El museu com a catalitzador cultural: una revisió des de la museologia social, l'educació no formal i la comunicació

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Magdalena Castejón Ibáñez

Resum

Aquest text planteja una revisió de la perspectiva social dels museus a partir dels resultats obtinguts en la meva recerca doctoral, culminada en 2019 i en la qual es formulava una metodologia de gestió cultural basada en la participació ciutadana per a connectar amb l'entorn. Després de les diferents línies d'acció
sorgides en la tesi, es proposa en aquest article una exploració de la situació actual dels museus com a espais transformadors i responsables de l'acció sociocultural d'un determinat context. Les experiències analitzades fan patent que, tant l'educació com les noves tecnologies de la comunicació, tindran un paper fonamental en la concepció d'un museu més social. Al seu torn , el tipus d'institució que es planteja haurà d'afavorir la implicació de la ciutadania i, per tant, col·laborar en el desenvolupament de l'entorn en el qual se
situa. Les institucions museístiques es convertirien així, com ja està ocorrent en diversos casos, en catalitzadors culturals, això és, en espais clau per al creixement sociocultural d'un context concret.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Castejón Ibáñez, M. (2022). El museu com a catalitzador cultural: una revisió des de la museologia social, l’educació no formal i la comunicació. Diferents. Revista De Museus, (7), 52–69. https://doi.org/10.6035/diferents.6463
Secció
Articles
Biografia de l'autor/a

Magdalena Castejón Ibáñez, Universidad de Murcia

Professora Associada de la Facultat d'Educació de la Universitat de Múrcia. Doctora en Educació per la Universitat de Múrcia. Llicenciada en Belles arts, Màster en Educació i museus: patrimoni, identitat i mediació cultural, per la Universitat de Múrcia. Especialista en Educació artística, cultura i ciutadania per la uva.

Com a investigadora ha realitzat publicacions i participat en congressos amb experiències vinculades a l'educació artística forma i no formal, la gestió cultural i la museologia. De manera independent ha gestionat i coordinat diversos projectes de difusió cultural, patrimoni i museologia, col·laborant amb diferents empreses referents d'aquests sectors, com a «Cultural Media Design» o «Patrimonio Inteligente».

Referències

ALEMANY SÁNCHEZ-BOSCOSO, Vicente., SARDÁ SÁNCHEZ, Raquel. (2020). El arte del simulacro. Tecnología y nuevos modelos expositivos en la cultura del ocio y el entretenimiento. En, Bueno Doral, T. González Hernando, I., Navajas Seco, R. (coords.) Cultura y tecnologías digitales socialmente responsables e innovadoras. Gijon: Trea

ALONSO FERNÁNDEZ, Luis. (2012). Nueva Museología. Madrid: Alianza Forma.

AYALA AIZPURU, Iñigo, CUENCA AMIGO, Jaime. & CUENCA-AMIGO, Macarena. C. (2021). La transformación de los museos en los últimos años. Principales cambios percibidos por los visitantes. Arte, individuo y sociedad, 33(3), 935-956. https://dx.doi.org/10.5209/aris.70437ARTÍCULOS

BAZ SÁNCHEZ, Sara Gabriela., & SÁNCHEZ MICHEL, Valeria. (2020). Museos y educación: encuentros y desencuentros (reflexiones para su investigación). Nierika 18 - año 9 - julio-diciembre 2020 - pp. 186-204

Autor (2019).

CASTRO VALDEZ, Paulo Cesar. (2018). Catalizador artístico para el fortalecimiento de la cohesión social. Collique, distrito de Comas,Trabajo de Investigación. Universidad César Vallejo 2018. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/29379

CHICAIZA, Tatiana, & CHONTASI, David. (2021). Turismo Comunitario y Mu-seo: Articulación para el Fortalecimiento de bases locales. Ecuadorian ScienceJournal.5(1), 37-45.DOI: https://doi.org/10.46480/esj.5.1.97

CLAES, Florencia.,DELTELL, Luis.(2019). Museo social en España: redes sociales y webs de los museos estatales .El profesional de la información, v. 28, n. 3, e280304. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.04

DELGADO PACHECO, Ssissy. (2020). Los retos en investigación, comunicación y educación de los museos de Lima en el marco de la COVID-19. Una discusión sobre los desafíos del futuro a partir de su situación actual y de las experiencias del MALI y el MUCEN. Desde el Sur, 12(1), 285-306. https://dx.doi.org/10.21142/des-1201-2020-0017

GÓMEZ MARTÍNEZ, Javier, (2006). Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea. Gijón, Ediciones Trea.

GONZÁLEZ, Ricardo. (2019). El giro educativo del arte como herramienta para la transformación social en los nuevos museos del siglo. Grupo de Investigación CAPIRE Departamento de Historia del Arte I Universidad Complutense de Madrid XXI. ISSN: 2254-8718 http://hdl.handle.net/10902/18521

IGLESIAS, Jose Manuel (2020). Museos españoles en Facebook: análisis de su comunicación en el marco del museo social digital. ESIC Editorial.

LEÓN, Aurora (2010). El Museo: teoría, praxis y utopía. Madrid: Cátedra.

LÓPEZ, Jose María, CÁCERES, Miriam Jose M., & GIMÉNEZ, Jesús, (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial: análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula abierta, 49(1), 45-54.

LORENTE, J.P (2012). Manual de historia de la museología. Gijón: Trea.

NAVAJAS CORRAL,O. GONZÁLEZ FRAILE, J. (2018) La aplicación de la Museología Social en España: desafíos para su implementación en el sureste de la Comunidad de Madrid, e-cadernos CES [Online], 30 | 2018, publicado a 15 dezembro 2018, consultado a 28 julho 2021. URL: http://journals.openedition.org/eces/3722; DOI: https://doi.org/10.4000/eces.3722

MARCIAL, N., & BESSONE, C. (2020). Comunicación y patrimonio cultural. Comunicación patrimonial en instituciones museísticas de Río Gallegos. Informes Científicos Técnicos-UNPA, 12(2), javascript:void(0)84-101.

MOHEDANO, Félix O., GARCÍA MARTÍN, Inma G., & PELÁEZ, María Esther. (2020). Comunicación y Educación en los Museos, espacios de interacción en la Zona de Desarrollo Próximo en España. Education in the knowledge society (EKS), (21), 13.

MÖRSCH, Carmen. (ed.),(2010) Documenta 12 education 2: Between Critical Practice and Visitor Service. Diaphanes. Berlin and Zürich, pp.9-31

PADILLA-LLANO, Samuel Esteban., MACHADO-PENSO, María V., REYES-SCHADE, Emilio, LARIOS-GIRALDO, Paola M., CABRERA-SÁNCHEZ, Irina., MARTÍNEZ-PALACIOS, Emerson., GONZÁLEZ-FORERO, Daniel, & TAPIAS-MARTÍNEZ, Juan. (2020). Barrio el Prado a Living Museum for the City of Barranquilla. On the W@terfront, 62(3), 3–46. https://doi.org/10.1344/waterfront2020.62.6.3

PEÑALOZA. Gonzalo, QUIJANO, Lina, FALLA, Sigrid., MÁRQUEZ, Sara. (2018). Acercar las fronteras entre el museo y la escuela como escenarios educomunicativos, En, Nómadas, núm. 49, 2018, Julio-Diciembre, pp. 173-187, Universidad Central, DOI: https://doi.org/10.30578/nomadas.n49a10

PINO APABLAZA, Fernando. (2021). Transformación digital y museos sin fronteras. Una evaluación de siete museos de la ciudad de Lima en tiempos de pandemia. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 8(1), 104-119. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2021v8n1.010

RÁBAGO, Laura Eugenia. (2019). El museo de Antioquia y sus buenas prácticas en la transformación sociocultural. Trabajo de Investigación. Universidad de Guanajuato, http://repositorio.ugto.mx/bitstream/20.500.12059/1691/1/184795.pdf

RIUS, Joaquim. (2008). Los barrios artísticos: Base local de la cultura global. Análisis del caso del Raval de Barcelona. Revista Internacional de Sociologia, 2008, vol. LXVI, num. 51, p. 179-205. http://hdl.handle.net/2445/68390

ROGOFF, Iritt. (2008). Turning. E-flux journal, 1, E1-E10

SABATÉ NAVARRO, Miquel., GORT RIERA, Roser. (2012). Museo y comunidad. Un museo para todos los públicos. Gijón. Ediciones Trea

STOFFEL, Mercedes. (2012) De que hablamos cuando hablamos de Sociomuseología. En: Revista de Museología (RdM), Nº 53, pp. 8-14.

VALDÉS SAGÜÉS, Mª del Carmen (1999). La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público. Gijón, Ediciones Trea.