Is this legit? A viral video verification project created by and for teenagers

Main Article Content

Alba García-Ortega

Abstract

Teenagers are particularly vulnerable to disinformation strategies. For this reason, more and more organisations and media outlets are committed to media literacy projects aimed at fostering critical thinking among the new generations. This research analyses “Is this legit?” by MediaWise (Poynter), a viral video verification project created by and for teenagers. Specifically, an analysis of the content published from its creation in January 2021 to January 2022 is carried out in order to identify: (1) the subject matter and focus of the videos, (2) the information disorders analysed and (3) the verification techniques used. The results show that, in general terms, the videos focus on reverse image search techniques, keyword search, confrontation with reliable sources and general indicators such as date, location or source of origin. In terms of information disruption, misleading, false and fabricated content stand out. In addition, all the videos share a number of common characteristics: they are short videos, use short shots looking at the camera and include screenshots to illustrate the techniques used in the verification processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García-Ortega, A. (2023). Is this legit? A viral video verification project created by and for teenagers. AdComunica, (25), 211–228. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6858
Section
Otras investigaciones
Author Biography

Alba García-Ortega, Universidad Miguel Hernández

Alba García-Ortega [alba.garciao@umh.es] es periodista y profesora en la Universidad Miguel Hernández. Es doctora en Ciencias Sociales y Jurídicas por la UMH, donde también ha cursado el Máster en Innovación en Periodismo. Actualmente forma parte del Grupo de Investigación de la Comunicación en la Comunidad Valenciana (GICOV) y colabora en el proyecto europeo IBERIFIER, centrado en la desinformación en España y Portugal.

References

Berger, Guy (2017). Fake news and the future of professional and ethical journalism. En: Conference of the European Parliament, Joint Extremism/Digital Europe Working Group. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/3usz8xZ

Common Sense Media (2017). News and America’s Kids: How Young People Perceive and Are Impacted by the News. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://www.commonsensemedia.org/research/news-andamericas-kids

Chen, Xinran; Sei-Ching Joanna Sin; Yin-Leng Theng y Chei Sian Lee (2015). Why Students Share Misinformation on Social Media: Motivation, gender, and study-level differences. En: Journal of Academic Librarianship, Vol. 41, nº 5. Greenwich: JAI Press, 583–92.

Duke Reporters’Lab (2016). Global fact-checking up 50% in past year. Reporterslab.org. Consultado el 26 de octubre de 2022 en https://bit.ly/3gIMge6

Duke Reporters’Lab (2022). Fact-checkers extend their global reach with 391 outlets, but growth has slowed. Reporterslab.org. Consultado el 26 de octubre de 2022 en https://bit.ly/3Fm0eN7

Faddoul, Marc; Chaslot, Guillaume y Farid, Hany (2020). A longitudinal analysis of YouTube’s promotion of conspiracy videos. En: ArXiv, abs/2003.03318. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2003.03318

Fallis, Don (2015). What Is Disinformation? En: Library Trends, Vol. 63, nº 3. Liverpool: Johns Hopkins University Press, 401-426. DOI: doi:10.1353/lib.2015.0014.

García-Marín, Davidad y Salvat-Martinrey, Guiomar (2022). Tendencias en la producción científica sobre desinformación en España. Revisión sistematizada de la literatura (2016-2021). En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº23. Castellón de la Plana: Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universitat Jaume I, 23-50. DOI: https://doi.org/10.6035/adcomunica.6045

Gillespie, Tarleton (2018). Custodians of the Internet. Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media. New Haven: Yale University Press.

Guallar, Javier; Codina, Lluís; Freixa, Pere y Pérez-Montoro, Mario (2020). Desinformación, bulos, curación y verificación. Revisión de estudios en Iberoamérica 2017-2020. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Vol. 22, nº 3. Madrid: Fundación Telefónica, 595-613. DOI: https://doi.org/10.36390/telos223.09

Guallar, Javier y Cornet, Anna (2020). Centros de documentación de diarios en el siglo XXI. Panorama después del tsunami. En: BiD, nº 44. DOI: https://dx.doi.org/10.1344/BiD2020.44.6

Hillebrandt, Maarten (2021). The Communicative Model of Disinformation: A Literature Note En: Helsinki Legal Studies Research Paper, nº 65. Ámsterdam: Elsevier. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3798729

Howard, Philip N.; Neudert, Lisa-Maria y Prakash, Nayana (2021). Digital misinformation/disinformation and children. UNICEF Office of Global Insight and Policy.

IFCN (2022). An open letter to YouTube’s CEO from the world’s fact-checkers. The International Fact-Checking Network. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/37Ea7qD

Jankowski, Nicholas (2018). Researching fake news: A selective examination of empirical studies. En: Javnost-The Public, Vol.25, nº 1-2. Londres: Taylor & Francis, 248-255. DOI: https://doi.org/10.1080/13183222.2018.1418964

Lim, Sun Sun y Tan, Kai Ryn (2020). Front liners fighting fake news: global perspectives on mobilising young people as media literacy advocates. En: Journal of Children and Media. Londres: Taylor & Francis, 1–7. DOI: doi:10.1080/17482798.2020.1827817

Livingstone, Sonia; Winther, Daniel Kardefelt y Saeed, Marium (2019). Global kids online comparative report. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/3v21hew

López-Pan, Fernando y Rodríguez-Rodríguez, Jorge (2020). El Fact Checking en España. Plataformas, prácticas y rasgos distintivos. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 26, nº 3. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1045-1065. DOI: https://dx.doi.org/10.5209/esmp.65246

Magallón-Rosa, Raúl (2019). Verificado México 2018: Desinformación y fact-checking en campaña electoral. Revista de Comunicación, Vol. 18, nº 1. Piura: Universidad de Piura, 234-258. DOI: https://doi.org/10.26441/rc18.1-2019-a12

MalditoBulo (2022a). La COVID-19 y sus bulos: 1.266 mentiras, alertas falsas y desinformaciones sobre el coronavirus. Maldita.es. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/3KM1OYR

MalditoBulo (2022b). 133 bulos y desinformaciones sobre el ataque de Rusia contra Ucrania. Maldita.es. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/3O1MfOB

Martens, Bertin; Aguiar, Luis; Gomez-Herrera, Estrella y Mueller-Langer, Frank (2018). The Digital Transformation of News Media and the Rise of Disinformation and Fake News. En: JRC Digital Economy Working Paper 2018-02. Sevilla: JRC. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/37y8ivw

Nemr, Christina y Gangware, William (2019). Weapons of mass distraction: Foreign state-sponsored disinformation in the digital age. Park Advisors. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/3JvSPsY

Newman, Nic; Fletcher, Richard; Schulz, Anne; Andi, Simge; Robertson, Craig T. y Nielsen, Rasmus Kleis (2021). Reuters institute digital news report 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/38Jofj5

Parra-Valero, Pablo y Oliveira, Lidia (2018). Fake news: una revisión sistemática de la literatura. En: Observatorio (OBS*), Vol. 12, nº 5. Lisboa: OberCom, 54-78.

Pérez-Dasilva, Jesús-Ángel; Meso-Ayerdi, Koldobika y Mendiguren-Galdospín, Terese (2020). Fake news y coronavirus: detección de los principales actores y tendencias a través del análisis de las conversaciones en Twitter. En: El Profesional de la Información, Vol. 29, nº 3. Barcelona: EPI. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.08

Picton, Irene y Teravainen, Anne (2017) Fake News and Critical Literacy: An Evidence Review. Londres: National literacy Trust.

Rodríguez-Pérez, Carlos (2019). No diga fake news, di desinformación: una revisión sobre el fenómeno de las noticias falsas y sus implicaciones. En: Comunicación, nº 40. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana, 65-74. DOI: https://doi.org/10.18566/comunica.n40.a05

Salaverría, Ramón; Buslón, Nataly; López-Pan, Fernando; León, Bienvenido; López-Goñi, Ignacio y Erviti, María-Carmen (2020). Desinformación en tiempos de pandemia:

tipología de los bulos sobre la Covid-19. En: El profesional de la información, nº 29. Barcelona: EPI. DOI:

https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15

Sánchez-Duarte, José Manuel; Magallón-Rosa, Raúl (2020). Infodemia y COVID-19. Evolución y viralización de informaciones falsas en España. RECS. Revista Española de Comunicación en Salud, Suplemento 1. Madrid: Universidad Carlos III, 31-41. DOI: https://doi.org/10.20318/recs.2020.5417

Shao, Chengcheng; Ciampaglia, Giovanni-Lucca; Varol, Onur; Yang, Kai-Cheng; Flammini, Alessandro y Menczer, Filippo (2017). The spread of low-credibility content by social bots. En: Nature communication, Vol. 9, nº1. Cham: Springer, 1-9. DOI: https://doi.org/10.1038/s41467-018-06930-7

Ufarte-Ruiz, María José; Peralta-García, Lidia y Murcia-Verdú, Francisco José (2018). Fact checking: un nuevo desafío del periodismo. En: El profesional de la información, Vol. 27, nº 4. Barcelona: EPI, 733-741. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.02

Vázquez-Herrero, Jorge; Vizoso, Ángel y López-García, Xosé (2019). “Innovación tecnológica y comunicativa para combatir la desinformación: 135 experiencias para un cambio de rumbo”. En: El profesional de la información, Vol. 28, nº3. DOI:

https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.01

Vosoughi, Soroush; Roy, Deb y Aral, Sinal (2018). The spread of true and false news online. En: Science, Vol. 359, nº 6380. Washington D.C.: AAAS, 1146-1151. DOI: 10.1126/science.aap9559

Wardle, Claire y Derakhshan, Hossein (2017). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/3ust2O7

Wardle, Claire y Derakhshan, Hossein (2018). Thinking about ‘information disorder’: formats of misinformation, disinformation, and mal-information. En: Irenton, Cherilyn y Possetti, Julie (eds.) Journalism, fake news & disinformation: handbook for journalism education and training. París: UNESCO Publishing.

World Economic Forum (2019). Fake news: what it is and how to spot it. Consultado el 8 de abril de 2022 en https://bit.ly/318HpYl