adComunica. Revista científica d’estratègies, tendències i innovació en comunicació convoca una crida d’articles per a les seccions Informe i Tribuna: recerca i professió del seu número 31, previst per al gener de 2026, que abordarà la temàtica La comunicació davant els reptes ambientals. El termini per a l’enviament dels textos definitius finalitza el 30 de novembre de 2025.

Els textos proposats han d’ajustar-se a les normes de publicació establertes per la revista.

adComunica és una revista científica de caràcter internacional, l’objectiu de la qual és l’estudi i l’anàlisi del panorama actual de la comunicació, en un sentit ampli, centrant-se en cada número en una temàtica monogràfica, concretament a la secció Informe. Actualment està indexada a les bases de dades i catàlegs ESCI (Emerging Sources Citation Index, Clarivate Analytics), així com a ERIH PLUS, ISOC (SCI/CINDOC), MIAR, ICE, RESH, Dialnet Metrics, Latindex o Dulcinea, i des del 2019 disposa del Segell de Qualitat de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).

Coordinadores: Susana de Andrés (Universitat de Valladolid) i María Carmen Erviti (Universitat de Navarra).

El canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat, la contaminació o l’escassetat de recursos naturals plantegen desafiaments urgents que requereixen una acció global i, en aquest context, la comunicació es configura com una eina essencial per a generar consciència, promoure comportaments sostenibles i influir en la formulació de polítiques públiques (Nisbet, 2009; Moser, 2016). En l’era de la crisi ecològica, els mitjans de comunicació, les campanyes institucionals, la divulgació científica i els relats digitals han d’adaptar-se per a respondre de manera eficaç a la complexitat dels reptes ambientals i a la creixent demanda d’informació per part de la ciutadania.

En aquest escenari, resulta imprescindible analitzar el paper que exerceixen els actors socials —periodistes, científics, institucions, moviments socials, empreses o ciutadans— en la producció, circulació i recepció de missatges sobre sostenibilitat i medi ambient (León, Negredo & Erviti, 2022; De Andrés & Chaparro, 2022). També cal abordar les tensions entre activisme, negacionisme climàtic i desinformació, així com els desafiaments ètics i narratius que afronta la comunicació ambiental en els entorns digitals.

Aquest número pretén oferir una mirada crítica, interdisciplinària i actual sobre les formes, els continguts i les estratègies de la comunicació ambiental davant la urgència d’una transició ecològica justa i participativa.

Temes d’interès d’aquest monogràfic:

  • Narratives mediàtiques sobre canvi climàtic i sostenibilitat

  • Divulgació científica i comunicació de l’emergència ecològica

  • Percepció social del canvi climàtic: emocions, valors i creences

  • Activisme climàtic, joventut i xarxes socials

  • Comunicació institucional i responsabilitat ambiental

  • Estratègies de les empreses davant el repte de la sostenibilitat (ESG)

  • Comunicació de risc i catàstrofes naturals

  • Desinformació ambiental i negacionisme climàtic

  • Ecofeminisme i justícia climàtica als mitjans

  • Alfabetització mediàtica i educació ambiental

  • Comunicació local de problemes ambientals i participació ciutadana

  • Representacions culturals de la natura en l’era digital

Referències:

  • De Andrés, S., & Chaparro, M. (2022). Comunicación radical. Despatriarcalizar, decolonizar, y ecologizar la cultura mediática. Gedisa.

  • León, B., Negredo, S., & Erviti, M. C. (2022). Social Engagement with climate change: principles for effective visual representation on social media. Climate Policy, 22(8), 976-992.

  • Moser, S. C. (2016). Reflections on climate change communication research and practice in the second decade of the 21st century: what more is there to say? Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 7(3), 345-369.

  • Nisbet, M. C. (2009). Communicating climate change: Why frames matter for public engagement. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 51(2), 12-23.