El nuevo mapa historicista y femenino de Susan Howe / Susan Howe’s New Historicist and Feminine Maps

Contenido principal del artículo

Manuel Brito Marrero

Resumen

RESUMEN

El nuevo marco historicista de Susan Howe subvierte el sistema simbólico empezando por el lenguaje, considerado éste como ley y que conlleva poder y autoridad. Sus textos poéticos y ensayísticos se basan en referencias cruzadas, collage formal y múltiples arbitrariedades. En este sentido, las mujeres no han sido citadas en la historia, simplemente han estado sin voz y son para Howe «lo femenino», especialmente representado en Emily Dickinson y Mary Rowlandson, simplemente porque escribieron una escritura «liberada de su traducibilidad».

Palabras clave: Susan Howe, historia, lenguaje, Emily Dickinson, Mary Rowlandson, puritanismo.

ABSTRACT

Susan Howe’s historicist framework emerges subverting the symbolic realm of language. Her writing is based on cross-cultural references, formalist collage, and arbitrariness, finding out how language imposes a ritual and its reifying power. Opposed to authoritative academic history, Howe dares to assemble past and present through which prophetic poetry represents the purest writing. On the other hand, Howe highlights women’s silent voices, «the feminine», especially represented by Emily Dickinson and Mary Rowlandson, who have been obscured in history only because their language was «stripped to its unstranslatability».

Key words: Susan Howe, history, language, Emily Dickinson, Mary Rowlandson, Puritanism.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Brito Marrero, M. (2013). El nuevo mapa historicista y femenino de Susan Howe / Susan Howe’s New Historicist and Feminine Maps. Asparkía. Investigació Feminista, (18), 101–118. Recuperado a partir de https://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/519
Sección
Artículos

Citas

OSTER, Edward (1990): «An Interview with Susan Howe» Talisman. 4, pp. 14-38.

HOWE, Susan (1983): Defenestration of Prague. New York: Kulchur Foundation.

——. (1985): My Emily Dickinson. Berkeley: North Atlantic Books.

——. (1989a): «The Difficulties Interview» The Difficulties. Vol. 3 No. 2, pp. 17-27.

——. (1989b): A Bibliography of the King’s Book; or, Eikon Basilike. Providence: Paradigm Press.

——. (1990a): The Europe of Trusts. Los Angeles: Sun & Moon Press.

——. (1990b): Singularities. Hanover: Wesleyan University Press.

——. (1993a): The Birth-mark: Unsettling the Wilderness in American Literary History. Hanover: Wesleyan University Press.

——. (1993b): The Non-Conformist’s Memorial. New York: New Directions.

——. (1996): Frame Structures: Early Poems, 1974-1979. New York: New Directions.

MIDDLETON, Peter (1991): «On Ice: Julia Kristeva, Susan Howe, and AvantGarde Poetics» Contemporary Poetry Meets Modern Theory. E. Anthony Easthpe & John O. Thompson. Toronto: University of Toronto Press, pp. 81-95.

NICHOLLS, Peter. (1996): «Unsettling the Wilderness: Susan Howe and American History» Contemporary Literature. Vol. 37 No. 4, pp. 586-601.

SCHULTZ, Susan M. (2005): A Poetics of Impasse in Modern and Contemporary American Poetry. Tuscaloosa: The University of Alabama Press.

Artículos más leídos del mismo autor/a