The Vernacular Language in Social Video Streaming Platforms: The Aesthetics of Users’ Live Streaming and the Interface of the Platforms
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the vernacular language of social video live streaming platforms, understood as the language used by the user content creator. The hypothesis proposed by this paper is that it is possible to identify patterns that normalize and grammaticalize the language of live video content production practices on YouTube Live, Twitch, Instagram Live, and TikTok. The main objective is to identify the stylistic, aesthetic, or production features that are reproduced in live streaming broadcasts on these platforms, as vernacular characteristics that are unique to them and characteristic of the model of practices analyzed. As a secondary objective, this paper proposes the recognition of the elements of the interfaces that determine the practices and uses that we have previously considered vernacular. To achieve these objectives, starting from the case study, it is applied a methodology based on systematic observation through an analysis sheet that addresses the expressive resources applied to the analysis sample, as well as the walkthrough method or cognitive walkthrough. The results allow us to identify a series of patterns that define the vernacular language characteristic of each of the analyzed platforms, conditioned by the hardware device from which it is produced. Furthermore, the user will make expressive use of the platform conditioned by the interface, as a tool in service of the platform and its commercial interests.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
Agre, Philip E. (1994). Surveillance and capture: Two models of privacy. En: The infor-mation society, Vol. 2, nº 10. Londres: Taylor & Francis, 101-127. DOI: https://doi.org/10.1080/01972243.1994.9960162
Angulo-Granda, Andrea (2022). La interfaz como espacio de mediatización musical en YouTube. En: Hipertext.net, nº 25. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, 101-111. DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2022.i25.10
Barroso, Jaime (2018). Realización televisiva: de la TDT a la IPTV. Madrid: Fragua.
Buitrago, Álex, Martín García, Alberto y Torres Ortiz, Lidia (2022). Trabajemos juntos: Co-working online y sincrónico en Twitch como muestra del potencial colaborativo del live-streaming. En: Revista de Comunicación, Vol. 21, nº 1. Piura: Universidad de Piura, 49-65. DOI: https://dx.doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a3
Bürch, Noel (2006). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.
Burgess, Jean (2006). Hearing Ordinary Voices: Cultural Studies, Vernacular Creativity and Digital Storytelling. En: Continuum, Journal of Media & Culture Studies, Vol. 20, nº 2. Lon-dres: Taylor & Francis, 201-214, DOI: https://doi.org/10.1080/10304310600641737
Castro-Higueras, Antonio; Pérez-Rufí, José Patricio; Torres-Martín, José Luis; Carballeda-Camacho, Mireya; De-Aguilera-Moyano, Miguel (2022). Streaming de vídeo, cómo las pla-taformas condicionan el comportamiento y los usos expresivos de los usuarios de sus apps. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº 80. Madrid: Historia de los Sistemas Informativos, 1-20. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1545
Cruz-Elvira, Andrea; Aragón-Manchado, Alba; Pérez-Rufí, José Patricio (2022). Nueva tele-visión frente vieja televisión en el streaming en directo en Twitch: producción, realización y audiencias de La velada del año 2 de Ibai Llanos. En: Kneipp; Valquíria; Sung, Abel; Picci-nin, Fabiana (Orgs.). Movimentos. Aveiro: Ria Editorial.
Conti, Olivia (2013). Disciplining the Vernacular: Fair Use, YouTube, and Remixer Agency. En: M/C Journal, Vol. 16, nº 4. Brisbane: Queensland University of Technology. DOI: https://doi.org/10.5204/mcj.685
Das, Purba (2021). Vernacular Discourses of Disruption in Alternative Digital Space. En: Communication, Culture and Critique, Vol. 14. Oxford: Oxford University Press, 513-517. DOI: https://doi.org/10.1093/ccc/tcab038
De-Aguilera-Moyano, Miguel; Castro-Higueras, Antonio; Pérez-Rufí, José Patricio (2019). Between broadcast yourself and broadcast whatever: YouTube’s homepage as a synthesis of its business strategy. En: Profesional de la información, Vol. 28, nº 2. Granada: Edicio-nes Profesional de la Información, 1-14. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.mar.06
Ge Zhang, Dino (2020). Televisuality of Live-Streaming-Video. En: Lovink, Geert; Treske, Andreas (eds.). INC Reader #14 Video Vortex Reader III: Inside the YouTube Decade. Amsterdam: Network Cultures.
Gerlitz, Carolin; Rieder, Bernhard (2018). Tweets Are Not Created Equal: Investigating Twitter’s Client Ecosystem. En: International journal of communication, nº 12. Los Angeles: University of Southern California, 528-547.
Gibbs, Martin; Meese, James; Arnold, Michael; Nansen, Bjorn; Carter Marcus (2015) #Fu-neral and Instagram: death, social media, and platform vernacular. En: Information, Com-munication & Society, Vol. 18, nº 3. Londres: Taylor & Francis, 255-268, DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.987152
Gillespie, Tarleton (2010). The politics of platforms. En: New media & society, Vol. 12, nº 3. Chicago: University of Illinois, 347-364. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444809342738
Glenn Howard, Robert (2008) The Vernacular Web of Participatory Media. En: Critical Stu-dies in Media Communication, Vol. 25, nº 5. Londres: Taylor & Francis, 490-513, DOI: https://doi.org/10.1080/15295030802468065
Helmond, Anne (2015). The Platformization of the Web: Making Web Data Platform Ready. En: Social media + society, Thousand Oaks: Sage Journals, 1-11. DOI: https://doi.org/10.1177/2056305115603080
Hwung, Cecilia (2023). What Is the Most Viewed Instagram Live. En: VideoProc Coverter. Consultado el 16 de marzo de 2023 en http://bit.ly/40WjVmn
Jaakkola, Maarit (2020a). From vernacularized commercialism to kidbait: toy review vi-deos on YouTube and the problematics of the mash-up genre. En: Journal of Children and Media, Vol. 14, nº 2. Londres: Taylor & Francis, 237-254. DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2019.1693409
Jaakkola, Maarit (2020b). Useful Creativity: Vernacular Reviewing on the Video-Sharing Platform Vimeo. En: Culture Unbound, Vol. 12, nº 2. Linköping: Linköping University Elec-tronic Press, 373-392. DOI: https://doi.org/10.3384/cu.2000.1525.20200420a
Kim, Jin (2012). The institutionalization of YouTube: From user generated content to pro-fessionally generated content. En: Media, Culture & Society, Vol. 34, nº 1. Thousand Oaks: Sage Journals, 53-67. DOI: https://doi.org/10.1177/01634437114271
Lobato, Ramón (2016). The cultural logic of digital intermediaries: YouTube multichannel networks. En: Convergence: The international journal of research into new media techno-logies, Vol. 22, nº 4. Thousand Oaks: Sage Journals, 348-360. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856516641628
Lobillo-Mora, Gema, Castro-Higueras, Antonio, Pérez-Rufí, José Patricio y De-Aguilera-Moyano, Miguel (2022). La alfabetización mediática de las plataformas digitales: el caso Twitch. En Sábada Chalezquer, Charo; Núñez Gómez, Patricia y Pérez Tornero, José Manuel (eds.). La alfabetización mediática e informacional en las Facultades de Comunicación en España. Observatorio ATIC, nº 5. Salamanca: Comunicación Social. DOI: https://doi.org/10.52495/c9.emcs.9.p95
Lotz, Amanda D. (2023). Why SVOD Commissions Matter. En: Lotz, Amanda D.; Lobato, Ramón (eds.). Streaming Video. Storytelling Across Borders. New York: New York Universi-ty Press.
Lovink, Geert; Treske, Andreas (2020). INC Reader #14 Video Vortex Reader III: Inside the YouTube Decade. Ámsterdam: Network Cultures.
Markusen, Ann (2009). Challenge, change, and space in vernacular cultural practice. En: Edensor, Tim; Leslie, Deborah; Millington, Steve; Rantisi, Norma M. (eds.). Spaces of ver-nacular creativity: Rethinking the cultural economy. Londres: Taylor & Francis.
Millerson, Gerald (2008). Realización y producción de televisión. Barcelona: Omega.
Montfort, Nick; Bogost, Ian (2009). Racing the beam: The Atari video computer system. Cambridge: MIT Press.
Pérez-Rufí, José Patricio; Gómez-Pérez, Francisco Javier (2011). ‘Living on video’: de cómo el vídeo amateur cambió la producción profesional en el siglo XXI. En: Trípodos, nº Extra. Barcelona: Universitat Ramon Llull, 719-727.
Poell, Thomas; Nieborg, David B.; Duffy, Brooke Erin (2021). Platforms and Cultural Pro-duction. Cambridge: Polity Books.
Ríos Quijano, Doreen Alessandra (2022). La interfaz líquida como metaherramienta. En: Revista Márgenes. Espacio Arte Sociedad, Vol. 15, nº 22. Valparaíso: Universidad de Valpa-raíso, 59-68. DOI: https://doi.org/10.22370/margenes.2022.15.22.3512
Scolari, Carlos A. y Fraticelli, Damián (2019). The Case of the top Spanish YouTubers: emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. En: Conver-gence. The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 25, nº 3. Thousand Oaks: Sage Journals, 496-515. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856517721807
Scolari, Carlos A. (2021). Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa.
Simatzkin-Ohana, Liron; Frosh, Paul (2022). From user-generated content to a user-generated aesthetic: Instagram, corporate vernacularization, and the intimate life of brands. En: Media, Culture & Society, Vol. 44, nº 7. Thousand Oaks: Sage Journals, 1235-1254. DOI: https://doi.org/10.1177/01634437221084107
Smarandache, Ligia (2022). Vernacular Videos in the Participatory Culture of Web 2.0: The Contribution of Amateurs and Artists to the Development of Audio-visual Language. En: Transilvania, nº 4. Sibiu: Muzeul Astral, 22-29. DOI: https://doi.org/10.51391/trva.2022.04.03
Taylor, T. L. (2018). Twitch and the Work of Play. En: American Journal of Play, Vol. 11, nº 1. Rochester: The Strong, 65-84.
Twitchtracker (2022). Streamers with the highest peak viewers on Twitch. En: Twitchtra-cker. Consultado el 16 de marzo de 2023 en http://bit.ly/40AFEAu
We Are Social (2023). Digital 2023. Spain. En: We Are Social. Consultado el 16 de marzo 2023 en http://bit.ly/413wJYl
Willig, Ida (2022). From audiences to data points: The role of media agencies in the platformization of the news media industry. En: Media, Culture & Society, Vol. 44, nº 1. Thousand Oaks: Sage Journals, 56-71. DOI: https://doi.org/10.1177/01634437211029861
Yengin, Deniz y Ekim, Berna (2011). Vernacular Creativity and New Media: Istockphoto. En: The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Vol. 1, nº 1. Çanakkale: Ça-nakkale Onsekiz Mart University, 51-57.