Del gran relat a la Postmodernitat. La descolonització dels museus
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resum
La postmodernitat té com a principal marca la caiguda de les metanarratives, donant pas a l'existència de microrelats, veritats mínimes adaptades a llocs, formes de vida de petits grups socials, població marginal, grups ètnics silenciats, al mateix temps que emergeixen formes i identitats polítiques
feministes, ecologistes, sexuals, ètnic-racials, urbanes... Es tracta d'una crisi de les estructures de coneixement hegemòniques eurocèntriques i occidentalistes marcades per un fort impuls anticolonial. Aquest procés requereix la
descolonització del pensament, l'educació i les institucions culturals, com el museu, que comença a repensar tant les seves exposicions com la presentació de les seves col·leccions des d'aquesta perspectiva decolonial que promouen el ICOM i les polítiques culturals. Però en aquest replantejament podem trobar formes de relació entre cultures diverses que no sempre van ser formes de sotmetiment, apropiació o dominació colonial.
Descàrregues
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Referències
Aronowitz, Stanley (1993) Roll over Beethoven: The Return of Cultural Strife, ln Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
Carabante, José María (2021) La suerte de la cultura. Hacia una reconstrucción de la cultura y del hombre, Madrid: La Huerta Grande.
El ministro de cultura anuncia una revisión de los museos estatales para superar el marco colonial (2024, 22 de enero), en El País. Disponible en https://elpais.com/cultura/2024-01-22/el-ministrode-cultura-anuncia-una-revision-de-los-museosestatales-para-superar-un-marco-colonial.html [Fecha de consulta 22/01/2024]
El Thyssen ahonda en la descolonización con una exposición sobre la memoria colonial (2024, 29 de mayo), en La Vanguardia. Disponible en https://www.lavanguardia.com/vida/20240529/9688076/thyssen-ahonda-descolonizacion-exposicionsobre-memoria-colonial-agenciaslv20240529.html [Fecha de consulta 19/06/2024]
España revisará los museos para superar el marco colonial (2024, 25 de enero), en Mirada 21. Disponible en https://mirada21.es/cultura/espanarevisara-los-museos-para-superar-el-marcocolonial/ [Fecha de consulta 24/01/2024]
Fernández Cabaleiro, María Begoña (1998) «Informalismo y abstracción. Un diálogo entre Oriente y Occidente», Arte e identidades culturales, Oviedo: Actas XII Congreso del CEHA, 117-123.
García López, Yeison y Andrea Pacheco González (2024) «Hay algo de lo que tenemos que hablar. Sobre la posibilidad de un diálogo decolonial», en VV.AA. (2024) La memoria colonial en las colecciones Thyssen-Bornemisza, Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 30-43.
Laó-Montes, Agustín (2020) Contrapunteos diaspóricos: Cartografías políticas de Nuestra Afroamérica, Bogotá: Universidad del Externado.
Lao-Montes, Agustín (2022) «Construyendo políticas culturales descolonizadoras. La interculturalidad como recurso de ciudadanía y democracia sustantiva», Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, 34: 25-59.
Lugones, María (2007) «Heterosexualism and the Colonial/Modern Gender System», Hypatia, 22 (1): 186-209.
Lyotard, Jean François (1987) La condición posmoderna, Madrid: Cátedra.
Marcos, Anna y Tommaso Koch (2023) «Anticuado o colonialista, cómo actualizar el Museo de América de Madrid», en El País Digital. Disponible en https://elpais.com/cultura/2023-06-11/anticuadoo-colonialista-como-actualizar-el-museo-deamerica-de-madrid.html [Fecha de consulta 11/06/2024]
Moszynska, Anna (1996) El arte abstracto, Barcelona: Destino.
Ricaurte Quijano, Paola (2023) Descolonizar y despatriarcalizar las tecnologías, Gobierno de México: Centro de Cultura Digital.
Rodríguez de la Peña, Manuel Alejandro (2024) La Europa de Dante, Madrid: El Buey Mudo.
Rodríguez, Antonio (2024) «Urtasun pone como ejemplo de cultura colonial el arte romano y la pintura virreinal», en The Objective. Disponible en https://theobjective.com/espana/politica/2024-02-14/urtasun-cultura-colonial-arte-romano/ [Fecha de consulta 14/02/2024]
Santamarta del Pozo, Javier (2021) Fake news del Imperio espanol, Madrid: La Esfera de los Libros.
Segade, Manuel (2024) «La descolonización es un tema ineludible en el arte contemporáneo», en Mirada 21. Disponible en https://www.abc.es/cultura/segade-descolonizacion-tema-ineludible-artecontemporaneo-20240207170202-nt.html [Fecha de consulta 7/02/2024]
Shen Tung, Ch’ien (1781) «Arte de la pintura», en Zóbel, Fernando (1974) Cuaderno de apuntes sobre pintura y otras cosas, Madrid: galería Juana Mordó. Solana, Guillermo et al. (2024) «Presentación», en VV.AA. (2024) La memoria colonial en las colecciones Thyssen-Bormemisza, Madrid: Fundación Colección Thysse-Bornemisza, 6.
Sousa Santos, Boaventura de y María Paula Meneses (eds.) (2020) Conocimientos nacidos en las luchas. Construyendo las epistemologías del sur, Madrid: Akal.
Torner, Gustavo (1974) Serigrafías 1963-1974, Madrid: Galería Turner.
Torner, Gustavo (1996) Escritos y conversaciones, Valencia: Pretextos.
Urtasun Doménech, Ernest (2024) «Comparecencia del Ministro de Cultura, Ernest Urtasun en la Comisión del Cultura», en Ministerio de Cultura. Disponible en https://www.cultura.gob.es/prensa/discursos-intervenciones/2024/240122-comparecencia-comision-cultura.html [Fecha de consulta 26/01/24]
Urtasun Doménech, Ernest et al. (2024) «Presentación», en VV.AA. (2024) La memoria colonial en las colecciones Thyssen-Bormemisza, Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza.
Villacañas, José Luis et al. (2024) «La memoria del volcán humano», en vv.aa (2024) La memoria colonial en las colecciones Thyssen-Bormemisza, Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 20-29.
Yoshihara, Jiro (1979) Jiro Yoshihara and the today’s aspects of the Gutai, Japón: Hyogo Museum of Modern Art.
Zóbel, Fernando (1974) Cuaderno de apuntes sobre pintura y otras cosas, Madrid: galería Juana Mordó.