Presence of the emerging technologies in the curriculum of communication degrees

Main Article Content

Sonia Ballano Macías
Alfons Medina Cambron
Agata Espona Cervera

Abstract

The impact of Artificial Intelligence (AI) in the communication field poses crucial challenges for higher education. In this article, we analyze if concepts or topics related to AI are being integrated into the curricula of communication degrees to ensure the training of future professionals. An analysis of 34 communication degrees from 10 universities was conducted, examining 1908 course guides and the professional outcomes of the respective curricula. The results show a token presence of concepts linked to emerging technologies (ET) in the course guides, in contrast to the case of professional outcomes and graduate profiles, even in the most recently verified degrees. Furthermore, concepts related to ET have a greater presence in compulsory subjects and in the final years of higher education studies. The conclusions demonstrate that the introduction of concepts related to AI in communication curricula is more due to a voluntarist process than to a profound restructuring of said curricula, mainly due to the gap between the widespread presence of emerging technologies in graduate profiles and their relatively low presence in course guides. Although changes in the job market are very fast, the implementation of new curricula should be based on a reflective process, avoiding both the automatic adoption of any content related to innovation and inaction due to bureaucratic barriers within the university systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ballano Macías, S., Medina Cambron, A., & Espona Cervera, A. (2024). Presence of the emerging technologies in the curriculum of communication degrees. AdComunica, (28). https://doi.org/10.6035/adcomunica.8022
Section
Informe
Author Biographies

Sonia Ballano Macías, Universitat Ramon Llull

Sonia Ballano Macías [SoniaBM@blanquerna.url.edu] es Profesora Contratada Doctora de la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales Blanquerna (FCRIB) de la Universidad Ramon Llull (URL). Doctora en Comunicación y Licenciada en Periodismo (URL). Forma parte del grupo de investigación consolidado EIDOS, coordinadora del Máster Universitario en Comunicación Política y Social y miembro de la Unidad Técnica de Calidad de la FCRIB-URL.

Alfons Medina Cambron, Universitat Ramon Llull

Alfons Medina Cambrón [Alfonsomc@blanquerna.url.edu] es Profesor Titular de la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales Blanquerna (FCRIB) de la Universidad Ramon Llull (URL). Doctor en Sociología e Investigador Principal del Grupo Consolidado EIDOS (Estudios de Cultura y Comunicación). Director del Máster Universitario en Comunicación Política y Social de la FCRIB y de la Unidad Técnica de Calidad de la FCRIB-URL.

Agata Espona Cervera, Universitat Ramon Llull

Ágata Espona Cervera [agataec@blanquerna.url.edu] es doctoranda del programa de Doctorado en Comunicación de la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales Blanquerna de la Universidad Ramon Llull. Sus áreas de investigación giran en torno a la introducción de las tecnologías emergentes en los nuevos perfiles profesionales del sector de la comunicación.

References

Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) (2023). Guía para la elaboración, verificación y modificación de titulaciones universitarias de Grado y Máster. Barcelona: AQU. Consultado el 10 de julio de 2024 en https://www.aqu.cat/es/Estudios/Difusion/Publicaciones/Buscador-de-publicaciones/Guia-para-la-elaboracion-verificacion-y-modificacion-de-titulaciones-universitarias-de-grado-y-master-2023

Álvarez-Flores, Erika Patricia; Núñez-Gómez, Patricia y Olivares-Santamarina, José (2018). Professional profiles and work market access for graduates in Advertising and Public relations: From specialization to hybridization. En: El Profesional de la información, Vol. 27, nº1, 136-147. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13

Álvarez-Nobell, Alejandro; Castillo-Esparcia, Antonio y Ruiz-Mora, Isabel (2022). Bachelor, master, and PhD studies in Communication in Spain 50 years after their establishment. En: El Profesional de la información, Vol.31, nº1. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.09

Baladrón-Pazos, Antonio José; Correyero-Ruiz, Beatriz y Manchado-Pérez, Benjamín (2022). University education in Advertising and Public Relations in Spain after 50 years: What and how we teach. En: El Profesional de la información, Vol.31, nº1. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.13

Bates, Tony; Cobo, Cristóbal; Mariño, Olga y Wheeler, Steve (2020). Can artificial intelligence transform higher education? En: International Journal of Educational Technology in Higher Education, Vol. 17, nº42. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-020-00218-x

Calvo-Rubio, Luis Mauricio y Ufarte-Ruiz, María José (2021). Artificial intelligence and journalism: Systematic review of scientific production in web of science and scopus (2008-2019). En: Communication and Society, Vol. 34, nº2, 159-176. DOI: https://doi.org/10.15581/003.34.2.159-176

Calvo-Rubio, Luis Mauricio y Ufarte-Ruiz, María José (2020). Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo. En: El Profesional de la información, Vol. 29, nº1. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.09

Carayannis, Elías G. y Morawska-Jancelewicz, Joanna (2022). The Futures of Europe: Society 5.0 and Industry 5.0 as Driving Forces of Future Universities. En: Journal of the Knowledge Economy, Vol. 13, nº4. Springer, 3445–3471. DOI: https://doi.org/10.1007/s13132-021-00854-2

Castells, Manuel (2009). Comunicació i poder. Barcelona: Editorial UOC.

Codina, Lluís (2016). Tres dimensiones del periodismo computacional. Intersecciones con las ciencias de la documentación. En: Anuario ThinkEPI, Vol. 10. Granada, 200-202. DOI. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2016.41

European Comission (2020a). Digital education action plan 2021-2027: Resetting education and training for the digital age. Consultado el 10 de julio en https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan

European Commission (2020b). Communication: Shaping Europe’s digital future. Consultado el 10 de julio en https://ec.europa.eu/info/files/communication-shaping-europes-digital-future_en

Flores Vivar, Jesús María (2018). Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism. En: Revista de Comunicación, Vol. 17, nº2, 268–291. DOI: https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A12.

García-Orosa, Berta; Canavilhas, Joao y Vázquez-Herrero, Jorge (2023). Algoritmos y comunicación: Revisión sistematizada de la literatura. En: Comunicar, Vol. XXXI, nº74 nº1, 9–21. DOI: https://doi.org/10.3916/C74-2023-01

García-Ramos, Francisco José; Zurian, Francisco A. y Núñez-Gómez, Patricia (2020). Los estudios de género en los Grados de Comunicación. En: Comunicar, Vol. XXVIII, 21–30. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.3916/C63-2020-02

Gobierno de España (2020). España Digital 2025-Transición Digital. Consultado el 10 de julio en https://avancedigital.mineco.gob.es/programas-avance-digital/Documents/EspanaDigital_2025_TransicionDigital.pdf

Gobierno de España (2021). Plan nacional de competencias digitales. Consultado el 10 de julio en https://portal.mineco.gob.es/RecursosArticulo/mineco/ministerio/ficheros/210127_plan_nacional_de_competencias_digitales.pdf

Huđek, Ivona; Širec, Karin y Tominc, Polona (2019). Digital skills in enterprises according to the european digital entrepreneurship sub-indices: Cross-country empirical evidence. Journal of Contemporary Management Issues, Vol. 24, nº2, 107–119. DOI: https://doi.org/10.30924/mjcmi.24.2.8

Jenkins, Henry; Purushotma, Ravi; Weigel, Margaret; Clinton, Katie y Robison, Alice J. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Chicago: The MacArthur Foundation.

López-García, Xosé; Rodríguez-Vázquez, Ana Isabel y Pereira-Fariña, Xosé (2017). Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales: Desafíos del periodismo actual. En: Comunicar, Vol. XXV, nº53, 81-90. DOI: https://doi.org/10.3916/C53-2017-08

López-García, Xosé y Vizoso, Ángel (2021). Periodismo de alta tecnología: signo de los tiempos digitales del tercer milenio. En: El Profesional de la información, Vol. 30, nº3. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.01

Lopezosa, Carlos; Codina, Lluís; Pont-Sorribes, Carles y Vállez, Mari (2023). Use of generative artificial intelligence in the training of journalists: challenges, uses and training proposal. En: El Profesional de la información, Vol. 32, nº4. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.08

Marta Lazo, Carmen; Rodríguez Rodríguez, Jorge Miguel y Peñalva, Sheila (2020). Competencias Digitales En Periodismo. Revisión sistemática De La Literatura científica Sobre Nuevos Perfiles Profesionales Del Periodista. En: Revista Latina De Comunicación Social, Vol. 75, 53-68. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416

Masip, Pere; López-García, Xosé; Díaz-Noci, Javier; Palomo, Bella; Salaverría, Ramón y Meso-Ayerdi, Koldobika (2022). Pasado, presente y futuro de la enseñanza universitaria del ciberperiodismo: métodos y tendencias. En: El Profesional de la información, Vol. 31, nº 1. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.01

Micó, Josep Lluís; Coll, Patrícia; Sabaté, Alba; Vehí, Sílvia y Torras, Núria (2022). Noves oportunitats i nínxols d’ocupació per a periodistes. Barcelona: Barcelona Activa. Consultado el 10 de julio en https://www.barcelonactiva.cat/documents/20124/49143/Noves+oportunitats+i+n%C3%ADnxols+d%27ocupaci%C3%B3+per+a+periodistes.pdf/79e678f5-9b08-9545-68cd-ece9d89be8f5?t=1645628672162

Sánchez-García, Pilar y Tejedor, Santiago (2022). Enseñanza técnico-digital en los estudios de Periodismo en España: hacia una formación hí­brida genérica y especializada en lenguajes y formatos. En: El Profesional de la información, Vol. 31, nº 1. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.05

Thurman, Neil; Lewis, Seth. C. y Kunert, Jessica (2019). Algorithms, Automation, and News. En: Digital Journalism, Vol. 7, nº8, 980–992. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1685395

Türksoy, Nilüfer (2022). The Future of Public Relations, Advertising and Journalism: How Artificial Intelligence May Transform the Communication Profession and Why Society Should Care. En: Turkish Review of Communication Studies, Vol. 40, 394-410. DOI: https://doi.org/10.17829/turcom.1050491

Ufarte-Ruiz, María José; Calvo-Rubio, Luís Mauricio y Murcia Verdú, Francisco José (2020). Las tecnologías hi-tech en los grados en Periodismo. Planes de estudios, formación de los periodistas y propuestas de inserción curricular. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº. 20, 43-66. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.3

Vállez, Mari y Codina, Lluís (2018). Periodismo computacional: evolución, casos y herramientas. En: El Profesional de La Información, Vol. 27, nº4, 759-768. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.05