Ciutat etèrea. Interpretacions i apropiació comunicativa del nou espai urbà digital
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
La pandèmia mundial que ha assotat el món entre 2020 i 2021 ha intensificat l’ús compulsiu de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, agreujant els efectes de la soledat social i transformant acceleradament les relacions veïnals en l’àmbit urbà. La ciutat veu dissociar-se els seus diferents jo analògics i virtuals per un consum d’Internet que tot l’ha revolucionat malgrat esdevindre entre una població digitalment analfabeta que no avalua degudament els reptes i riscos de la sobreexposició i la dependència digital. Riscos, sobretot, associats a un menor control sobre una integració, reconeixement i repolitització identitària que sí que estava tornant gradualment com a model de comunicació a la ciutat física (la de les places, carrers i parcs) després d’un deshumanitzador procés neoliberal que va interpretar i va dissenyar les urbs com a espais mercantilitzats de transició.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Tots els continguts de la revista kult-ur se distribueixen sota una llicència d'ús i distribució Creative Commons Atribució-Compartir Igual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), excepte indicació contrària. Pot consultar ací la versió informativa i el text legal de la llicència. La indicació de la llicència d'ús i distribució CC BY-SA 4.0 ha de constar expresament d'aquesta manera quan siga necessari.
Referències
Aguilar, M. A. y Winocour, R. 2011. “Ciudad y medios de comunicación: un recorrido desde la antropología”. En N. García Canclini, La antropología urbana en México. 196-202. Biblioteca Mexicana. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes / Universidad Autónoma Metropolitana / Fondo de Cultura Económica.
Aldana, S. 2011. El arte urbano no convencional. Graffitis en la ciudad de Valencia: una aproximación. València: Archivo de arte valenciano. Volumen XCII, Págs. 485-503.
Beltrán, J. 2003. La ciudad como experiencia: figuras desde el imaginario social. Revista Teína, Núm. 4. http://www.revistateina.com/teina/web/libros/ciudades.pdf.
Benach, N. 2000. “Nuevos espacios de consumo y construcción de la imagen de la ciudad en la Barcelona olímpica”. Estudios Geográficos, 61 (238), 189-205.
Borja, J. y Castells, M. 1997. Local y global. La gestión de las ciudades en la era de la información. Barcelona: Taurus.
Borja. J.; Muxí Z. 2001. L’espai públic: ciutat i ciutadania, Barcelona: Diputación de Barcelona.
Bourdieu, P. 1992. Les regles de l’art. Genese et structure du champ littéraire. París: Seuil.
Bourdin, A. 2007. La metrópoli de los individuos. México: Lupus Inquisitor.
Briones, G. 2002. Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.
Capel, H. 2001. Dibujar el mundo. Borges, la ciudad y la geografía del siglo XXI, Barcelona: Editorial del Serbal.
Castells, M. 1995. La ciudad informacional. Tecnologías de la Información, reestructuración económica y el proceso urbano-regional. Madrid: Alianza Editorial.
Castells, M. 1997. La era de la Información. Vol. I: La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.
Clua, A. 2016. La investigación sobre ciudad y comunicación: un campo abierto. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), ISSN-e 2386-3730, Vol. 1, Nº. 4, págs. 153-163.
Clua, A. 2021. Ciudades visibles, ciudades invisibles. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), ISSN-e 2386-3730, Vol. 4, Nº. 15, 2021 (Ejemplar dedicado a: Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11)), págs. 14-17.
Feijóo, C. 2014. “Next generation mobile networks and technologies: Impact on mobile media”. En G. Googin & L. Hjorth (Eds.). The Routledge Companion to Mobile Media. New York, London: Routledge.
Fernández, E.; Gutiérrez, J M. 2017. “La socialización de los jóvenes interconectados: experimentando la identidad en la sociedad aumentada”.
Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 21, núm. 2, págs. 171-190.
Fernández, G. y Paz, S. 2005. “Más allá del marketing de ciudades: hacia una política pública de diseño y gestión de los signos de identificación de ciudad”. Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, vol. IX, 194 (94).
Galindo, J. 2002. “De la sociedad de información a la comunidad de comunicación”. Razón y palabra. 29. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n29/jgalindo.html.
Google. 2017. “Así afectan los tiempos de carga a las visitas en mobile”. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/es-es/canales-de-publicidad/movil/asi-afectan-los-tiempos-de-carga-las-visitas-en-mobile/
Gómez Mompart, J. L. 1996. “Ciudades y comunicación en la periferia atlántica: ecosistemas comparados desde la perspectiva histórica”. En Actas de Comunicación na periferia atlántica (pp. 391-394). Santiago de Compostela: Facultad de Ciencias da Comunicación, USC.
Gómez Mompart, J. L. 1998. “La configuración mediática de la ciudad contemporánea”. Conferencia en el IV Congreso de ALAIC: Recite (Brasil).
Gómez Mompart, J. L. 1999. La ciudad es el medio, el territorio es el mensaje. Comunicar, 13, 59-63.
Ditrendia. 2020. Informe Mobile en España y en Mundo 2020. https://ditrendia.es/informe-mobile-2020/
López, O.; P. Vivas; J. Rojas; L. Farré, V. Santoro y T. Vidal. 2006. Paseando por la ciberciudad: tecnología y nuevos espacios urbanos. Barcelona: Editorial UOC.
Martín-Barbero, J. 1987. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.
Martín, M. & Velarde, O. 2021. Cuando el mundo se virtualiza. La virtualización de la vida cotidiana y de las relaciones personales. Barcelona. Universitat Oberta de Catalunya.
Medranda-Morales, N. & Valbuena-Bedoya, N. (Coords.). 2020. Comunicación y ciudad. Lenguajes, actores y relatos. Quito. Universidad Politécnica Salesiana.
Morduchowicz, R. 2012. Los adolescentes y las redes sociales. La construcción de la identidad juvenil en Internet. México: Fondo de Cultura Económica.
Moreno, P. & Domingo, I. 2017. “Valencia incluirá en el callejero a activistas anarquistas y comunistas”. Las Provincias 16/5/2017: https://www.lasprovincias.es/valencia-ciudad/201705/16/valencia-incluira-callejero-activistas-20170516000309-v.html