A study of public opinion towards the presence of political figures in infotainment programmes

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Iñaki García Arrizabalaga
Juan José Gibaja Martíns
Miren Berasategi Zeberio
Alazne Mujika Alberdi

Abstract

The present article studies the opinion of the population of Gipuzkoa about the presence of politics in infotainment programmes, and more specifically about the participation of political leaders in this kind of TV shows. At the same time, it is aimed at determining the profile of citizens more and less inclined toward this phenomenon. This work presents the results of a survey of a representative sample of the population of Gipuzkoa. First of all, it establishes that the attitude of the people from Gipuzkoa towards the presence of politics in infotainment programmes is generally unfavourable. Women and those of older age are the groups with the most critical attitude. At the same time, individuals who perceive themselves as left-leaning are seen as more critical. On the other hand, those who have more interest in politics and the ones who watch this kind of programmes display less opposing attitudes. These results suggest that individuals could be condemning the trend towards mixing real facts and fiction leading to the infotainment phenomenon not fulfilling its original objective of causing an impact on its audience. Ultimately, political communication is at the crossroads between the renowned cardboard cut-out picture and the most sensationalist TV showcase.

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How to Cite
García Arrizabalaga, I., Gibaja Martíns, J. J., Berasategi Zeberio, M., & Mujika Alberdi, A. (2018). A study of public opinion towards the presence of political figures in infotainment programmes. AdComunica, 135–155. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.16.8
Section
Informe
Author Biographies

Iñaki García Arrizabalaga, Universidad de Deusto

Licenciado (1986) y doctor en Ciencias Económicas y Empresariales (1995) por la Universidad de Deusto. Profesor Titular adscrito al Departamento de Marketing (Deusto Business School). Su actividad docente se concentra en los títulos de grado y posgrado de Deusto Business School.

Juan José Gibaja Martíns, Universidad de Deusto

Licenciado (1995) y Doctor (2000) en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Deusto y licenciado y máster universitario en Ciencias Matemáticas por la UNED. Actualmente es profesor titular donde imparte docencia en el campus de Donostia. Su actividad docente se concentra en los títulos de grado y posgrado de Deusto Business School.

Miren Berasategi Zeberio, Universidad de Deusto

Licenciada en Humanidades: Comunicación (Deusto, 2004) y Máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento (UOC, 2008). Actualmente es profesora contratada en la Universidad de Deusto, donde imparte docencia en el campus de Donostia. Su actividad docente se concentra en el Grado en Comunicación y actualmente trabaja en su tesis doctoral.

Alazne Mujika Alberdi, Universidad de Deusto

Licenciada (1995) y Doctora (2000) en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Deusto y Máster en Investgación de mercados y Sistemas de Información. UNED. Curso 2007-2008. Acreditada por ANECA y UNIQUAL. Sexenio por investgación en el 2014. Las publicaciones (arículos, capítulos de libros y libros) pueden consultarse en http://orcid.org/0000-0001-9350-3384