Trend and fact-checking narratives on Twitter. Verification codes and fake news in the Procés riots (14-O)

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Concha Pérez-Curiel
Ana María Velasco-Molpeceres

Abstract

In a digital environment dominated by artificial intelligence, the influence of political leaders and audience activism, the emergence of misinformation and fake news define the agenda codes. A scenario in which the role of fact-checking agencies as propellers or detractors of the fake is also questioned. In a context defined by the continued general elections in Spain and the conflict of the independence of Catalonia, the Supreme Court Judgment on the trials of Procés (14-O) is known. A chain of citizen mobilizations floods the network. The general objective of the study is to know on Twitter the fake news about the Catalan riots, verification strategies and the level of impact and reaction of the public. We apply a triangular methodology of comparative content analysis and on a sample of tweets (n1=4500) we analyze the treatment of the hoaxes detected by the fact-checkers (n2=62). The results confirm that the authorship of the false news corresponds to accounts of individuals and that the strategies of fact-checking can favor the viralization more than the denial.

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How to Cite
Pérez-Curiel, C., & Velasco-Molpeceres, A. M. (2020). Trend and fact-checking narratives on Twitter. Verification codes and fake news in the Procés riots (14-O). AdComunica, 95–122. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.5
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Informe
Author Biographies

Concha Pérez-Curiel, Universidad de Sevilla

Concha Pérez Curiel es profesora de Periodismo Político en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla. Pertenece al grupo de investigación Communication & Social Sciences (SEJ-619). Es directora de másteres de Comunicación Institucional y Política y Comunicación y Marketing de Moda. Ha realizado estancias de investigación en universidades como Central Saint Martins (UK), Sacro Cuore y E-Campus (Italia).

Ana María Velasco-Molpeceres, Universidad de Valladolid

Ana María Velasco Molpeceres es profesora de la Universidad de Valladolid. Doctora en Comunicación, es licenciada en Periodismo (UVa) y Graduada en Historia del Arte y en Geografía e Historia (UNED). También ha trabajado como periodista y es autora de numerosas investigaciones, en el seno de grupos financiados, publicadas en revistas de impacto. Investiga sobre periodismo, comunicación, género, moda e identidad.