The impact of confinement by COVID-19 on the academic year. Case study: Gypsy pupils

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Isabel Rodrigo-Martín
Luis Rodrigo-Martín
Álvaro Pérez-García
Daniel Muñoz-Sastre

Abstract

The urgent virtualisation of academic activity in educational centres forced by the confinement decreed in Spain between the months of March and May 2020 posed a challenge previously unknown to the entire educational community. Information and communication technologies became essential tools to guarantee the continuity of the course. This situation highlighted the lack of technological equipment for the most vulnerable groups of the population and further increased the «digital divide», putting at risk the monitoring and school performance of pupils in these sectors. Among the most affected groups is that of gipsy students, as demonstrated in schools such as CEIP Nueva Segovia, (Segovia, Spain). This paper is the result of a qualitative and quantitative research carried out in this school, which has made it possible to identify and analyse the technological devices available to gipsy students, the perception of the different members of the educational community on the use of technologies and, finally, the training of these members in relation to new technologies. The results reveal the needs not only for equipment, but also for training in new technologies that both families and students have. These results show the importance of a new curricular approach for pupils with educational compensation needs to eliminate this situation of inequality.

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Rodrigo-Martín, I., Rodrigo-Martín, L., Pérez-García, Álvaro ., & Muñoz-Sastre, D. (2023). The impact of confinement by COVID-19 on the academic year. Case study: Gypsy pupils. AdComunica, (25), 155–176. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6992
Section
Informe
Author Biographies

Isabel Rodrigo-Martín, Universidad de Valladolid

Isabel Rodrigo-Martín [Isabel.rodrigo@uva.es] es PTUN de la Universidad de Valladolid. Licenciada en Publicidad y RR.PP. y Doctora en Comunicación Audiovisual y Publicidad con la tesis Arte y Comunicación. Propaganda política y transmisión de modelos sociales en la obra de Eduardo Vicente. Obtuvo el premio extraordinario de Doctorado de la Universidad de Valladolid en 2012. Autora de más de 40 artículos en revistas científicas indexadas.

Luis Rodrigo-Martín, Universidad de Valladolid

Luis Rodrigo-Martín [luis.rodrigo@uva.es] es PTUN. Licenciado en Derecho (2002) y en Publicidad y Relaciones Públicas (2003) UCM. Doctor en Comunicación Audiovisual y Publicidad (UVa) en el año 2010 obteniendo el premio extraordinario de Doctorado. Autor de más de 50 artículos científicos en revistas indexadas. Coordinador del Grupo de investigación Tendencias en Comunicación y consumo Icono14.

Álvaro Pérez-García, UNIR

Álvaro Pérez-García [alvaro.perezgarcia@unir.net] es Doctor en Educación por la Universidad de Granada. Cuenta 1 sexenio de investigación de la CNAI. Actualmente, Director académico del grado en Pedagogía (UNIR). Miembro del grupo de investigación TEIS. Editor de las revistas Márgenes, etic@net y Aula de Encuentro.  Autor de diversas publicaciones en forma de artículos en revistas especializadas y libros y capítulos de libros.

Daniel Muñoz-Sastre, Universidad de Valladolid

Daniel Muñoz-Sastre [daniel.munoz.sastre@uva.es] es CDOC. Doctor en Comunicación Audiovisual y Publicidad (UVa) con la tesis Publicidad y moral. El papel de los mensajes publicitarios en la construcción y consolidación del régimen de Franco. Licenciado en Publicidad y RR.PP. (UCM). Los resultados de sus últimas investigaciones han sido presentados en una treintena de congresos internacionales y publicados más de 40 revistas científicas y libros.

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