The political party as a decisive actor in media regulation. The communication policies of the Frente Amplio governments in Uruguay

Main Article Content

Iván Schuliaquer

Abstract

The Frente Amplio governments in Uruguay promoted communication policies that reduced the weight of the large private media conglomerates and legally recognized new players. Although other South American leftist governments did the same at the beginning of the 21st century, the Uruguayan particularity is that this took place without public confrontation between the government and media companies. This article explores how this atypical combination was possible. It explores communication policies between 2005 and 2015 through a process-tracing strategy focusing on the interactions between the actors involved. In the analyzed decade, governments negotiated their media appearances in ways they considered convenient and media conglomerates, which perceived themselves as weaker than the government, managed to negotiate regulation policies and preserve part of the status quo. Faced with this panorama, neither of the two actors sought to break the relationship. However, there was a third actor: the Frente Amplio, the ruling party, which from its central position, atypical for South America, played a defining role in communication policies. First, during the government of Tabaré Vázquez (2005-2010), and against the president›s will, it acted as a veto player to prevent the entry of large media conglomerates in telecommunications and to protect Antel, the leading state-owned company in telephone and internet services. Second, it was the driving force behind a law for audiovisual communication services, which, although it did not have a clear impetus from President José Mujica (2010-2015), was approved by his government.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Schuliaquer, I. (2023). The political party as a decisive actor in media regulation. The communication policies of the Frente Amplio governments in Uruguay. AdComunica, (25), 251–272. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6711
Section
Otras investigaciones
Author Biography

Iván Schuliaquer, Universidad Nacional de San Martín, Argentina

Iván Schuliaquer [ischuliaquer@unsam.edu.ar] es Profesor e investigador de la Escuela de Política y Gobierno de la Universidad Nacional de San Martín y miembro asociado del IRMECCEN de la Sorbonne Nouvelle. Sus investigaciones se focalizan en política y comunicación. Es doctor en Ciencias de la Información y la Comunicación por la Sorbonne Nouvelle y doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires.

References

Becerra, Martín y Mastrini, Guillermo (2009). Los dueños de la palabra. Acceso, estructura y concentración de los medios en la América latina del Siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo.

Becerra, Martín y Mastrini, Guillermo (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina (2000-2015). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Beltramelli, Federico (2017). Políticas públicas y convergencia infocomunicacional en Uruguay: regulaciones e institucionalidad en los gobiernos del Frente Amplio en Uruguay (2005-2014). Tesis doctoral. Universidad Nacional de La Plata.

Beltramelli, Federico (2019). Regulaciones sobre servicios de comunicación audiovisual en Uruguay: ¿un diseño incompleto?. En Gómez, Gustavo (coord.), Una ley de medios a medias. Montevideo: FES.

Bril-Mascarenhas, Tomás; Maillet, Antoine y Mayaux, Pierre-Louis (2017). Process tracing. Inducción, deducción e inferencia causal. En: Revista de Ciencia Política, Vol.37, nº3. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, 659-684. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-090X2017000300659

Buquet, Gustavo; Lanza, Edinson y Rabinovich, David (2012). Ni premio ni castigo: inversión, mecanismos y procedimientos de asignación de la publicidad oficial en Uruguay. Montevideo: FES.

Buquet, Daniel y Piñeiro, Rafael (2014). La Consolidación de un Nuevo Sistema de Partidos en Uruguay. En: Revista Debates, Vol. 8, nº1. Porto Alegra: NUPESAL, 127–148. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-5269.44774

De Sierra, Gerónimo (1995). Sobre los problemas de (in)gobernabilidad en el Uruguay

neoliberal de la posdictadura. En: Política y sociedad, nº 17. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 71-82.

Fernández, J., Buquet, Gustavo y Kaplún, Gabriel (2015). Economía política de la reforma de la comunicación en Uruguay. Jornadas de Investigación FIC-UDELAR. Montevideo.

Fox, Elizabeth y Waisbord, Silvio (2002). Latin politics, global media. En: Fox, Elizabeth y Waisbord, Silvio. Latin politics, global media. Texas: University of Texas Press.

Guerrero, Manuel Alejandro y Márquez-Ramírez, Mireya (Eds.) (2014). Media Systems and Communication Policies in Latin America. Basingstoke: Palgrave.

Kaplún, Gabriel (2011). Políticas de comunicación en Uruguay. Agenda pendiente y agenda pública. En Kaplún, G. (org.) Políticas, discursos y narrativas en comunicación. Montevideo: LICCOM-UdelaR.

Kaplún, Gabriel (2017). Avanzar frenando. La reforma de la comunicación en Uruguay. En: Telos, nº 105. Madrid: Fundación Telefónica, 2-3.

Kaplún, Gabriel; Beltramelli, Federico y Buquet, Gustavo (2021). Uruguay, ¿un giro pandémico en las políticas info-comunicacionales?. En: Monje, D. (coord.) (Des)iguales y (des)conectados. Buenos Aires: Clacso.

Kitzberger, Philip (2016). Media Wars and the New Left: Governability and Media Democratisation in Argentina and Brazil. En: Journal of Latin American Studies, Vol. 48, nº 48. Cambridge: Cambridge University Press, 447-476. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0022216X15001509

Kitzberger, Philip (2017). Variaciones en la legislación de medios en América Latina y sus determinantes. En: Mitchelstein, Eugenia y Boczkowski, Pablo J. (comp). Titulares, hashtags y videojuegos. Buenos Aires: Manantial.

Kitzberger, Philip y Schuliaquer, Iván (2022). Media Policies in Latin America’s Post-Left Turn: Legal (Counter-)Reforms in Argentina and Ecuador. En: Bulletin of Latin American Research, 41. Hoboken: Wiley, 625-640. DOI: https://doi.org/10.1111/blar.13292

Laclau, Ernesto (2008). Debates y combates. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Lanza, Edinson y Buquet. Gustavo (2011). La televisión privada comercial en Uruguay. Caracterización de la concentración de la propiedad, las audiencias y la facturación. Montevideo: FES.

Levitsky, Steven y Roberts, Kenneth M. (2011). The Resurgence of the Latin American Left. Baltimore: The John Hopkins University.

Lijphart, Arend (2012). Patterns of Democracy. Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. Londres: Yale University Press.

Lissidini, A. (2002). Uruguay y la centralidad de la política. En: Cavarozzi, Marcelo y Abal Medina Juan M. (eds.). El asedio a la política: los partidos latinoamericanos en la era neoliberal. Rosario: Homo Sapiens.

Panebianco, Angelo (1988). Political Parties. Organization and Power. Cambridge: Cambridge University Press.

Pérez, Verónica; Piñeiro, Rafael y Rosenblatt, Fernando (2019). How Party Activism Survives. Uruguay’s Frente Amplio. Cambridge: Cambridge University Press.

Real de Azúa, Carlos (1984). ¿Uruguay, una sociedad amortiguadora?. Montevideo: Editorial Banda Oriental.

Santos, Carlos; Narbondo, I., Oyhantcabal, G., Gutiérrez, R. (2013). Seis tesis urgentes sobre el neodesarrollismo en Uruguay. En: Contrapunto, nº 1. Montevideo: Universidad de La República, 13-32.

Schuliaquer, Iván (2017). ¿Quién domina la escena? La relación entre los gobiernos del Frente Amplio y las empresas mediáticas en Uruguay (2005-2015). En: Mitchelstein, Eugenia y Boczkowski, Pablo J. (comp). Titulares, hashtags y videojuegos. Buenos Aires: Manantial.

Schuliaquer, Iván (2018). La negociación de las escenas mediáticas. Los gobiernos de izquierda y los grandes grupos mediáticos nacionales en América del Sur. Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires y Université Sorbonne-Nouvelle.

Schuliaquer, Iván (2019). El sistema mediático nacional como punto de partida. Los gobiernos del Frente Amplio y los grupos mediáticos en Uruguay. En: Revista Mexicana de Opinión Pública, nº 26, 15-31.

Schuliaquer, Iván (2020). Les enjeux politiques et économiques des médias en Amérique du Sud. En: Annuaire Français de Relations Internationales, nº 21, 809-826.

URSEC (2015). Evolución del sector telecomunicaciones en Uruguay, Datos estadísticos, diciembre 2015. Montevideo.

Waisbord, Silvio (2013). Media policies and the blindspots of media globalization: insights from Latin America. En: Media, culture & society, Vol. 35, nº 1. Londres: SAGE, 132-138. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0163443712464567

Normativas

Ley N°18.232-Servicio Radiodifusión Comunitaria, 2008. https://legislativo.parlamento.gub.uy/temporales/leytemp3482778.htm

Ley N°18.381-Acceso a la Información Pública, 2008. https://www.presidencia.gub.uy/transparencia/ley-18_381

Decreto N°831/008-Creación de Comisión Ejecutora CARDALES, 2008. http://archivo.presidencia.gub.uy/_web/decretos/2008/12/IE781.pdf

Decreto Nº537/009-Creación del Sistema CARDALES, 2009. https://www.impo.com.uy/bases/decretos/537-2009/1

Decreto N°39/010-Suspensión del plan piloto CARDALES, 2010. https://www.impo.com.uy/bases/decretos/39-2010/2

Decreto N°153/012–Televisión Terrestre Digital, 2012. https://www.impo.com.uy/bases/decretos/153-2012/1

Decreto N°437/012-Pliegos Relativos al Servicio de Radiodifusión de Televisión Digital Comercial, 2012. https://www.impo.com.uy/bases/decretos/437-2012

Ley N°19.307-Ley De Regulación De La Prestación De Servicios De Radio, Televisión y otros Servicios De Comunicación Audiovisual, 2014. https://www.impo.com.uy/bases/leyes/19307-2014