Truth is the daughter of images: thoughts on post-truth in the visual turn era

Main Article Content

Luis Vives-Ferrándiz Sánchez

Abstract

The aim of the present paper is to contextualize the complex relationship between post-truth and the image in the cultural context of the pictorial turn. To this aim, the history of the mechanical image, from photography to post-photography, is analysed to highlight the cultural construction and negotiation of notions such truth, evidence and objectivity in relation to images. The paper criticizes the materiality of the image, analogical or digital, as symptom of truth. The paper also inquiries about the visual practices that support such symptom. The paper also analyses theoretical and sociological topics that are relevant to understand the role of images in the post-truth era, such as pictorial turn, virtual cultures or capitalism of fiction. Finally, the paper analyses the role of images in the geopolitical context of the Web 2.0 applications.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vives-Ferrándiz Sánchez, L. (2021). Truth is the daughter of images: thoughts on post-truth in the visual turn era. AdComunica, (22), 27–44. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.22.3
Section
Informe
Author Biography

Luis Vives-Ferrándiz Sánchez, Universitat de València

Luis Vives-Ferrándiz Sánchez [Luis.Vives@uv.es] es Profesor Titular en el departamento de Historia del Arte de la Universitat de València (España). Sus investigaciones abordan la historiografía del arte, el arte y la teoría del neobarroco, los regímenes escópicos de la modernidad y la posmodernidad, la fotografía como elemento ideológico e identitario y la iconoclasia contemporánea.

References

Barthes, Roland (1968). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.

Barthes, Roland (1989). La cámara lucida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Batchen, Geoffrey (2004). Arder en deseos. La concepción de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Baudrillard, Jean (1984). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.

Bazin, André (1990). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Benjamin, Walter (2007). Obras. Madrid: Abada.

Boehm, Gottfried (1994). Was ist ein Bild? München: Fink.

Boehm, Gottfried (2011). ¿Más allá del lenguaje? Apuntes sobre una lógica de las imágenes. En: García Varas, Ana (ed.). Filosofía de la imagen. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Crary, Jonathan (2007). Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia: Cendeac.

Daston, Lorraine y Gallison, Peter (2007), Objectivity. New York: Zone Books.

Debord, Guy (1999). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos.

Denson, Shane (2020). Discorrelated images. Durham: Duke University Press.

Didi-Huberman, Georges (2013). Cómo abrir los ojos. En: Farocki, Harun. Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra.

Dubois, Philipe (1996). El acto fotográfico: de la representación a la percepción. Barcelona: Paidós.

Flusser, Villem (2001). Una filosofía de la fotografía. Madrid: Síntesis.

Fontcuberta, Joan (2011). La cámara de Pandora. La fotografi@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Fontcuberta, Joan (2015). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Gustavo Gil.

Fontcuberta, Joan (2016). Desfosilizar la verdad. En: Marzo, Jorge Luis (2016). Fake. No es verdad, no es mentira. Valencia: IVAM.

García Varas, Ana (2011). Lógica(s) de la imagen. En: García Varas, Ana (ed.). Filosofía de la imagen. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Gelfert, Axel (2018). Fake news: a definition. En: Informal logic, vol.38, nº1. Windsor: University of Windsor: 84-117.