Estètiques alternatives en museus. Exposicions generades amb la participació de nenes, nens i adolescents

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Diana Casalins Petro
Andrea Lafaurie Molina

Resum

A partir del moviment de la Nova Museologia i de la consolidació de la perspectiva de drets, els museus com a institucions socials estan cridats a ser cada vegada més participatius i involucrar a les seves comunitats, encara que en la pràctica no sempre aconsegueix materialitzar-se com una realitat. Nens, nenes i adolescents (NNA) representen un ampli percentatge dels seus visitants anuals, no obstant això rares vegades se'ls inclou en les decisions sobre el seu funcionament i el disseny dels programes. Des d'un paradigma construccionista, un enfocament qualitatiu i un disseny d'estudi de casos, duem a terme un estudi en el qual nna participessin, a través de l'estratègia fotovoz, en la generació d'exposicions temporals en tres museus de la regió Carib colombiana. Entre les troballes de la recerca es ressalta que, en l'entorn adequat, NNA exploren materials i tècniques per a trobar la seva veu i manifestar-se de múltiples formes, sent l'estètica una de les més evidents. Aquestes estètiques alternatives, no sempre van en la mateixa direcció de les dels museus però poden complementar el llenguatge de les exhibicions i permetre als NNA visibilitzar les seves veus, silencis, aportacions i absències, que generen influència en la presa de decisions i dinàmiques pròpies de les organitzacions museals.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Casalins Petro, D., & Lafaurie Molina, A. (2024). Estètiques alternatives en museus. Exposicions generades amb la participació de nenes, nens i adolescents. Diferents. Revista De Museus, (9), 116–131. https://doi.org/10.6035/diferents.8185
Secció
Articles
Biografies de l'autor/a

Diana Casalins Petro, Universidad del Norte de Barranquilla (Colombia)

Magíster en arts visuals i doctora en Educació, navega les interseccions entre art i educació. Investiga sobre participació en contextos d'aprenentatge informal com a museus i projectes socials o comunitaris. S'ha exercit com a docent universitària d'Història de l'Art, Art Contemporani i Desenvolupament de Llenguatges expressius en la Universitat del Nord. Li interessen les metodologies d'investigació i creació qualitatives, participatives i visuals. En el seu projecte més recent indaga sobre les oportunitats de participació de xiquetes, xiquets i adolescents en els museus de la regió Carib colombiana.

Andrea Lafaurie Molina, Universidad del Norte de Barranquilla (Colombia)

Docent investigadora del Departament d'Educació, de l'Institut d'Estudis en Educació, en la Universitat del Nord. Integrant del Grup d'Investigació en Cognició i Educació. Doctora en Continguts de Comunicació en l'Era Digital. Magíster en Comunicació i Educació. Comunicadora Social. Interessos d'investigació: educomunicació; processos d'educació en mitjans; relacions de xiquets, xiquetes i adolescents amb les TIC; participació de xiquets i xiquetes en diferents contextos; i processos d'orientació soci ocupacional.

##plugins.generic.funding.fundingData##

Referències

Antonetti, Ana & Tina Fletcher (2016) «Parent Perceptions of Museum Participation: A Comparison Between Parents of Children With and Without Autism Spectrum Disorders», Inclusion, 4 (2): 109-119. Disponible en https://meridian.allenpress.com/inclusion/article-abstract/4/2/109/1246/Parent-Perceptions-of-Museum-Participation-A [Fecha de consulta 8/10/2022]

Aristeidou, María et al. (2021) «Exploring the participation of young citizen scientists in scientific research: The case of iNaturalist», PLoS one, 16 (1): e0245682. Disponible en https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245682 [Fecha de consulta 14/11/2023]

Arnstein, Sherry (1969) «A Ladder of Citizen Participation», aip Journal, July: 214-216.

Atuesta Venegas, María del Rosario; Ceballos Moncada, Andrés y Rodrigo Gómez Alvis (2016) «Co-creación como metodología para la apropiación social de la ciencia y la tecnología (ASCYT) del recurso agua. Caso Urabá-Antioqueño-Colombia», El Ágosa usb, 16 (1): 277-286. Disponible en https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/2176#:~:text=Este%20art%C3%Adculo%2C%20comparte%20el%20abordaje%20metodol%C3%B3gico%20desarrollado%20por,experiencias%20del%20Museo%20del%20Agua%20EPM%20en%20Colombia. [Fecha de consulta 23/02/2024]

Brook, Orian (2016) «Spatial equity and cultural participation: how access influences attendance at museums and galleries in London», Cultural Trends, 25 (1): 21-34. Disponible en https://doi.org/10.1080/09548963.2015.1134098 [Fecha de consulta 19/09/2021]

Brown, Alan (2004) The Values Study: Rediscovering the Meaning and Value of Arts Participation. Disponible en https://wolfbrown.com/wp-content/uploads/ValuesStudyReportComplete.pdf [Fechade consulta 11/03/2023]

Caixa Foundation (2018) Cultural participation and wellbeing. What do the data tell us?, Palma: «la Caixa» Foundation. Disponible en https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/documents/242020/242720/Observatorio_Social_laCaixa_Dossier-4_eng.pdf/5383f824-01e7-5401-1366-67dd220008f1 [Fecha de consulta 03/05/2024]

Carpentier, Nico (2012) «The concept of participation. If they have access and interact, do they really participate?» Fronteiras - Estudos Midiáticos, 14 (2): 164-177. Disponible en https://doi.org/10.4013/fem.2012.142.10 [Fecha de consulta 29/06/2020]

Casalins-Petro, Diana Carolina (2024) Participación de ninas, ninos y adolescentes en museos. Comprensiones y experiencias sobre participación en tres casos de estudio en museos del departamento del Atlántico, Tesis de doctorado, Universidad del Norte.

Clifford, James (1997) «Museums as Contact Zones», en Clifford, James (ed.) (1997) Routes: Travel and Translation in the Late Twentieth Century, Cambridge: Harvard University Press, 188-219.

Davies, Christina; Knuiman, Matthew & Michael Rosenberg (2016) «The art of being mentally healthy: A study to quantify the relationship between recreational art s engagement and mental well-being in the general population», bmc Health, 16: 15: unpaginated, Disponible en https://doi.org/10.1186/s12889-015-2672-7 [Fecha de consulta 20/04/2023]

De Gouveia, Pedro (2016) «Dez Ideias Feitas sobre Participação», en Carvalho, A. (coord.) (2016) Participaçao: Partilhando a Responsabilidade. Acceso Cultura, 83-90.

Delval, Juan (2011) El desarrollo humano. Madrid: Ed. Siglo XXI.

EVE museos (2018) Ranking mundial de visitantes a museos en 2018. Disponible en Ranking Mundial de Visitantes a Museos en 2018 - EVE Museos + Innovación (evemuseografia.com) [Fecha deconsulta 25/06/2024]

Falk, John H.; Storksdieck, Martin & Lynn D. Dierking (2007) «Investigating public science interest and understanding: Evidence for the importance of free-choice learning», Public Understanding of Science, 16 (4): 455-469. Disponible

en https://doi.org/10.1177/0963662506064240 [Fecha de consulta 18/07/2023]

Gaitán, Lourdes (2006) Sociología De La Infancia (Análisis e Intervención Social), Madrid: Síntesis.

Graham, Helen; Mason, Rhiannon & Nigel Nayling (2013) «The Personal is still Political: Museums, Participation and Copyright», Museum & Society, 11 (2): 105-121.

Green, C. J. (2015). «Toward young children as active researchers: A critical review of the methodologies and methods in early childhood environmental education», Journal of Environmental Education, 46 (4): 207-229. Disponible en https://doi.org/10.1080/00958964.2015.1050345

Hornby, Jenny & Bryna Bobick (2016) «A Survey of Teen Museum Education Participants and their Parents», The Clearing House, 89 (4-5): 153-158.

James, Allison & Alan Prout (1997) «Constructing and reconstructing childhood», Contemporary issues in the sociological study of childhood». London, Washington, D.C.: Falmer Press.

Kalessopulou, Despina. (2017) «Capturing the untold: photography as a tool for empowering children to interpret their embodied experiences in museums», Journal of Visual Literacy, 36 (3-4): 164-183. Disponible en https://doi.org/10.1080/1051144X.2017.1408206 [Fecha de consulta 25/05/2021]

Livingstone, Sonia (2013) «The participation paradigm in audience research», Communication Review, 16 (1-2): 21-30.

López de la Roche, Maritza et al. (2000) Los ninos como audiencias. Investigación sobre recepción de medios, Bogotá: ICBF.

Lundy, Laura (2007) «“Voice” is not enough: Conceptualizing Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child», British Educational Research Journal, 33 (6): 927-942.

Lundy, Laura (2020) «The Lundy Voice Model Checklist for Participation», Ireland Department for Childrens and Youth Affairs, The Lundy Affairs-National Youth Strategy of child participation, 10-12.

Desvallées, André y François Mairesse (eds.) (2010) Key Concepts of Museology. ICOM & Armand Colin. Disponible en http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/Museologie_Anglais_B [Fecha de consulta 30/01/2022]

Muñoz, Germán y Diego Alejandro Muñoz (2008) «La ciudadanía juvenil como ciudadanía cultural: una aproximación teórica desde los estudios culturales», Revista Argentina de Sociología, 11: 217-236.

Orozco, Guillermo (2010) «Audiencias ¿siempre audiencias? Hacia una cultura participativa en las sociedades de la comunicación», en Conferencia inaugural, XXII Encuentro Nacional AMIC Universidad Iberoamericana. México D.F., 2 junio.

Orozco, Guillermo; Navarro, Eva y Agustín García-Mantilla (2012) «Desafíos educativos en tiempos de autocomunicación masiva: la interlocución de las audiencias», Revista Comunicar, 38: 67-74.

PFM Programa de Fortalecimiento de Museos (2014) Colombia, territorio de museos. Diagnóstico del sector museal colombiano». Bogotá: Museo Nacional de Colombia. Disponbile en https://www.ibermuseos.org/wp-content/uploads/2020/03/diagnostico-sector-museal-col-2013.pdf [Fecha de consulta 17/04/2022]

Simon, Nina (2010) The Participatory Museum, Santa Cruz: Museum 2.0.

UN (1990) Convention on the Rights of the Child., 7 March 1990, E/CN.4/RES/1990/74. Disponible en https://www.refworld.org/docid/3b00f03d30.html [Fecha de consulta 10/03/2022]

Sobel, David & Laura Stricker (2022) «Messaging Matters: Order of Experience with Messaging at a STEM-Based Museum Exhibit Influences Children’s Engagement with Challenging Tasks», Visitor Studies, 25 (1): 104-125. Disponible en https://doi.org/10.1080/10645578.2021.2015948 [Fecha deconsulta 01/06/2023]

Toro, Bernardo (2011) «Participación y valores ciudadanos. Tesis para la formación política del ciudadano», en Toro, Bernardo y Alicia Tallone (coords) (2011) Educación, valores y ciudadanía. Madrid: OEI: 23-28

Tritter, Jonathan & Allison McCallum (2006) «The Snakes and Ladders of User Involvement: Moving beyond Arnstein», en Health Policy, 76: 156-168.

UNDP (1993) Human Development Reports 1993. New York-Oxford: United Nations Developement Programme-Oxford University Press. Disponible en https://hdr.undp.org/content/human-developmentreport-1993 [Fecha de consulta 03/06/2023]

Wang, Caroline & Mary Ann Burris (1997) «Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment», Health Education and Behavior, 24 (3): 369-387. Disponible en https://doi.org/10.1177/109019819702400309 [Fecha de consulta 01/06/2023]

Widdop, Paul & David Cutts (2012) «Impact of place on museum participation», Cultural Trends, 21(1): 47-66. Disponible en https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09548963.2012.641775 [Fecha de consulta 22/08/2023]