MIL University Cities as a UNESCO proposal for the transformation of university campuses: barriers and opportunities
Main Article Content
Abstract
The MIL Cities model was launched by UNESCO in 2018 as an alternative to the demands of society in the information age, focusing on the promotion of Media and Information Literacy (MIL). This concept encompasses actions in physical and digital spaces, with the participation of traditional actors of formal education, including public and private universities, media, artists and other civil society actors. From this perspective, this article presents the MIL University Cities model as a proposal for transforming the university environment in order to train its members and disseminate knowledge in the light of media and information literacy, which is increasingly necessary in the current context. Thus, this study identifies barriers and opportunities for the adoption of the aforementioned framework, taking as its object of study some faculties of the campuses of the University of São Paulo (USP) in Brazil and the Autonomous University of Barcelona (UAB) in Spain, both pioneers in the design and implementation of a campus that is committed to the AMI. The methodology adopted includes the use of inductive methods and case studies, inspired by the 20 Cultural Barriers to Communication (CCB) methodology. The results identify eight BCCs at USP and twelve BCCs at UAB, and stress the importance of promoting the application of the model in other social scenarios.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
Aguaded, Ignacio; Jaramillo-Dent, Daniela y Delgado-Ponce, Águeda (coords.) (2021). Currículum Alfamed de formación de profesores en educación mediática. Barcelona: Octaedro.
Aguaded, J. Ignacio (2012a). Apuesta de la ONU por una educación y alfabetización mediáticas. En: Comunicar, nº 38. Huelva: Grupo Comunicar, 7-8. DOI: 10.3916/C38-2012-01-01
Aguaded, J. Ignacio (2012b). El reto de la competencia mediática de la ciudadanía. En: Icono 14. Revista de Comunicación y Tecnologías Emergentes, Vol. 10, nº3. Madrid: Asociación Icono 14, 8-22. DOI: 10.7195/ri14.v10i3.523.
ALA (1989). Presidential Committee of Informational Literacy: Final Report, Information Literacy and K-12. American Association of School Librarians, American Library Association. Consultado el 12 de enero de 2023 en http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/ presidential
Álvarez-Flores, Erika; Núñez-Gómez, Patricia y Rodríguez Crespo, Carlos (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº 72. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social, 540-559. DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178
Aufderheide, Patricia (1993). Media Literacy - A Report of The National Leadership Conference on Media Literacy. Queenstown: Aspen, MD.
Ball, Stephen. J. (2001). Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. En: Currículo sem Fronteiras, Vol. 1, nº2. Campinas: Unicamp, 99-1116.
Baumgartner, Wendel Henrique (2015). Cidades Universitárias, Cidades Médias, Cidades Pequenas: Análises Sobre o Processo de Instalação de Novos Campi Universitários. En: Espaço Aberto, 5(1), 73-93.
Bawden, David (2001). Information and digital literacies: a review of concepts. En: Journal of Documentation, 57(2), 218 – 259. DOI: https://doi.org/10.1108/EUM0000000007083
Bereday, George F. (1968). El método comparativo en pedagogia. Barcelona: Herder.
Carvalho, Elma y Gonzalves Julia (2013). Reflexões sobre a importância dos estudos de educação Comparada na atualidade. En: Revista HISTEDBR On-line, nº52. , 416-435.
Cassiolato, Jose Eduardo (1999). Economia do Conhecimento e as Novas Políticas Industriais e Tecnológicas. En: Lastres, Helena y Albagli, Sarita (Org.). Informação e globalização na era do conhecimento. Río de Janeiro: Campus.
Chibás Ortiz, Felipe (2017). Barreiras culturais à comunicação e criatividade: perspectiva vygotskyana / bioniana e da alfabetização midiática. Um estudo de caso com professores do Ensino Fundamental. En: Revista Acadêmica Drummond - READ, Vol. 8, nº10, 154-180.
Claval, Paul (1998). Politics and the university. En: Wüsten, Herman van der (Ed.). The urban university and its identity. Roots, locations, roles. Londres: Kluwer Academic Publishers.
Cvetkovic, Biljana Novkovic; Stosic, Lazar y Belousova, Alla (2018). Medijska I Informacijska Pismenost - osnova za primjenu digitalnih tehnologija u nastavi iz diskursa obrazovnih [Media and Information Literacy - the basis for applying digital technologies in teaching from the discourse of educational needs of teachers]. En: Croatian Journal of Education, Vol. 20, nº4. Zagreb: Universidad de Zagreb, 1089-1114. DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v20i4.3001
Ferrés Prats, Joan y Masanet, Maria-Jose (eds.) (2015). La educación mediática en la universidad española. Barcelona: Gedisa.
Ferrés, Joan (2020). Grandes carencias de la educación mediática. En: Temas de Comunicación, n. 41, julio-diciembre 2020, 8-18.
García Jiménez, Antonio, Victoria Tur-Viñes, y Yolanda Pastor Ruiz (2018). Consumo Mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, Contenidos Audiovisuales y Medición de Audiencias. En: Revista Icono 14, Vol. 16, nº1. Madrid: Asociación Icono 14, 22-46. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101.
Kosztyan, Zsolt; Fehérvölgyi, Beáta; Csizmadia, Tibor (2021). Investigating collaborative and mobility networks: reflections on the core missions of universities. En: Scientometrics, nº 126. Budapest: Hungría, 3551–3564. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-021-03865-7
Lima, Afonso y Licino, Almerindo Jamela (2022). Reformas da Educação Pública- Democratização, Modernização, Neoliberalismo. Oporto: Edições Afrontamento.
Marzal-Felici, Javier y Casero-Ripollés, Andreu (2022). Editorial. El desarrollo de nuevas narrativas y formatos en el campo de la comunicación. En: AdComunica, nº 24. Castellón: Universitat Jaume I, 11-16. DOI: https://doi.org/10.6035/adcomunica.6753
Matthes, Joachim (1992). The Operation Called ‘Vergleichen’. En: Soziale Welt, Göttingen, nº 8, 75-99.
Mitsuru, Yanaze y Chibás Ortiz, Felipe (2020). Das cidades inteligentes às cidades MIL: métricas inspiradas no olhar UNESCO. Sao Paulo: ECA-USP.
Penteado, José Roberto (1980). A técnica da comunicação humana. Sao Paulo: Pioneira.
Pérez Tornero, José Manuel (2020). La gran mediatización I. El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. Barcelona: UOC.
Pérez Tornero, José Manuel y Tejedor, Santiago (2016). Ideas para aprender a aprender. Manual de innovación educativa y tecnológica. Barcelona: Editorial UOC.
Romano, R. (2020). As Cidades Universitárias como Cidades MIL: Estudo de Caso do Centro Universitário FACENS. En: Yanaze, Mi y Chibás Ortiz, Felipe. Das cidades inteligentes MIL. Métricas inspiradas no olhar UNESCO. Sao Paulo: Universidade de São Paulo.
Romero-Rodríguez, L.; Tejedor, Santiago y Castillo, Barbara (2021b). From the immediacy of the cybermedia to the need for slow journalism: Experiences from Ibero-America. En: Journalism Practice, Vol. 16, nº8, Londres: Taylor & Francis, 1578-1596. DOI:https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1870530
Romero-Rodríguez, Luis Miguel; Tejedor, Santiago y Pabón Montealegre, María Victoria (2021a). Actitudes populistas y percepciones de la opinión pública y los medios de comunicación: Estudio correlacional comparado entre España y Colombia. En: Revista Latina De Comunicación Social, nº 79. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social, 43-66. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1507
Silva, Fabiany de Cassia Tavares (2016). Estudos comparados como método de pesquisa: a escrita de uma história curricular por documentos curriculares. EN: Rev. Bras. Educ., Vol. 21, nº 64. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216411
Tejedor Calvo, Santiago; Cervi, Laura; Robledo-Dioses, Kelly y Pulido Rodríguez, Cristina (2022). Desafíos del uso de TikTok como plataforma educativa: Una red multitemática donde el humor supera al debate. En: Aula Abierta, Vol. 51, nº2. Oviedo: Universidad de Oviedo, 121-128. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.121-128
Tejedor, Santiago; Cervi, Laura; Tusa, Fernanda; Parola, Alberto (2021). Los docentes universitarios frente al cambio a la educación virtual impuesta por el coronavirus. En: Revista Sociedade e Estado, Vol. 36, nº3. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202136030004
Tur-Viñes V., Núñez-Gómez P. y Martínez-Pastor E. (2019). YouTube, menores y cultura colaborativa. Revisión bibliográfica de la investigación académica. En: Historia y Comunicación Social, Vol. 24, nº1. Madrid: Universidad Complutense de Madird, 331-351. DOI: https://doi.org/10.5209/hics.64498
UNESCO (2018). MIL Cities - Global Media and Information Literacy Week. 2018. Consultado el 12 de enero de 2023 en https://en.unesco.org/globalmilweek2018/milcity
Webber, Sheila; Johnston, Bill (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. En: Journal of Information Science, Vol. 26, nº6. Londres: SAGE, 381-397.
Weller, Wivian (2017). Compreendendo a Operação Denominada Comparação. Seção temática: métodos de educação comparada. En: Educ. Real., Vol. 42, nº3. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623665106
Wüsten, Herman van der (Ed.) (1998). The urban university and its identity. Roots, locations, roles. Nueva York: Springer.