdf
Martín, E., Durán, R. (2019). La inclusión educativa en los programas bilingües de educación primaria: un análisis documental. Rev. Complutense de Educación, 30 (2), 589-604. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57871
Mugueta, Í. (2016). Las representaciones sociales de la Historia al servicio de la didáctica en Educación Superior. Contextos Educativos. Revista de Educación, 9–30. https://doi.org/10.18172/con.2753.
Ruiz, J.M. (2006). Trauma y memoria de la Guerra Civil y de la dictadura franquista. Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, vol. 6, 299-336. http://hispanianova.rediris.es/6/dossier/6d012.pdf .
Ruiz, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Grao.
Sebastiá, R., García, J. (2021). La relevancia de la coordinación docente en el Máster de Formación del Profesorado de Secundaria en Geografía e Historia. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 36 (2), 113-129. https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i2.2834.
Sebastiá, R., Tonda, E. Mª, García, J. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el currículo escolar según la experiencia del alumnado en el prácticum II de Magisterio, Revista de didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 43, 91-105. https://doi.org/10.7203/dces.43.25305.
Tardiff, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.
Zabalza, M. A. (2003). Las competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Narcea.