Non-kids brands and products on YouTube kids’ channels, case study
Main Article Content
Abstract
The current proliferation of children’s YouTube channels (from zero to five years old) has been taken advantage of by advertisers of all types of products to target an audience that from an early age is part of the consumption process by intervening in different roles (users, influencers). In this case study, in which a quantitative and qualitative analysis has been carried out by reviewing the content of the first 24 months of the Vlad and Niki YouTube channel in Spanish, from its opening in December 2018 until February 2021, the aim is to find out to what extent and how products of identifiable non-toy brands are shown in the content. The research shows the persistent presence of non-toy products, especially fashion items; food, beverages and sweets; and electronic products. Products whose appearance may be ethically questionable for encouraging bad eating habits or the generation of addictive behaviours in the field of video games have been detected. Despite the difficulties that case studies entail when it comes to generalising conclusions, the originality of this study lies in the fact that a global review of all product categories with identifiable brands has been carried out going beyond the most common analyses that focus on the presence of toys, fashion or food products on social networks aimed at children.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
Abnmedia (2020). ZURU Signs Global Toy Partnership with YouTube Influencers Vlad and Niki. Consultado el 24 de noviembre de 2022 en https://www.anbmedia.com/news/product-news/2020/05/zuru-signs-global-toy-partnership-with-youtube-influencers-vlad-and-niki/.
Abnmedia (2020). Vlad and Niki Partner with ERE, Evode Group Ltd. Consultado el 24 de noviembre de 2022 en https://www.anbmedia.com/news/licensing-news/2020/11/vlad-and-niki-partner-with-ere-evode-group-ltd/.
Anitha P. y Mohan, Bijuna C. (2016). Influence of Family Structures on Pester Power and Purchase Out-comes-A Conceptual Framework. En: Procedia Economics and Finance, Vol.37. Amsterdam: ScienceDirect, 269-275. DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30124-1
Araújo, Camila Souza; Magno, Gabrial; Meira, Wagner; Almeida, Virgilio; Hartung, Pedro y Doneda, Danilo. (2017). Characterizing Videos, Audience and Advertising in YouTube Channels for Kids. En: Ciampaglia, Gio-vanni Luca; Mashhadi, Afra y Yasseri, Taha (Eds.), Social Informatics. SocInfo 2017. Lecture Notes in Com-puter Science. Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67217-5_21
Arora, Chetna y Diwan, Saloni Pawan (2022). Children Badgering Tricks to Influence Parents Purchase Deci-sions. En: Amity Journal of Management Research. Noida: Amity University, 564-583.
Aznar Díaz, Inmaculada., Trujillo Torres, Juan Manuel, Romero Rodríguez, José María y Aznar Campos Soto, María Natalia (2019). Generación Niños YouTubers: análisis de los canales YouTube de los nuevos fenóme-nos infantiles. En: Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, Vol.56. Sevilla: Universidad de Sevilla, 113-128. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.06
Burroughs, Benjamin (2017). YouTube Kids: The App Economy and Mobile Parenting. En: Social Media + Society, Vol.3, nº. 2. Chicago: Sage Journals, 1-8. DOI: https://doi.org/10.1177/2056305117707189
Cortini, Michaela; Giordano, Raffaella; Benevene, Paula; Cervai Sara; Galanti, Teresa; Fantinelli, Stefania y Di Fiore, Teresa. (2021). How Power is Pester Power? A Mix-Method Study. TPM: Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, Vol.28, nº1. Padova: TPM, 37-46. DOI: https:/doi.org/10.4473/TPM28.1.3
Conde, Manuel Antonio y Delgado, Águeda (2021). Estudio de la competencia mediática frente al impacto de los youtubers en los menores españoles. En: Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Vol.61. Sevilla: Universidad de Sevilla, 257-270. DOI: https:/doi.org/10.12795/pixelbit.74234
Feijoo Fernández, Beatriz y Fernández-Gómez, Erika (2021). Niños y niñas influyentes en YouTube e Insta-gram: contenidos y presencia de marcas durante el confinamiento. En: Cuadernos.info, Vol.49. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, 300-328. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.49.27309.
Feijoo Fernández, Beatriz y García-González, Aurora. (2020). Publicidad y entretenimiento en los soportes online. Youtubers como embajadores de marca a través del estudio de caso de Makiman131. Perspectivas de la Comunicación, Vol.13, nº1. Temuco: Universidad de la Frontera, 133-154. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-48672020000100133
Feijoo Fernández, Beatriz y Pavez, Isabel (2019). Contenido audiovisual con intención publicitaria en vídeos infantiles en YouTube: el caso de la serie Soy Luna. En: Communication & Society, Vol.32, nº1. Pamplona: Universidad de Navarra, 313-332. DOI: http://dx.doi.org/10.15581/003.32.1.313-331.
Feller, Gavin y Burroughs, Benjamin (2022). Branding Kidfluencers: Regulating Content and Advertising on YouTube. En: Television & New Media, Vol.23, nº6. Minesota: SAGE Publications, 575-592. DOI: https://doi.org/10.1177/15274764211052882
Fernández Blanco, Elena y Ramos Gutiérrez, Mercedes (2022). Kid Influencers as Content Creators: Legal Implications. Visual Review. En: Revista Internacional de Cultura Visual, Vol.9. Hong Kong: GKA Ediciones, 1-16. DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3553
Gohar, Fatemeh Yavari; Mohammadian, Mahmoud y Seyyedi, Peyman (2020). The Impact of Ewom on Pur-chase Intention: The Role of Subjective Norms, Brand Attitude and Pester Power. En: Journal of Critical Re-views, Vol.7, nº17. Kuala Lumpur: JCR, 3536-3547.
Gutiérrez Arenas, Pilar y Ramírez García, Antonia (2021). El deseo de los menores por ser youtuber y/o influencer. Narcisismo como factor de influencia. En: Pixel-Bit. En: Revista de Medios y Educación, Vol.63. Sevilla: Universidad de Sevilla, 227-255. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.92341.
Jorge, Ana; Marôpo, Lidia y Nunes, Thays (2018). “I Am not Being Sponsored to Say This”: A Teen Youtuber and her Audience Negotiate Branded Content. En: Observatorio (OBS*). Lisboa: Obercom, 76-96. DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS0001382.
Khan, Amna y Rasool, Shahzad (2022). Game induced emotion analysis using electroencephalography. En: Computers in Biology and Medicine, Vol.145. Amsterdam: ScienceDirect, 105441. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compbiomed.2022.105441.
Lavuri, Rambabu y Aileni, Vidyadhar Reddy (2022). TV Advertisements: Assessing the Moderating Effect of Children’s Pester Power on Parents Purchase Decision. En: Journal of Promotion Management, Vol.28, nº5. Londres: Taylor & Francis, 625-649. DOI: https://doi.org/10.1080/10496491.2021.2009613.
Lawlor, Margaret-Anne y Prothero Andrea (2011). Pester Power – A Battle of Wills between Children and their Parents. En: Journal of Marketing Management, Vol. 27. Londres: Taylor & Francis, 561-581. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.2010.495281.
Loh, Bernice (2022). YouTube and Girls’ Dressing. En: Loh, Bernice. Tween Girls’ Dressing and Young Femi-ninity in Singapore. Perspectives on Children and Young People, Vol.13. Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-16-9511-7_3.
López, Alba; Neira, Paula; Visiers, Ana y Feijoo, Beatriz (2022). Incitación al consumo de juguetes a través de youtubers infantiles. Estudio de caso. En: Index.comunicación, Vol.12, nº2. Madrid. Universidad Rey Juan Carlos, 251-275. DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Incita.
López-Villafranca, Paloma y Olmedo-Salar, Silvia (2019). Menores en YouTube, ¿ocio o negocio? Análisis de casos en España y EUA. En: Profesional de la Información, Vol.28, nº5. Barcelona: Ediciones Profesiona-les de la Información. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.20.
Márquez, Israel y Ardèvol, Elisenda (2018). Hegemonía y contrahegemonía en el fenómeno youtuber. En: Desacatos, Vol.56. México: CIESAS, 34-49. DOI: https://doi.org/10.29340/56.1876.
New Worth Spot (2022). Vlad and Niki Net Worth & Earnings. Consultado el 24 de noviembre de 2022 en https://www.networthspot.com/vlad-and-nikita/net-worth/#google_vignette.
O’Neill, Claire y Buckley, Joan (2019). “Mum, did you just leave that tap running?!” The role of positive pester power in prompting sustainable consumption. En: International Journal of Consumer Studies, Vol.43, nº3. New Jersey: Wiley, 253-262. DOI: https://doi.org/10.1111/ijcs.12505.
Packer, Jessica; Russell, Simon J., Siovolgyi, Gabriella; Mclaren, Katie; Stansfield, Claire; Viner, Russel M. y Croker., Helen (2022). The Impact on Dietary Outcomes of Celebrities and Influencers in Marketing Un-healthy Foods to Children: A Systematic Review and Meta-Analysis. En: Nutrients, Vol.14, nº3. Basilea: MDPI, 434. DOI: https://doi.org/10.3390/nu14030434.
Ramos-Serrano, Marina y Herrero-Diz, Paula (2016). Unboxing and Brands: youtubers phenomenon through the case study of evantubehd. En: Revista Prisma Social. Madrid: ISD Fundación, 90-120.
Renés-Arellano, Paula, Gozálvez-Pérez, Vicent y Berlanga-Fernández, Inmaculada (2020). YouTube e in-fluencers en la infancia. Análisis de contenidos y propuestas educativas. En: Icono 14, Vol.18, nº2. Madrid: Asociación Icono14, 269-295. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1455.
Sarma, Gargi y Baruah, Bipasha C. (2022). Children’s Pester Power Level in Tourism Advertisements-A Pragmatic Perception. En: Journal of Positive School, Vol.6, nº2. Selangor: ASR Research India, 3542-3550.
Sigirci, Ozge; Gegez, Ercan; Aytimur, Hilal, y Gegez, E. Eser (2022). Children in Marketing: A Review, Synt-hesis and Research Agenda. En: International Journal of Consumer Studies, Vol.46, nº5. New Jersey: Wiley, 1594-1639. DOI: https://doi.org/10.1111/ijcs.12819.
Smith, Andrew N; Fischer, Eileen y Yongjia, Chen (2012). How Does Brand-related User-generated Content Differ across YouTube, Facebook and Twitter. En: Journal of Interactive Advertising, Vol.26, nº2. Londres: Taylor & Francis, 102-113. DOI: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2012.01.002.
Social Blade (2022). Top 100 Youtubers Made-for-Kids Channels Sorted by Sb Rank. Consultado el 24 de noviembre de 2022 en https://socialblade.com/youtube/top/category/made-for-kids.
Social Blade (2022). «Vlad and Niki ESP». Consultado el 24 de noviembre de 2022 en https://socialblade.com/youtube/channel/UCZLl7vfqlRjVL4YBHGmLVvQ.