Young businessmen and their web communication projects: a case study of Periodistas en Potencia and Portal del Sur

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Jesús Segarra Saavedra
Patricia Páramo Galdón
Belén Puebla Martínez

Abstract

The economic crisis in which we live has meant that Communication professionals must undertake new initiatives to launch and develop their own work projects. Internet allows the development of such initiatives independently. This helps university students in Communication, faced with an scenario so precarious after graduation, opt for starting their own business and begin a microjournalism experience with partners. This is a complete reversal role. Instead of looking for / finding a job where they are supervised by more accomplished professionals, they become their own boss by purchasing and implementing the roles of journalists and businessmen simultaneously. We refer to ‘Periodistas en Potencia’ (audiovisual reports portal which is specialized in cultural issues) and ‘Portal del Sur’ (website about current information of the municipalities node south of Madrid), two network projects made ​​by students and former students of Journalism and Audiovisual Communication at the ‘Universidad Rey Juan Carlos de Madrid’. This article is based on a content analysis from the websites before mentioned, and in depth interviews with the websites creators. It allows a wide knowledge about the formative experiences of these journalists graduates, labour market trends and microenterprise. Therefore, the research question focuses on both the products and the journalists who create them. The results show that these training needs of journalism students and young businessmen have been detected in its foray into the world of work.

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Segarra Saavedra, J., Páramo Galdón, P., & Puebla Martínez, B. (2012). Young businessmen and their web communication projects: a case study of Periodistas en Potencia and Portal del Sur. AdComunica, 39–61. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2012.4.4
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Author Biographies

Jesús Segarra Saavedra, Universidad de Alicante

Jesús Segarra [jesus.segarra@ua.es] es licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas, D.E.A. y actualmente doctorando de la Universidad de Alicante. Profesionalmente colabora en distintos proyectos de investigación de comunicación COMPUBES (Comunicación y Públicos Específicos de la UA), LUDICOM (Instituto AIJU y UA), Redes de Investigación en Docencia Universitaria CREACOM (UA) y VISUAL Investigando la Comunicación en España (URJC).

Patricia Páramo Galdón, Diario Información de Alicante

Patricia Páramo [pparamo@epi.es] es licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad de Alicante, licenciada en Periodismo y máster en Técnicas Avanzadas en Comunicación por la Universidad de Murcia. Tras su paso por prensa, radio y televisión actualmente trabaja en la web del Diario Información de Alicante, medio con mayor difusión en la provincia.

Belén Puebla Martínez, Universidad Rey Juan Carlos

Belén Puebla [belen.puebla@urjc.es] es profesora visitante de Periodismo y Comunicación Audiovisual del departamento de Comunicación II de la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid. Licenciada en Periodismo y en Comunicación Audiovisual y DEA por la URJC. Completó su formación con el Master de Comunicación y problemas socioculturales. Ha participado en diversos proyectos de investigación de la URJC. En la actualidad está finalizando su tesis doctoral El tratamiento de la actualidad en las series de ficción españolas: los casos de 7 vidas y Aquí no hay quien viva. Es co-fundadora y coordinadora general de la Revista Científica en Comunicación Aplicada Index.Comunicación de la URJC.