Twentieth century pedagogical heritage, protecting a cultural inheritance: The Castelló Education Museum and its conservation and restoration work

Main Article Content

Abstract

This article brings to light the collections of the Castelló Education Museum (MPdC, its Spanish acronym) through its conservation and restoration work. It discusses the origins of this exceptional museum, the nature of its collections, the state of conservation of its pieces, and the most common interventions and the reasons behind them. The museum’s conservation work is explained through its restoration of pieces such as anatomical models used to teach the human body, physical and political geography maps for schools, a set of black, hand-painted maps that can be written on with chalk, botanic models, geographic models and models of animals, all of which underpin the value of its heritage. The article ends with a reflection on the work the museum carries out by and for its collections and the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Safont Cruz, Elvira. 2021. “Twentieth Century Pedagogical Heritage, Protecting a Cultural Inheritance: The Castelló Education Museum and Its Conservation and Restoration Work”. Kult-ur 8 (16). https://doi.org/10.6035/kult-ur.6275.
Section
Extramurs

References

ACRE, El Código Ético del Conservador-Restaurador (Confederación Europea de Organizaciones de Conservadores-Restauradores, 2003, disponible en: [https://asociacion-acre.org/el-conservador-restaurador/codigo-etico-del-conservador-restaurador/]).

Fermina Valeria Ziaurriz, Proceso de estabilización de obra plana entelada de gran formato: Toma de decisiones, gestión de recursos y técnicas aplicadas (Buenos Aires: Presentación, IV Encuentro nacional de instituciones con fondos antiguos y raros, Biblioteca Nacional Mariano Moreno, 2017).

ICOM, Definición de Museo [Estatutos del ICOM, 2007, disponible en: [https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/]).

Isabel Martínez Sánchez, La restauración y salvaguarda de cartografía didáctica de gran formato (Pátina, nº 19, 2016), 125-141.

José Vicente Grafiá Sales, José Manuel Simón Cortés, Mª Victoria Vivancos Ramón, Carmen Duréndez Hernández y Mª Ángeles Máñez Cardo, Proceso de intervención en la restauración de los modelos académicos de la Facultad de Bellas Artes (Valncia: Arché, Publicación del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio de la Universitat Politècnica de Valencia, nº 6 y 7, 2011 y 2012), 151-156.

Judit María Gasca Miramón, Conservación y restauración de esculturas en yeso en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Pintura, Escultura, 2019).

María Alicia Sánchez Ortiz, Restauración de modelos anatómicos en cera: Colección del Real Colegio de Cirugía de San Carlos (Ge-conservación, nº 7, 2015), 37-49.

Nerea del Moral Azanza, Cirugía restauradora: restauración estructural de modelos anatómicos en cera. (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Pintura, Pintura y Restauración, 2016).

Rafael Martín Villa e Isabel Piñar Gallardo, Investigación y restauración de modelos didácticos del gabinete de historia natural del IES San Isidro (Burgos: VII Jornadas de Institutos Históricos de España, 2013).