Rompiendo barreras: Susan Glaspell y el teatro norteamericano / Breaking out: Susan Glaspell and the American Theatre

Contenido principal del artículo

Barbara Ozieblo Rajkowska

Resumen

Resumen

Las obras de la dramaturga norteamericana Susan Glaspell (1876-1948) fueron representadas principalmente por los Provincetown Players, grupo teatral del que fue co-fundadora. Sin embargo, a partir de 1922, apenas se representaron, con la excepción de Alison’s House, escrita en 1930 y que le ganó el prestigioso Premio Pulitzer de teatro. Después de su muerte, tanto las obras teatrales como sus novelas y relatos fueron aparcados en el olvido, salvo la obra corta Trifles, que Glaspell re-escribió como el relato «A Jury of Her Peers». Ambas piezas fueron reconocidas como obras maestras de la literatura feminista norteamericana en los años setenta/ochenta. En este artículo se repasa las obras principales de Glaspell, haciendo ver su enorme habilidad para integrar las corrientes teatrales europeas en piezas intrínsecamente americanas así como su maestría en la innovación teatral. Glaspell rompió muchas barreras artísticas y sociales con sus obras, entrando así de lleno en la corriente modernista de su época, lo cual se puede apreciar en las reposiciones recientes de sus obras en EEUU y en Inglaterra.

Palabras clave: teatro feminista, modernismo, innovación teatral.

Abstract

The plays of the American dramatist Susan Glaspell (1876-1948) were staged mainly by the Provincetown Players, a Little Theatre of which she was one of the co-founders. However, as from 1922 her plays were rarely, if ever, produced, with the exception of Alison’s House, written in 1930, which gained her the prestigious Pulitzer Prize for Drama. After her death, except for the short play Trifles, which she rewrote as the short story «A Jury of Her Peers», her oeuvre was forgotten. Both pieces were recognized as masterpieces of feminist literature in the seventies/eighties. This article looks at Glaspell’s main plays in order to show her ability to integrate the European theatrical trends of the time in truly American plays, and at her skills as a theatrical innovator. Glaspell broke the artistic and social boundaries of her time in her plays, thus entering the mainstream of the modernist tradition; this can be appreciated in the recent revivals of her work in the USA and in England.

Keywords: feminist theatre, modernism, theatrical innovation.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Ozieblo Rajkowska, B. (2013). Rompiendo barreras: Susan Glaspell y el teatro norteamericano / Breaking out: Susan Glaspell and the American Theatre. Asparkía. Investigació Feminista, (23), 15–32. Recuperado a partir de https://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/568
Sección
Artículos

Citas

Agate, James (1926): The Contemporary Theatre. Londres: Chapman and Hall.

Alberola Crespo, Nieves & Shafer, Yvonne (2006): ¿Nimiedades para la eternidad? Pioneras en la escena estadounidense. Castellón: Ediciones Ellago. (Traducciones de Nieves Alberola Crespo)

Anon. (1925): «The Pioneer Players. The Verge by Susan Glaspell». Daily Telegraph. 30 marzo 1925.

Bach, Gerhard & Harris, Claudia (1992): «Susan Glaspell: Rediscovering an American Playwright», Theatre Journal, Nº 44.1, pp. 94-6.

Ben-Zvi, Linda (1992): «Murder, She Wrote: The Genesis of Susan Glaspell’s Trifles», Theatre Journal, Nº 44, pp. 141–62.

— (2007): Susan Glaspell: Her Life and Times. Nueva York: Oxford University Press.

Ben-Zvi, Linda & Gainor, J. Ellen (eds.) (2010): Susan Glaspell: The Complete Plays. Jefferson: McFarland.

Bigsby, C. W. E., ed., (1987): «Introduction». Plays by Susan Glaspell. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 1-32.

Billington, Michael (2008): «Chains of Dew», Guardian, 17 marzo 2008. http://www.guardian.co.uk/stage/2008/mar/17/theatre2. Accedido el 27 de septiembre de 2011.

— (2008): «Glaspell Shorts». Guardian, 9 abril 2008. http://www.guardian.co.uk/stage/2008/apr/09/theatre?INTCMP=SRCH. Accedido el 20 de septiembre de 2011.

— (2009): «Alison’s House». Guardian, 11 octubre 2009. http://www.guardian.co.uk/stage/2009/oct/11/alisons-house-susanglaspell-review. Accedido el 17 de noviembre de 2009.

Bottoms, Steven J. (1998): «Building on the abyss; Susan Glaspell’s The Verge in production», Theatre Topics. Nº 8.2, pp.127-45.

Broun, Heywood (1916): «Best Bill Seen at the Comedy». New York Tribune, 14 noviembre 1916.

Cummins, G. D. (1925): «The Verge: Miss Thorndike’s Views on Her New Play». Yorkshire Post, 13 febrero 1925.

Dickinson, Weed (1921): «The Verge: Bad Insanity Clinic». New York Evening Telegraph, 15 noviembre 1921.

Fetterley, Judith (1982): «Reading about Reading: ‘A Jury of Her Peers,’ ‘The Murders in the Rue Morge,’ and ‘The Yellow Wallpaper’». En: Elizabeth A. Flynn & Patrocinio P. Schweickart: Gender and Reading: Essays on Readers, Texts, and Contexts. Baltimore: Johns Hopkins University Press, pp. 47-64.

Frank, Steven (2003): «On ‘The Verge’ of a New Form: The Cabinet of Dr. Caligari and Susan Glaspell’s Experiments in The Verge». En: Arthur Gewirtz & James Kolb: Experimenters, Rebels, and Disparate Voices: the Theatre of the 1920s Celebrates American Diversity. Westport, Conn.: Praeger, pp. 119-29.

Gainor, J. Ellen (2001): Susan Glaspell in Context: American Theatre, Culture, and Politics 1915-1948. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Glaspell, Susan (1927): The Road to the Temple. Nueva York: Frederick A. Stokes.

— (2010): Susan Glaspell: The Complete Plays. Linda Ben-Zvi & J. Ellen Gainor (eds.) Jefferson: McFarland.

Gluck, Victor (1999): «Alison’s House», AllBusiness.com, 8 octubre 1999. http://www.allbusiness.com/services/amusement-recreationservices/4588997-1.html#ixzz1Yleh52cs. Accedido el 21 de septiembre de 2011.

— (2005): «Inheritors», BackStage.com, 22 noviembre 2005. http://metropolitanplayhouse.org/InheritorsReview.htm. Accedido el 20 de septiembre de 2011.

Gore, Will (2009): «Alison’s House – Review», Richmond Twickenham Time, 19 octubre 2009. http://www.richmondandtwickenhamtimes.co.uk. Accedido el 17 de noviembre de 2009.

Hernando, Noelia (2011a): «Sane Enough to Kill: On Women, Madness, and the Theatricality of Violence in Susan Glaspell’s The Verge». En: Alfonso Ceballos Muñoz, Ramón Espejo Romero y Bernardo Muñoz Martínez: Violence in American Drama. Essays on Its Stagings, Meanings and Effects. Jefferson: McFarland, pp. 59-71.

— (2011b): Self and Space in the Theatre of Susan Glaspell. Jefferson: McFarland.

Hewison, Robert (1997): «Inheritors», Sunday Times, 2 marzo 1997.

Hinz-Bode, Kristina (2006): Susan Glaspell and the Anxiety of Expression: Language and Location in the Plays. Jefferson: McFarland.

Hornblow, Arthur (1917): «Mr. Hornblow Goes to the Play», Theatre Magazine, enero 1917.

Jaworowski, Ken (2010): «Sometimes, It Takes a Woman to Solve a Murder», New York Times, 2 febrero 2010. http://theatre.nytimes.com/2010/02/02/theatre/reviews/02trifles.html. Accedido el 20 de septiembre de 2011.

Key, Linda Ames (1999): «Alison’s House by Susan Glaspell», nytheatre.com. Citado en http://lindaameskey.com/plays/alisons/. Accedido el 25 de septiembre de 2011.

Koenig, Rhoda (2008): «Glaspell Shorts, Orange Tree, London», Independent. 10 abril 2008. http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/theatredance/reviews/glaspell-shorts-orange-tree-london-806893.html. Accedido el 20 de septiembre de 2008.

Kolodny, Annette (1986): «A Map for Rereading: Gender and the Interpretation of Literary Text». En: Elaine Showalter: The New Feminist Criticism: Essays on Women, Literature, and Theory. Londres: Virago, pp. 46-62.

La Rocco, Claudia (2009): «Woman on Verge of Creating the New», New York Times, 10 noviembre 2009. http://theatre.nytimes.com/2009/11/10/theatre/reviews/10verge.html?ref=theatre. Accedido el 19 de septiembre de 2011.

Lewisohn, Ludwig (1921): «Drama – The Verge», Nation, 14 diciembre 1921, pp. 708-9.

Lewisohn, Ludwig (1931): Expression in America. Londres: Thornton Butterworth.

Macgowan, Kenneth (1921): «The new play», New York Evening Globe, 15 noviembre 1921.

Marlowe, Sam (2008): «Theatre: Chains of Dew». The Times, 17 marzo 2008.

Mitgang, Herbert (1983): «Theatre: ‘Inheritors,’ With Geraldine Page», New York Times, 14 diciembre 1983. http://theatre.nytimes.com/mem/theatre/treview.html?pagewanted=print&res=9402E5DF1738F937A25751C1A965948260. Accedido el 27 de septiembre de 2011.

Noe, Marcia (1995): «The Verge: l’écriture féminine at the Provincetown». En: Linda Ben-Zvi: Susan Glaspell: Essays on Her Theatre and Fiction. Ann Arbor: University of Michigan Press, pp. 129-42.

Ozieblo, Barbara (2000): Susan Glaspell: A Critical Biography. Chapel Hill: University of North Carolina Press.

— (2006): «Susan Glaspell and the Modernist Experiment of Chains of Dew». En: Martha Carpentier: Susan Glaspell, New Directions in Critical Inquiry. Newcastle: Cambridge Scholars Press, pp. 7-24.

Peters, A. D. (1924): «Susan Glaspell: New American Dramatist», Daily Telegraph, 19 junio 1924.

Rohe, Alice (1921): «The Story of Susan Glaspell», Morning Telegraph, 18 diciembre 1921.

Smith, Alison (1922): «The New Play»,New York Evening Globe, 28 abril 1922.

Woolcott, Alexander (1922): «The Play», New York Times, 28 abril 1922.

Young, Stark (1921): «After the Play», The New Republic, 7 diciembre 1921, p. 47.