Drugs, complicity and belonging. Messages by young people on social networks about the use of addictive substances

Main Article Content

Alejandro Perales Albert

Abstract

This article presents the main characteristics and conclusions of a research focused on the comments made by young Spaniards who spread and share on social networks regarding drug use. The interest of the study is focused, on the one hand and attending to the material object of analysis, in knowing which is the dominant discourse of said young people about this practice. And to the other, attending to its formal object, in evaluating the relevance of applying properly communicative techniques based of the messages analysis to a user generated content, instead of others traditionally used for the research of primary sources in the quantitative (surveys) and qualitative (in-depth interviews, focus group) methodological fields. The results obtained highlight a mostly positive assessment of the consumption of psychotropic substances, compared to the usually negative treatment that drug addiction receives in mass communication spaces. In the messages we have analysed the perception of drugs as enhancers of fun prevails, as well as a palliative for character and social deficiencies. Young people are aware of the health risks of drugs use, but they give more importance to the inconveniences that affect them immediately, as an impediment to their relational, work and intellectual aspirations. According to these results, it might be asked whether the media messages against drug use manage to sufficiently influence the perception of potential users or if, on the contrary, these messages are far between their interests, desires and concerns.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perales Albert, A. (2021). Drugs, complicity and belonging. Messages by young people on social networks about the use of addictive substances. AdComunica, (22), 339–361. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.22.17
Section
Otras investigaciones
Author Biography

Alejandro Perales Albert, Universidad Rey Juan Carlos

Alejandro Perales Albert [Alejandro.Perales@urjc.es] es Licenciado con Grado en Ciencias de la Información, realizando en estos momentos su Tesis Doctoral. Profesor Asociado en la Universidad Rey Juan Carlos. Presidente de la Asociación de Usuarios de la Comunicación (AUC). Su actividad investigadora se centra en el campo del análisis de mensajes, aplicado a conocer el tratamiento en los medios de comunicación de diferentes objetos de referencia, entre ellos la drogadicción.

References

American Psychiatric Association (2015). DSM 5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los trastornos mentales. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Ballesteros, Carlos; Darder, José Luis y Muñiz, Carlos (2015). Los marcos informativos del cannabis en la prensa española. Evidencia empírica desde la teoría del framing. En: Zer, vol.20, nº38. Bilbao: Universidad del País Vasco, 67-85.

Bourdieu, Pierre (1980). Questions de Sociologie. Paris: Les Editions de Minuit.

Caffarel, Carmen; Gaitán, Juan Antonio; Lozano, Carlos y Piñuel, José Luis (Eds.) (2018). Tendencias metodológicas en la investigación académica sobre comunicación. Salamanca: Comunicación Social.

Centro de Investigaciones Sociológicas (2020). Barómetro Enero 2020. Consultado el 24 de junio de 2021 en http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3260_3279/3271/es3271mar.pdf

de Certeau, Michel (1980). L’Invention du Quotidien. Vol. 1, Arts de Faire. Paris: Union générale d’éditions.

Del Pozo, Joan Manuel (2016). Youth: Values and Freedom. En: Catalan Social Sciences Review, nº6. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, 53-64. doi: 10.2436/20.3000.02.31

Del Pueyo, Begoña y Perales, Alejandro (2006). ¿Y si mi hijo se droga? Claves prácticas para prevenir, saber y actuar. Barcelona: Grijalbo.

Escohotado, Antonio (1999). Historia General de las drogas. Madrid: Espasa.

EuKids Online (2014). EuKids Online: findings, methods, recommendations. Londres: Eu Kids Online. Consultado el 24 de junio de 2021 enhttp://eprints.lse.ac.uk/60512/1/EU%20Kids%20onlinie%20III%20.pdf

Frojan, María Xesus; Rubio, Rosa y Peris, Beatriz (1994). La imagen de la droga en la prensa española (1988-1992). En: Revista Española de Drogodependencias, vol.19, nº3. Valencia: Asociación de Médicos y otros Profesionales, 191-201

García-Nebreda, Begoña; Menor, Juan y Perales, Alejandro (1987). La imagen de la droga en la prensa española. Comunidad y Drogas. Monografía Nº2. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Plan Nacional sobre Drogas.

Garrido-Lora, Manuel; Busquet-Duran, Jordi y Munté-Ramos, Rosa-Auria (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. En: Anàlisi, Quaderns de Comunicació i Cultura, nº54. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 44-57. doi:http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i54.2953

Goffman, Ervin (2006). Frame analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid: CIS-Siglo XXI.

IAB (2019). Estudio anual de Redes sociales. Consultado el 24 de junio de 2021 en https://iabspain.es/wp-content/uploads/2019/06/estudio-anual-redes-sociales-iab-spain-2019_vreducida.pdf

Krippendorff, Klaus (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Los Angeles/London: Sage.

Lai, Linda S.L. (2005). Content analysis of social media: A grounded theory approach. En: Journal of Electronic Commerce Research, vol.16, nº2. California: State University Long Beach, 138-152.

Labrousse, Alain (2011). Geopolítica de las drogas. Buenos Aires: Marea Editorial.

Lovink, Geert (2011). Networks without a cause. A critique of social media. Cambridge: Polity Press.

Llull, James (2000). Media, communication and culture. New York: Columbia University Press.

Martín-Barbero, Jesús. (2010). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Anthropos.

McCombs, Maxwell (ed.) (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios

en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

National Research Council (2010). Understanding the demand for illegal drugs. Washington DC: The National Academies Press.

Observatorio Español de las Drogas y las Adicciones (2019a). Encuesta sobre Alcohol y Drogas en España (EDADES) 1995-2017. Madrid: Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social.

Observatorio Español de las Drogas y las Adicciones (2019b). Encuesta sobre Uso de Drogas en Enseñanzas Secundarias en España (ESTUDES) 1994-2018. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Madrid.

Organización Mundial de la Salud (2004). Neurociencia del consumo y dependencia de sustancias psicoactivas. Washington: World Health Organisation.

Organización Mundial de la Salud (2008). Glosario de Términos de alcohol y drogas. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.

https://www.who.int/substance_abuse/terminology/lexicon_alcohol_drugs_spanish.pdf-

Patiño, José Fernando (2009). La juventud: una construcción social-histórica de Occidente. En: Revista Científica Guillermo de Ockham, vol.7, nº2. Cali: Universidad de San Buenaventura, 75-90.

Perales, Alejandro y Del Pueyo, Begoña (2019). El tratamiento de las drogas en los medios de comunicación. En: Revista Proyecto, nº98. Madrid: Proyecto Hombre, 24-29.

Pérez-Tornero, José Manuel y Costa, Pere Oriol (1989). Droga, televisión y sociedad. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.

Plan Nacional sobre Drogas (2019). Legislación española sobre drogas. Volumen I, Normativa de ámbito estatal. Madrid: Ministerio de Sanidad.

Rascovsky, Arnaldo (1975). Filicidio, violencia y guerra. Buenos Aires: Shapire.

Rekalde, Ángel y Romaní, Oriol (2002). Los medios de comunicación ante el fenómeno de las drogas: un análisis crítico. Vitoria/Gasteiz: Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco.

Romaní, Oriol (1989). Proceso de “modernización”, cultura juvenil y drogas. En: Rodríguez, Félix (coord.). Comunicación y lenguaje juvenil. Madrid: Fundamentos.

Szasz, Thomas (1993). Nuestro derecho a las drogas. Barcelona: Anagrama.

Toffler, Alvin (1980). La tercera ola. Barcelona: Plaza y Janés.

Van Dijk, Teun (1980). Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso. Madrid: Cátedra.

Waisman, Marcela y Benabarre, Antonio (2017). Adicciones. Uso de sustancias psicoactivas y presentaciones clínicas de la enfermedad adictiva. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Most read articles by the same author(s)