Anàlisi de l'eficàcia del propòsit corporatiu com a eix de col·laboració entre ONG i empreses: dinàmiques i sinergies en casos d'èxit

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Andrea Miralles-Sánchez

Resum

El propòsit corporatiu s’ha consolidat com un eix estratègic en la gestió empresarial contemporània, integrant objectius socials i ambientals en l’estratègia organitzativa més enllà de la maximització dels beneficis econòmics. Aquest article analitza com el propòsit corporatiu actua com a motor de col·laboració entre empreses i organitzacions no governamentals (ONG), proposant models col·laboratius basats en casos d’èxit a Espanya.


La investigació utilitza una metodologia qualitativa amb anàlisi de contingut, centrant-se en quatre casos representatius: Ecoalf i Ecoembes, Holaluz i Fundación FERO, Ben & Jerry's i Red Acoge, i Natura i Open Arms. Els resultats evidencien com els propòsits corporatius compartits potencien l’efectivitat de les aliances estratègiques, facilitant la creació de valor social i ambiental. S’identifiquen tres models clau de col·laboració: co-creació, sinergies estratègiques i patrocini amb propòsit, adaptats a les característiques i objectius de cada aliança.


L’estudi conclou que la consonància entre els propòsits d’empreses i ONG és crucial per a l’èxit de les col·laboracions, a més de ressaltar l’impacte positiu del propòsit corporatiu en les dinàmiques i resultats de les aliances. Finalment, es proposen línies futures d’investigació per optimitzar aquests models i mesurar-ne la sostenibilitat i l’impacte a llarg termini.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Miralles-Sánchez, A. (2025). Anàlisi de l’eficàcia del propòsit corporatiu com a eix de col·laboració entre ONG i empreses: dinàmiques i sinergies en casos d’èxit. AdComunica, (30). https://doi.org/10.6035/adcomunica.8608
Número
Secció
Otras investigaciones
Biografia de l'autor/a

Andrea Miralles-Sánchez, Universitat Jaume I

Formació en Publicitat i Relacions Públiques a la Universitat Jaume I. També vaig cursar el Màster en Noves Tendències i Processos d’Innovació i actualment estic fent el Doctorat en Ciències de la Comunicació. La meva línia principal d’investigació se centra en la integració, activació i comunicació del propòsit corporatiu.

Referències

Ariño, A., Buxeda, T., Carrillo, J., López, X. y Molins, E. (2022). Cómo las alianzas fortalecen la economía social Un marco para vencer las reticencias del sector en España. IESE Business School. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/4l627z4

Austin, J.E. (2000). Strategic Collaboration Between Nonprofits and Business. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, Vol.29, nº1, 69-97. DOI: 10.1177/089976400773746346

Bowen, H.R. (1953). Social Responsabilities of the Businessman. Iowa City: University of Iowa Press.

Calle García, A.J., Delgado Segovia, M.C., Chilan Fienco, I.L., Heredia Lopez, G.A., Vega Guanuche, A.P. y Mendoza Lopez, H.A. (2025). Alianzas estratégicas y su papel en el crecimiento organizacional. En: Ciencia y desarrollo, Vol.28, nº2.

De Bakker, F., Rasche, A. y Ponte, S. (2019). Multi-Stakeholder Initiatives On Sustainability: A Cross-Disciplinary Review And Research Agenda For Business Ethics. En: Business Ethics Quarterly, Vol.29, nº03. DOI: 10.1017/beq.2019.10

Durieux Zucco, F., Machado, J., Boos de Quadros, C. M. y Foletto Fiuza, T. (2021). Comunicación en el tercer sector antes y durante la Pandemia COVID-19: estrategias de comunicación en las redes sociales de las ONG de Blumenau, Santa Catarina, Brasil. En: Ámbitos. Revista internacional de comunicación, nº52, 140–155. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.09

García Muñoz Aparicio, C. y Latapí Agudelo, X. (2021). Una mirada a la responsabilidad social corporativa, estudio de caso empresa Patagonia. En: Revista Perspectiva Empresarial. DOI: https://doi.org/10.16967/23898186.737

George, G., Haas, M.R., McGahan, A.M., Schillebeeckx, S.J. y Tracey, P. (2021). Purpose in the For-Profit Firm: A Review and Framework for Management Research. Journal of Management, Vol.49, nº6, 1841-1869. DOI: https://doi.org/10.1177/01492063211006450

Gómez-Nieto, B., Tapia-Frade, A. y Díaz-Chica, O. (2012). La comunicación corporativa a través de las páginas web: el caso de las ONGs españolas. En: Vivat Academia Revista de Comunicación. DOI: 10.15178/va.2012.120.1-20

Martín Herrero, J.M. y Oliver-González, A.B. (2024). El propósito empresarial como elemento de comunicación corporativa y reputación. De la RSC a la sostenibilidad. European Public & Social Innovation Review, nº9. DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2024-776

Medina Núñez, M., Sutil-García, M. y Santos-Navarro, M.T. (2024). Publicidad con propósito: evolución de los temas sociales en las campañas creativas (2020-2024). En: European Public & Social Innovation Review, nº9. DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2024-426

Montiel Vargas, A. (2022). Las Empresas B (B Corps) y la regulación de las sociedades con propósito (benefit corporations) en Derecho comparado. En: Revesco. Revista de estudios cooperativos, nº141. DOI: https://doi.org/10.5209/reve.82253

Mora, S. y Lorenzo, F.J. (2021): Hibridación relacional del Tercer Sector de Acción Social en la última década. Entre la movilización y las redes vecinales-comunitarias. En: CIRIEC-España Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, nº103, 171-196. DOI: 10.7203/CIRIEC-E.103.21476

Pedersen, L.H., Fitzgibbons, S. y Pomoroski, L. (2021). Responsible investing: The ESG-efficient frontier. En: Journal of Financial Economics, Vol.142, nº2, 572-597. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2020.11.001

Pacheco Barriga, L., Fernández Blanco, E., Fernández Gómez, J.D. y Gordillo Rodríguez, M.T. (2023). The Purpose of Brands in Small and Medium Sized Enterprise. En: Revista Internacional de Cultura Visual, Vol.16, nº8, 133-155. DOI: https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5415

Porter, M. y Kramer, M. (2011). La creación de valor compartido. En: Harvard Business Review, Vol.89, nº1, 32-49.

Singh, K. y Misra, M. (2021). Linking Corporate Social Responsibility (CSR) and Organizational Performance. En: European Research on Management and Business Economics, Vol.27, nº1, 60-64.

Talavera Avelino, C. y Sanchis Palacio, J.R. (2021). Ética y Responsabilidad Social en las alianzas estratégicas. El caso de las alianzas entre entidades lucrativas y no lucrativas. En: Revesco. Revista de estudios cooperativos, nº137. DOI: https://doi.org/10.5209/reve.73863

Waddock, S. (2020). Achieving sustainability requires systemic business transformation. Global Sustainability, Vol.3, nº12. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/sus.2020.9

Zurbtiggen, C. y González-Lago, M. (2020). Innovación y co-creación: Nuevos desafíos para las políticas públicas. En: Revista De Gestión Pública, Vol.3, nº2, 329–361. DOI: https://doi.org/10.22370/rgp.2014.3.2.2245