Youtubers in Latin America: production models of the YouTube channels with the most subscribers and growth expectations

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Águeda María Valverde-Maestre
Francisco Javier Gómez-Pérez
José Patricio Pérez Rufí

Abstract

YouTube is the second most visited website in Latin America (Alexa, 2022) and has a significant number of highly followed channels, as this work shows. The object of study of this paper are the YouTube channels with the highest number of subscribers in the ten most populous countries in Latin America. The objectives are to compare the number of subscribers of the ten most followed YouTube channels based on the countries analyzed, to analyze the production model of these channels and to identify their estimated growth in subscribers until 2026, based on the tracking web tool SocialBlade. We apply a descriptive and quantitative methodology based on the content analysis of a sample of channels. The results reveal that the channels’ number of subscribers is proportional to the size of the population. A parallel between the number of subscribers and the population of the country can be highlighted, even if the consumption of content on YouTube is transnational and is not limited to the base markets of the channels. However, the contents do not differ excessively from other global models of contents for YouTube. Users from the different countries in the sample demand contents and profiles within modeled and global patterns. The fact that these modeled and adapted formats have a very high number of subscribers shows that users from the different countries in the sample demand content and profiles within modeled and global patterns, although adapted to the cultural idiosyncrasies of each country. Growth expectations show strong increases, but not realistics.



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How to Cite
Valverde-Maestre, Águeda M. ., Gómez-Pérez, F. J., & Pérez Rufí, J. P. (2022). Youtubers in Latin America: production models of the YouTube channels with the most subscribers and growth expectations. AdComunica, (24), 201–224. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6475
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Author Biographies

Águeda María Valverde-Maestre, Universidad de Granada

Águeda María Valverde-Maestre [aguedavalma@correo.ugr.es] es estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales de la Universidad de Granada, es técnica superior de Producción de Audiovisuales y Espectáculos y graduada en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Málaga. Ha cursado el Máster en Cinematografía impartido por la Universidad de Córdoba. Ha publicado artículos en revistas científicas como Communication & Society.

Francisco Javier Gómez-Pérez, Universidad de Granada

Francisco Javier Gómez-Pérez [frangomez@ugr.es] es Doctor y Licenciado en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla. Profesor Contratado Doctor del Grado en Comunicación Audiovisual de la Facultad de Comunicación y Documentación de la Universidad de Granada. Es autor de un amplio número de publicaciones, donde destaca Consolidación industrial del cine andaluz (2011). Investigador en proyectos I+D+I internacionales, nacionales y autonómicos.

José Patricio Pérez Rufí, Universidad de Málaga

José Patricio Pérez-Rufí [patricioperez@uma.es] es Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla. Es profesor del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Málaga. Es licenciado en Comunicación Audiovisual y licenciado en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Ha publicado diversas monografías en editoriales como Síntesis, T&B o Quiasmo y un amplio número de artículos.

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