Brand interaction on the social media network sites among young people: towards acceptance and desired presence

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Belinda de Frutos Torres
Marilé Pretel Jiménez
María Sánchez Valle

Abstract

Brand presence on the interactive media is not treasured by consumers as several research studies has shown (Edwards, Li, y Lee, Joo-Hyun,2002; Cho, Cheon y Hongsik, 2004; Frutos y Sánchez-Valle, 2011). Particularly display ads are perceived as an intrusion on the user´s personal space, being negative evaluated as long as escapes from consumer´s control. In contrast, brands on social media network sites get consumer´s volunteer interaction. The study approaches this interaction process between users and brands and, at the same time, explores the best brands to lead this dialogue. Focus groups were conducted in order to explore the interaction experience with brands. Participants were selected among young social sites network users between 16 and 20 years old. A quantitative study was completed with 120 university students through an on-line questionnaire. Results show that top of mind brands are those well known among the youth that cause admiration. Evidence is particularly clear on the technology and fashion sectors. New questions appear regarding the features a brand must have in order to reach the interaction on the consumer personal space and get consumers engagement.

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How to Cite
Frutos Torres, B. de, Pretel Jiménez, M., & Sánchez Valle, M. (2014). Brand interaction on the social media network sites among young people: towards acceptance and desired presence. AdComunica, 69–86. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2014.7.5
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Author Biographies

Belinda de Frutos Torres, Universidad de Valladolid

Belinda de Frutos Torres [belinda.defrutos@hmca.uva.es] es Profesora Contratada Doctora e imparte docencia en el grado de Publicidad y Relaciones Públicas. Doctora en Psicología en el Departamento de Psicología Social y Metodología de la Universidad Autónoma de Madrid. En la actualidad su investigación se centra en la percepción e influencia de la publicidad en Internet, temática sobre la que ha publicado en revistas de referencia.

 

Marilé Pretel Jiménez, CEU San Pablo TBWA España

Marilé Pretel Jiménez [marile.pretel@tbwa-madrid.com] es Licenciada en Publicidad y RR.PP y master en Comunicación e Investigación Comercial por el Instituto Directivos de Empresa. Profesora colaboradora en Universidad CEU San Pablo de las asignaturas de Gestión de Marcas y Estructura del Sector publicitario. Es Directora de Servicios al Cliente en TBWA España, responsable de cuentas como Apple, El Corte Inglés, Grupo Estee Lauder entre otras.

María Sánchez Valle, Universidad San Pablo CEU

María Sánchez Valle [mvalle.fhum@ceu.es] es Doctora en Ciencias de la Información, desde 2003 es profesora de la Universidad San Pablo CEU. Es especialista en el estudio de la comunicación en Internet. Sobre este tema ha publicado numerosos artículos en revistas académicas y ha participado en congresos de índole nacional e internacional.