Patrimoni pedagògic del segle XX, una herència cultural a protegir: El Museu Pedagògic de Castelló (MPdC) i les seues tasques de conservació i restauració
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
En aquest article es donen a conéixer els fons del Museu Pedagògic de Castelló (MPdC) mitjançant la presentació de les labors en conservació i restauració que es realitzen d'aquests. S’aborda des de l’origen d'aquest museu tal particular, així com les característiques dels seus fons, en quin estat de conservació es troben les peces, i quines intervencions són les més realitzades i el seu perquè. Els tractaments generals de peces com a models anatòmics desmuntables destinats a l'ensenyament del cos humà, mapes físics i polítics escolars de paper, una sèrie de mapes negres pintats a mà que permeten ser escrits amb guix, models botànics, models geogràfics i maquetes d'animals, són explicats per a entendre les labors de conservació en les quals el museu se secunda per a realitzar una posada en valor de tot el seu patrimoni. Finalment, es fa una reflexió sobre les labors que realitza l'entitat pels seus fons —i per als seus fons— i els ciutadans.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Tots els continguts de la revista kult-ur se distribueixen sota una llicència d'ús i distribució Creative Commons Atribució-Compartir Igual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), excepte indicació contrària. Pot consultar ací la versió informativa i el text legal de la llicència. La indicació de la llicència d'ús i distribució CC BY-SA 4.0 ha de constar expresament d'aquesta manera quan siga necessari.
Referències
ACRE, El Código Ético del Conservador-Restaurador (Confederación Europea de Organizaciones de Conservadores-Restauradores, 2003, disponible en: [https://asociacion-acre.org/el-conservador-restaurador/codigo-etico-del-conservador-restaurador/]).
Fermina Valeria Ziaurriz, Proceso de estabilización de obra plana entelada de gran formato: Toma de decisiones, gestión de recursos y técnicas aplicadas (Buenos Aires: Presentación, IV Encuentro nacional de instituciones con fondos antiguos y raros, Biblioteca Nacional Mariano Moreno, 2017).
ICOM, Definición de Museo [Estatutos del ICOM, 2007, disponible en: [https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/]).
Isabel Martínez Sánchez, La restauración y salvaguarda de cartografía didáctica de gran formato (Pátina, nº 19, 2016), 125-141.
José Vicente Grafiá Sales, José Manuel Simón Cortés, Mª Victoria Vivancos Ramón, Carmen Duréndez Hernández y Mª Ángeles Máñez Cardo, Proceso de intervención en la restauración de los modelos académicos de la Facultad de Bellas Artes (Valncia: Arché, Publicación del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio de la Universitat Politècnica de Valencia, nº 6 y 7, 2011 y 2012), 151-156.
Judit María Gasca Miramón, Conservación y restauración de esculturas en yeso en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Pintura, Escultura, 2019).
María Alicia Sánchez Ortiz, Restauración de modelos anatómicos en cera: Colección del Real Colegio de Cirugía de San Carlos (Ge-conservación, nº 7, 2015), 37-49.
Nerea del Moral Azanza, Cirugía restauradora: restauración estructural de modelos anatómicos en cera. (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Pintura, Pintura y Restauración, 2016).
Rafael Martín Villa e Isabel Piñar Gallardo, Investigación y restauración de modelos didácticos del gabinete de historia natural del IES San Isidro (Burgos: VII Jornadas de Institutos Históricos de España, 2013).