La visualización de la cultura visual urbana a partir de la analítica cultural de Lev Manovich

Main Article Content

Leonardo Corzo

Abstract

The new scale of visual culture enabled by the extension of digital communication technologies has made new research methods and tools necessary. Lev Manovich's work on cultural analytics (2009) is a reference in the development of theoretical and methodological proposals in the field of computational analysis and visualization of culture. In order to explore the data visualizations created by Manovich from the perspective of cultural analytics, the content analysis technique was used to dissect 49 data visualizations in which the researcher addresses the construction of urban visual culture on Instagram. The visual analysis introduces the contributions of Rose (2021) and focuses critically on the meanings constructed by the images at the site of their production and in the site of the image itself. The results express potentialities linked to the large-scale manipulation of visual data to find patterns and analyze social practices, as well as challenges around the distance that the massive scale of the data establishes between the objects of study constructed and the social realities analyzed, and the technologies associated with the access, manipulation, analysis and visualization of this type of cultural data.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Corzo, L. (2023). La visualización de la cultura visual urbana a partir de la analítica cultural de Lev Manovich. AdComunica, (26), 25–50. https://doi.org/10.6035/adcomunica.7316
Section
Informe
Author Biography

Leonardo Corzo, Universidad Nacional de Córdoba (Argentina)

Leonardo Corzo [leonardocorzo91@gmail.com] es Licenciado en Comunicación Social y Doctorando en Comunicación Social por la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la  Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Su proyecto doctoral se encuentra financiado por la Secretaría de Ciencia y Tecnología (SeCyT-UNC) y es integrante del Seminario de Narrativas Transmedia de la Facultad de Ciencias de la Comunicación (FCC-UNC).

References

Adamovsky, Ezequiel A. (2016). Race and Class through the Visual Culture of Peronism. En: Paulina Alberto y Eduardo Elena (eds.), Rethinking Race in Modern Argentina. Cambridge University Press.

Ardini Claudia y Caminos, Alfredo (2018). Contar (las) historias: Manual para experiencias transmedia sociales. Buenos Aires: Mutual Conexión.

Boito, María Eugenia y Espoz, María Belén (Comps.). (2014). Urbanismo estratégico y separación clasista. Instantáneas de la ciudad en conflicto. Rosario: Puño y letra.

Bourdieu, Pierre; Chamboredon Jean-Claude y Passeron, Jean-Claude (1975). El oficio del sociólogo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Boy, John y Uitermark, Justus (2017). Reassembling the city through Instagram. En: Transactions of the Institute of British Geographers, Vol. 42, nº4, 617-624.

Caggiano, Sergio (2012). El sentido común visual: Disputas en torno a género, «raza» y clase en imágenes de circulación pública. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Comaroff, John L. y Comaroff, Jean. (2011). Etnicidad S. A. Buenos Aires: Katz.

Cantón-Correa, Francisco Javier y Alberich-Pascual, Jordi (2019). Construcción social de la imagen de una ciudad a través de Instagram: el caso de Granada. En: Profesional de la información, Vol.28, nº1. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.08

Castells, Manuel (1999). La era de la Información. 3 tomos. México: Siglo XXI.

Castells, Manuel (2006). La Sociedad Red. Madrid: Ed. Alianza.

Colle, Raymond (2010). La infografía de ‘El Mercurio’ de Chile. En: Revista Mediterránea de Comunicación Social, Vol.1, nº1, 1-24. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2010.1.1.01.

Córdoba-Cabús, Alba (2020). Estándares de calidad en el periodismo de datos: fuentes, narrativas y visualizaciones en los Data Journalism Awards 2019. En: Profesional De La información, Vol.29, nº3. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.28.

Debord, Guy (1991). La sociedad del Espectáculo. Buenos Aires: Editorial la Marca.

De Certeau, Michel (1996). La Invención de lo Cotidiano. México, D.F.: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente, Centro Francés de Estudios Mexicanos y Centroamericanos

Dubin, Mariano (2016). Parte de guerra: Indios, gauchos y villeros. Ficciones del origen. La Plata: EME.

Faulkner, Simon; Vis, Farida y D’Orazio, Francesco (2018). Analysing social media images. En: Jean Burgess, Alice Marwick y Thomas Poell (eds.), The SAGE Handbook of Social Media. Londres: SAGE.

Fontcuberta, Joan (2011). Por un manifiesto postfotográfico. La Vanguardia. Consultado el 7 de julio de 2023 en recuperado de https://www.lavanguardia.com/cultura/20110511/54152218372/por-un-manifiesto-posfotografico.html

García Canclini, Néstor (2004). Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad. Gedisa: Barcelona.

González, Francisco; Herrera, Esteban y Vargas, Alfonso (2015). Análisis crítico del discurso de los “memes” alusivos al debate sobre paramilitarismo del Congreso de la República de Colombia (2014). En: Revista Nexus Comunicación, nº70, 70-93. DOI: 10.25100/nc.v0i18.680.

Grimson, Alejandro (2008). Diversidad y cultura. Reificación y situacionalidad. En: Tabula Rasa, nº8, 45-67.

Hannerz, Ulf (1986). La exploración de la ciudad. Hacia una antropología urbana. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Harvey, David (2000). Espacios de esperanza. Madrid: Akal.

Hochman, Nadav y Manovich, Lev (2013). Zooming into an Instagram City: Reading the local through social media. En: First Monday, nº18. DOI:10.5210/fm.v18i7.4711.

Indaco, Agustin y Manovich, Lev (2016). Urban Social Media Inequality: Definition, Measurements, and Application. En: ArXiv, DOI: abs/1607.01845.

Indaco, Agustin y Manovich, Lev (2017). The Image of a Data City: Studying the Hyperlocal with Social Media. En: Architectural Design, nº87, 110-117. DOI: 10.1002/ad.2140.

Jenkins. Henry (2003). Transmedia Storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. En: Technology Review, https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/

Jenkins, Henry (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación social. Barcelona: Paidós.

Kang, Martha (2015). Exploring the 7 different types of data stories. Mediashift. Consultado el 7 de julio de 2023 en https://mediashift.org/2015/06/exploring-the-7-different-types-of-data-stories

Kirk, Andy (2016). Data visualisation: A handbook for data driven design. Londres: Sage.

Köppen, Elke (2007). Las ilustraciones en los artículos científicos: reflexiones acerca de la creciente importancia de lo visual en la comunicación científica. En: Investigación bibliotecológica,nº21, 33-64. DOI: 10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4117

Kress, Gunther y Van Leeuwen, Theo (2001). Multimodal Discourse. The modes and media of contemporary communication. Londres: Arnold.

Krippendorff, Klaus (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Lefebvre, Henri (1969). El derecho a la Ciudad. Barcelona: Ed. Península.

Lefebvre, Henri (1972). La revolución urbana. Alianza: Madrid.

Lévy, Pierre (2007). Cibercultura, informe al Consejo de Europa. Barcelona: Anthropos

Manovich, Lev (2009). Cultural Analytics: Visualizing Cultural Patterns in the Era of More Media. Consultado el 7 de julio de 2023 en http://manovich.net

Manovich, Lev (2017). Instagram and contemporary image. Consultado el 7 de julio de 2023 en http://manovich.net/index.php/ projects/instagram-and-contemporary-image

Manovich, Lev (2020). Cultural Analytics. Cambridge: MIT Press.

Manovich, Lev; Tifentale, Alise; Yazdani, Mehrdad y Chow, Jay (2014). The Exceptional and the Everyday: 144 Hours in Kiev. En: IEEE International Conference on Big Data. Washington DC. DOI: 10.1109/BigData.2014.7004456.

McLuhan, Marshall (1996) Comprender los medios de comunicación. Barcelona: Editorial Paidós.

Mirzoeff, Nicholas ( 2003). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.

Montes Vozmediano, Manuel y García Jiménez, Antonio (2015). El color en las publicaciones periódicas. Funcionalidades en las revistas femeninas de alta gama. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº10, 117-134.

Piñuel-Raigada, José Luis (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. En: Estudios de sociolingüística, Vol.3, nº1, 1-42.

Piscitelli, Alejandro (2002). Cibercultura 2.0. En la era de las máquinas inteligentes. Buenos Aires: Paidós.

Reguillo, Rossana (1991). En la calle otra vez. Las Bandas: identidad urbana y usos de la comunicación. Guadalajara: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO).

Reyes, Everado y Manovich, Lev (2021). Visualizaciones culturales: un acercamiento estético a la analítica cultural. En: El Ornitorrinco Tachado. Revista de Artes Visuales, nº13, 1-14.

Rose, Gillian (2001). Visual Methodologies. An Introduction to Researching with Visual Materials. Londres: SAGE.

Sadin, Éric (2018). La humanidad Aumentada, la administración digital del mundo. Caja Negra. Buenos Aires.

Sánchez Martínez, José Alberto (2015). Cultura visual digital y campos de acción en redes sociales. En: Rosalía Winocur y José Alberto Sánchez Martínez (eds.), Redes sociodigitales en México. México D.F.: CONACULTA/FCE.

Santillán, Vilmora Leonora (2010). La fotografía como creadora de la imagen de un destino turístico. Buenos Aires a través de sus tarjetas postales. En: Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, Vol.8, nº1, 71-82.

Scolari, Carlos Alberto (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Scolari, Carlos Alberto (2018). Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa.

Srnicek, Nick (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Sued, Gabriela (2018). Métodos digitales para el estudio de la fotografía compartida. Una aproximación distante a tres ciudades iberoamericanas en Instagram. En: Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, nº40, 15-39.

Sued, Gabriela (2020). Repertorio de técnicas digitales para la investigación con contenidos generados en redes sociodigitales. En: PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, Vol.10, nº19. DOI: https://doi.org/10.32870/pk.a10n19.498

Topalov, Christian (1979). La urbanización capitalista. Méxica D.F.: Edicol.

Van Dijck, José (2016). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Varela, Andrea (2003). La ciudad. Un posible mapeo de la mirada. En: Florencia Saintout (ed.), Abrir la comunicación. Tradición y movimiento en el campo académico. Ediciones de Periodismo y Comunicación, UNLP.

Yin, Roberta K. (1989). Case study research: Design and methods. Newbury Park: Sage Berkeley Seal Press.

Zasina, Jakub (2018). The Instagram Image of the City. Insights from Lodz, Poland. En: Bulletin of Geography. Socio-economic Series, Vol.42, nº42, 213-225.