The history of disinformation: from mass sensationalism to algorithmic post-truth

Main Article Content

Alejandro Ferrández-Mas
Iván Puentes Rivera

Abstract

Disinformation is not a phenomenon exclusive to the present day. From the emergence of mass media in the 19th century to the consolidation of digital platforms, the deliberate creation of false, distorted, or incomplete narratives has accompanied every technological transformation. This study provides a historical examination of the techniques and dynamics of disinformation, considering the material, political, and communicative conditions that have facilitated its spread in various contexts. Based on an exploratory bibliographic and documentary review, it analyses the evolution of different forms of disinformation, from classic propaganda in the early mass media to today's digital environments marked by the logic of virtualization, the attention economy, and algorithmic opacity. From a qualitative perspective, a comparative analysis is presented based on a systematic review of the literature, which enables the establishment of a chronology of the forms, objectives, and effects of disinformation over time. The results obtained make it possible to overcome reductionist explanations focused solely on social media and offer a broader historical understanding of the phenomenon. They also provide a solid foundation for promoting more in-depth media literacy and public intervention proposals. In conclusion, disinformation should not be understood solely as a problem of false content, but as a functional component of modern media systems, reflecting the structural tensions between power, technology, and knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferrández-Mas, A., & Puentes Rivera, I. (2025). The history of disinformation: from mass sensationalism to algorithmic post-truth. AdComunica, (30), 25–42. https://doi.org/10.6035/adcomunica.9018
Section
Informe
Author Biography

Iván Puentes Rivera, Universidade de Vigo

Iván Puentes Rivera [ivanpuentes@uvigo.gal] es Doctor en Comunicación, Máster en Investigación en Comunicación y Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas, es Profesor Permanente Laboral de la Universidad de Vigo, en la que imparte diversas materias relacionadas con las Relaciones Públicas y la comunicación política e institucional, ámbitos, junto con la desinformación y los debates electorales, en los que centra principalmente su trayectoria investigadora.

References

Aparici, R., García-Marín, D., y Rincón-Manzano, L. (2019). Noticias falsas, bulos y trending topics. Anatomía y estrategias de la desinformación en el conflicto catalán. En: El profesional de la información, Vol. 28, no 3, 1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2019.may.13

Arnau-Sabatés, L. y Sara-Roca, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. Barcelona: Universitat Auntònoma de Barcelona.

Ballesteros Aguayo, L. y Ruiz del Olmo, F. J. (2024). Vídeos falsos y desinformación ante la IA: el deepfake como vehículo de la posverdad. En: Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, Vol. 29, 1-14. DOI: http://dx.doi.org/10.35742/rcci.2024.29.e294

Barredo-Ibáñez, D., De-la-Garza-Montemayor, D. J., Torres-Toukoumidis, Á., y López-López, P. C. (2021). Artificial intelligence, communication, and democracy in Latin America: a review of the cases of Colombia, Ecuador, and Mexico. En: Profesional de la Información, Vol. 30, no 6. DOI: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2021.nov.16

Clavero, J. A. (2018). Posverdad y exposición selectiva a fake news: algunos ejemplos concretos de Argentina. En: Contratexto, Vol. 29, 167-180. DOI: http://dx.doi.org/10.26439/contratexto2018.n029.1857

Cover, R. (2022). Deepfake culture: The emergence of audio-video deception as an object of social anxiety and regulation. En: Continuum, Vol. 36, no 4, 609-621. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/10304312.2022.2084039

De Castro Ruano, J. L. (2018). La desinformación como instrumento político en la Sociedad Internacional actual: las respuestas desde la Unión Europea. En: Unión Europea Aranzadi, Vol. 7.

Del-Fresno-García, M. (2019). Desórdenes informativos: sobreexpuestos e infrainformados en la era de la posverdad. En: El profesional de la información, Vol. 28, no 3, e280302. DOI: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2019.may.02

García-Marín, D. (2020). Infodemia global. Desórdenes informativos, narrativas fake y fact- checking en la crisis de la Covid-19. En: El profesional de la información, Vol. 29, no 4.

Gómez Arriagada, H. F. (2013). Desinformación en Internet y hegemonía en redes sociales. En: Revista gestión de las personas y la tecnología, Vol. 16, 39-53.

Guallar, J. (2018). Prensa digital en 2015-2017. Los medios frente a las plataformas tecnológicas. En: Anuario ThinkEPI, Vol. 12, 225-229.

Guallar, J., Codina, L., Freixa, P., y Pérez-Montoro, M. (2020). Desinformación, bulos, curación y verificación. Revisión de estudios en Iberoamérica 2017-2020. En: TELOS: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Vol. 22, no 3, 595-613. DOI: http://dx.doi.org/10.36390/telos223.09

Guillén-Zanón, Á. (1990). La técnica del grupo nominal. En: Documentación administrativa, no 223, 51-98.

Lobo, S. (2017). Cómo influyen las redes sociales en las elecciones. En: Nueva Sociedad, Vol. 269, 40-44.

Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L. M., y Pérez-Rodríguez, A. (2018). Fact-checking vs. fake news: periodismo de confirmación como recurso de la competencia mediática contra la desinformación. En: Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, Vol. 8, no 2, 295-316.

Mayoral, J., Parratt, S., y Morata, M. (2019). Desinformación, manipulación y credibilidad periodísticas: una perspectiva histórica. En: Historia y comunicación social, Vol. 24, no 2, 395-409. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/hics.66267

McNair, B. (2018). Fake news, falsehood, fabrication, and fantasy in journalism. Londres: Routledge.

Parra Valero, P. y Oliveira, L. (2018). Fake news: una revisión sistemática de la literatura. En: Observatorio Special Issue, Vol. 12. 54-78.

Pauner-Chulvi, C. (2018). Noticias falsas y libertad de expresión e información: el control de los contenidos informativos en la red. En: Teoría y realidad constitucional, Vol. 41. 297-318. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/trc.41.2018.22123

Pérez, A. (2013). Manuel Chaves Nogales, periodista. En: Anagramas: Rumbos y sentidos de la comunicación, Vol. 11, no 22, 131-144. DOI: http://dx.doi.org/10.22395/angr.v11n22a7

Pérez-Curiel, C. y García-Gordillo, M. (2018). Política de influencia y tendencias fake en Twitter: efectos postelectorales en el marco del proceso en Cataluña. En: El profesional de la información, Vol. 27, no 5, 1030-1040. DOI: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2018.sep.07

Pérez-Tornero, J. M., Tallyie, S. S., y Tejedor, S. (2018). ¿Cómo afrontar las noticias falseadas mediante la alfabetización periodística? Estado de la cuestión. En: Doxa Comunicación, Vol. 26, 211-235. DOI: http://dx.doi.org/10.31921/doxacom.n26a10

Rey, J., Hernández-Santaolalla, V., Silva-Vera, F., y Meandro-Fraile, E. 2017. Alfabetización mediática y discurso publicitario en tres centros escolares de Guayaquil. En: Convergencia, no 74, 187-207. DOI: http://dx.doi.org/10.29101/crcs.v0i74.4388

Rodríguez-Ferrándiz, R. (2019). Posverdad y fake news en comunicación política: breve genealogía. En: El profesional de la información, Vol. 28, no 3, e280314. DOI: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2019.may.14

Sancho, R. (1990). Indicadores bibliométricos utilizados en la evaluación de la ciencia y la tecnología. Revisión bibliográfica. En: Revista española de documentación científica, Vol. 13, no 3-4,. 77-106.

Tusa, F. y Durán, M. (2019). La era de la desinformación y de las noticias falsas en el ambiente político ecuatoriano de transición: un análisis de caso. En: #PerDebate, Vol. 3, 18-41.

Vázquez-Herrero, J., Vizoso, A., y López García, X. (2019). Technological and communicative innovation to fight misinformation: 135 experiences for a change of direction. En: El profesional de la información, Vol. 28, no 3, e280301.

Xiao, Y. y Watson, M. (2019). Guidance on conducting a systematic literature review. En: Journal of planning education and research, Vol. 39, no 1, 93-112. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0739456X17723971