New narratives in advertising. Storydoing as a communication model that favours the co-creation of the brand story among Instagram users
Main Article Content
Abstract
The Internet has generated new communication paradigms, so that brands have developed new strategies based on social commitment, an aspect that helps them stand out in an era saturated with messages. In this context, storydoing is presented to be a new narrative advertising discourse that involves people in a social cause and makes them participate by co-creating and sharing the brand story via their digital social networks. Thus, the main objective of this paper is to identify the narrative mechanisms through which Instagram users use to spread the brand storytelling. To this end, a content analysis was carried out on 691 posts from Instagram users, from 12 storydoing campaigns collected from the yearbook Los Anuncios del Año and the creative archive c de c. This analysis consisted of marking the incidence in the sample of the narrative elements proposed by Greimas’ actantial model (1971) considering the audiovisual narrative studies of Canet and Prósper (2009). In conclusion, the results show new visual narrative formulas on Instagram whose central axis is the relationship between a subject and the purpose of the campaign as an object of desire in a scenario provided by the brand itself.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
Aaker, David (2014). Las marcas según Aaker. 20 principios para conseguir el éxito. Barcelona: Urano.
Baraybar Fernández, Antonio y Luque de Marcos, Juan (2018). Nuevas tendencias en la construcción de marcas: una aproximación al storydoing. En: Prisma social, nº23. Madrid: Fundación iS+D para la investigación Social avanzada, 435-458.
Bautista, Fabián (2009). El branding mitológico. La influencia de las marcas en las emociones humanas. En: Actas de diseño, 7. Facultad de Diseño y Comunicaión: Universidad de Palermo, 35-217. DOI: https://doi.org/10.18682/add.vi7
Berners Lee, Tim (1997). Realising the Full Potential of the Web. Consultado el 12 de octubre de 2021 en https://www.w3.org/1998/02/Potential.html
Barrio, Estrella (2019). Responsabilidad Social Corporativa. De la noción a la gestión. Barcelona: UOC
Canet, Fernando y Prósper, Josep (2009). Narrativa Audiovisual: estrategias y recursos. Madrid: Síntesis.
Coleman, Joshua (2022). Giving over selling: advertising for the social enterprise. En: Journal of business strategy. Bingley: Emerald Publishing Limited. DOI: https://doi.org/10.1108/JBS-11-2021-0179
Davcik, Nebojsa; Langaro, Daniela; Jevons, Colin y Nascimiento, Rita (2022). Non-sponsored Brand-related user generated content: effects and mechanisms of consumer engagement. En: Journal of Product & Brand Management, Vol.31, nº1. Bingley: Emerald Publishing Limited, 163-174. DOI: https://doi.org/10.1108/JPBM-06-2020-2971
De Miguel Zamora, M. y Toledano, F (2018). Storytelling y storydoing: técnicas narrativas para la creación de experiencias publicitarias. En: Miguel Zamora, Marta de y Toledano Cuervas-Mons, Fernando (eds.), Creatividad en publicidad. Del impacto al compacto. Madrid: Dykinson.
De Vries, Natalie y Carlson, Jamie (2014). Examining the drivers and Brand performance implications of customer engagement with brands in the social media environment. En: Journal of Brand Management, Vol.21, nº6. Cham: Springer Nature, 495-515.
Elliott, Nate (2015). How does your Brand stack up on facebook, twitter, and Instagram? Consultado el 16 de marzo de 2022 en https://forrester.com/blogs/15-09-15-how_does_your_brand_stack_up_on_facebook_twitter_and_instagram/
Dwivedi, Yogesh K.; Ismagilova, Elvira; Hughes, D. Laurie et al. (15 autores más) (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. En: International Journal of Information Management, nº59, 1-37. Londres: Taylor & Francis. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168
Freire, Alfonso (2017). El relato como herramienta de contenido de marca: Conceptualización, clasificación y metodología de análisis del storytelling dirigido a niños. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad Abad Oliva CEU.
Frier, Sara y Grant, Nico (2020). Instagram brings in more than a quarter of Facebook sales. Consultado el 8 de enero de 2022 en https://bloombergquint.com/business/instagram-generates-more-than-a-quarter-of-facebook-s-sales
Ferraz Martínez, Antonio (2000). El lenguaje de la publicidad. Arco: Madrid.
Ferreira, Mateus; Zambaldi, Felipe; De Sousa Guerra, Diego (2020). Consumer engagement in social media: scale comparison analysis. En: Journal of product & brand management, Vol.29, nº4. Bingley: Emerald Publishing Limited, 491-503. DOI: https://doi.org/10.1108/JPBM-10-2018-2095
Gaitán Moya, Juan Antonio y Piñuel, José Luis (1995). Metodología general. Conocimiento científico e investigación en la comunicación social. Madrid: Síntesis.
García Jiménez, Jesús (1993). Narrativa Audiovisual. Cátedra: Madrid
Greimas, Algirdas Julien (1971). Semántica estructural. Investigación metodológica. Madrid: Gredos.
Good Rebels (2012). #SociaTelling: El storytelling del tercer sector. Consultado el 25 de septiembre de 2020 en https://goodrebels.com/es/sociatelling-el-storytelling-del-tercer-sector
Gottschall, Jonathan (2013). The storytelling animal. How stories make us human. Nueva York: Mariner Books.
Gubern, Román (1992). La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Gustavo Gili: Barcelona.
IAB (2021). Estudio de redes sociales 2021. Consultado el 12 de diciembre de 2021 en https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2021/
Islas, Octavio (2008). La sociedad de la ubicuidad, prosumidores y un modelo de comunicación para comprender la complejidad de las comunicaciones digitales. En: Revisa Latinoamericana. Ciencias de la Comunicación, nº65. Ecuador: Universidad de los Hemisferios, 1-12.
Jahn, Benedikt y Kunz, Werner (2012). How to transform consumers into fans of your brand. En: Journal of Service Management, Vol.23, nº3. Bingley: Emerald Publishing Limited, 344-361. DOI: https://doi.org/10.1108/09564231211248444
Jenkins, Henry (2003). Transmedia Storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Consultado el 2 de febrero de 2020 en https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/
Jenkins, Henry (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Kaplan, Andreas M y Haenlein, Michael (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. En: Business Horizons, Vol.53, nº1. Amsterdam: Elsevier, 59-68. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kim, Changsu; Jin, Ming-Hua; Kim, Jongheon y Shin, Namchul (2012), User perception of the quality, value and utility of user-generated content. En: Journal of Electronic Commerce Research, Vol.13, nº4. Long Beach: Journal of Electronic Commerce Research, 305-320.
Kress, Gunther y Van Leeuwen, Theo (2006). Reading Images. The Grammar of Visual Design. Londres: Routledge.
Krippendorff, Klaus (1980). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós: Barcelona.
Meaningful Brands (2021). Meaningful Brands. Consultado el 28 de marzo de 2020 en https://www.meaningful-brands.com/en/our-study
Montague, Ty (2013). True Story. How to combine story and action to transform your business. Boston: Hardvard Business Review Press.
Munar, Ana María (2011). Tourist created content: rethinking destination branding. En: International journal of culture, tourism and hospitality research, Vol.5, nº3. Bingley: Emerald Publishing Limited, 291-305. DOI: https://doi.org/10.1108/17506181111156989
Muntinga, Daniël., Smit, G., Edith y Moorman, Marjolein (2011). Introducing COBRAs. En: International Journal of Advertising, Vol.30, nº1. Londres: Taylor & Francis, 13-46. DOI: https://doi.org/10.2501/IJA-30-1-013-046
Morse, Janice (1995). The significance of saturation. En: Qualitative Health Research, nº5. Londres: SAGE, 147-149. DOI: https://doi.org/10.1177/104973239500500201
Núñez Gómez, Patricia; García Guardia, María Luisa y Hermida Ayala, Lourdes-Ainhoa (2012). Tendencias de las relaciones sociales e interpersonales de los nativos digitales y jóvenes en la web 2.0. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº67. La Laguna: Universidad de la Laguna, 179-206. DOI: 10.4185/RLCS-067-952-179-206
Olabuénaga, José Ignacio (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Deusto.
Propp, Vladimir (1975). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.
Reyes, Octavio; Espinosa, Rafael y Olvera, Ramón (2013). Criterios para determinar el tamaño de muestra en estudios descriptivos. En: Memorias del Congreso internacional de Investigación, Vol.5, nº3. México D.F.: Academia Journals Celaya, 2912-2924.
Rodríguez, Mª Isabel y Molpeceres, Sara (2014). The Inside Experience y la construcción de la narrativa transmedia. Un análisis comunicativo y teóricoliterario. En: CIC Cuadernos de Información y Comunicación, nº19. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 315-330. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43918
Rodríguez-Ríos, Antonio y Lázaro Pernias, Patrícia (2021). El storydoing como estrategia publicitaria innovadora en la sociedad red. En: Herrero Gutiérrez, J.; Hidalgo-Marí, T. y Bernabéu-Serrano, A. (coords.) Comunicación en cuarentena: el cambio mediático en pandemia. Alicante: Universida de Alicante. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM/2021/18
Romney, Miles y Johnson, Rich G. (2018). Show me a story: narrative, imagen, and audience engagement on sports network Instagram accounts. En: Information, communication & society, Vol.23. York: University of York, 1-16. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1486868
Sánchez-Corral, Luis (1991). Estructuras semionarrativas en el lenguaje de los anuncios. En: Verba: Anuario galego de filoloxia, nº18. USC: Universidade de Santiago de Compostela, 545-567
Saniz Balderrama, Ligia (2008). El esquema actancial explicado. En: Punto cero, Vol.13, nº16. Bolivia: Universidad Católica Boliviana San Pablo Cochamba, 91-97.
Salvat, Guiomar y Serrano, Vicente (2011). La revolución digital y la Sociedad de la Información. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Schivinski, Bruno; Langaro, Daniela y Shaw, Christina (2019), The influence of social media communication on consumer’s attitudes and behavioral intentions concerning brand sponsored events. En: Event Management, Vol.23, nº6. Elmsford: Cognizant Communication Corporation, 835-853. DOI: 10.3727/152599518X15403853721268
Smith, Andrew; Fischer, Eileen y Yongjian, Chen (2012). How does brand-related user-generated content differ across YouTube, Facebook, and Twitter? En: Journal of Interactive Marketing, Vol.26, nº2. Ámsterdam: Elsevier, 102-113. DOI: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2012.01.002
Soler, Pere (1997). La investigación cualitativa en marketing y publicidad. Paidós: Barcelona.
Statista (2019). Number of monthly active Instagram users from January 2013 to December 2021 (in millions). Consultado el 16 de marzo de 2022 en https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-instagram-users/
Stephen, Andrew y Galak, Jeff (2012). The Effects of Traditional and Social Earned Media on Sales: A Study of a Microlending Marketplace. En: Journal of Marketing Research, Vol.49, nº5. Londres: SAGE, 624-639. DOI: https://doi.org/10.1509/jmr.09.0401
Valentini, Chiara (2018). Digital visual engagement: influencing purchase intentions on Instagram. En: Journal of Communication Management, Vol.22, nº4. Bingley: Emerald Publishing Limited, pp. 362-38. DOI: https://doi.org/10.1108/JCOM-01-2018-0005
Vallance, Charles (2016). Storytelling is dead. Long live storydoing. Campaign. Consultado el 5 de junio de 2020 en http://www.campaignlive.co.uk/article/storytelling-dead-long-live-story-doing/1405760
Van Steenburg, Eric y Spears, Nancy (2022). How preexisting beliefs and message involvement drive charitable donations: an integrated model. En: European Journal of Marketing, Vol.56, nº1. Bingley: Emerald Publishing Limited, 209-251. https://doi.org/10.1108/EJM-01-2020-0031
Vega, Fernando (2016). FePI 2016: 10 Años. Fernando Vega Olmos. Consultado el 2 de enero de 2022 en https://www.youtube.com/watch?v=0YssJABOo_A
Villagra, Nuria; López, Belén y Monfort, Abel (2015): La gestión de intangibles y la marca corporativa: ¿ha cambiado algo en la relación entre las empresas y la sociedad? En: Revista Latina de Comunicación Social, nº70. La Laguna: Universidad de la Laguna, pp. 793 a 812. DOI: 10.4185/RLCS-2015-1072
Vizcaíno, Pablo Javier (2016). Del storytelling al storytelling publicitario: el papel de las marcas como contador de historias. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Carlos III.