El llenguatge vernacular a les plataformes de streaming de vídeo social

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

José Patricio Pérez-Rufí
Antonio Castro-Higueras

Resum

Aquesta investigació analitza el llenguatge vernacular de les plataformes de streaming de vídeo social en directe, entès com el llenguatge que utilitza lusuari creador de contingut. Es parteix de la hipòtesi que és possible identificar pautes que normalitzen i gramatitzen el llenguatge de les pràctiques de producció de continguts de vídeo en directe a YouTube Live, Twitch, Instagram Live i TikTok. Es proposa com a objectiu principal la identificació dels trets estilístics, estètics o de producció que es reprodueixen en les retransmissions de streaming en directe en aquestes plataformes, com ara trets vernaculars propis i característics d'aquelles i del model de pràctiques analitzades. Com a objectiu secundari, aquest treball planteja el reconeixement dels elements de les interfícies que determinen les pràctiques i els usos que prèviament shan considerat vernaculars. Per assolir aquests objectius s'aplica, a partir de l'estudi de cas, d'una banda, una metodologia basada en l'observació sistemàtica mitjançant una fitxa d'anàlisi que atén els recursos expressius aplicats sobre la mostra d'anàlisi i, d'altra banda, el walkthrough method o recorregut cognitiu. Els resultats permeten identificar una sèrie de pautes que definirien el llenguatge vernacular característic de cadascuna de les plataformes analitzades, condicionat pel propi dispositiu de maquinari des del qual es produeix. A més, l'usuari farà un ús expressiu de la plataforma determinat per la interfície com a eina al servei de la plataforma i dels seus interessos comercials.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Com citar
Pérez-Rufí, J. P., & Castro-Higueras, A. (2023). El llenguatge vernacular a les plataformes de streaming de vídeo social. AdComunica, (26), 97–126. https://doi.org/10.6035/adcomunica.7305
Número
Secció
Informe
Biografies de l'autor/a

José Patricio Pérez-Rufí, Universidad de Málaga

José Patricio Pérez-Rufí [patricioperez@uma.es] es Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla. Es profesor Titular del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Málaga. Es licenciado en Comunicación Audiovisual y licenciado en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Ha publicado diversas monografías en editoriales como Síntesis, T&B o Quiasmo y un amplio número de artículos.

Antonio Castro-Higueras, Universidad de Málaga

Antonio Castro-Higueras [acastro@uma.es] es Doctor en Comunicación y profesor Titular del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad. Universidad de Málaga. Su línea de investigación aborda las industrias creativas. Cuenta con numerosas publicaciones en revistas de impacto y aportaciones a congresos internacionales. En el ámbito profesional ha sido Director Técnico de la red Localia TV y de Plural Entertainment (Grupo PRISA).

Referències

Agre, Philip E. (1994). Surveillance and capture: Two models of privacy. En: The infor-mation society, Vol. 2, nº 10. Londres: Taylor & Francis, 101-127. DOI: https://doi.org/10.1080/01972243.1994.9960162

Angulo-Granda, Andrea (2022). La interfaz como espacio de mediatización musical en YouTube. En: Hipertext.net, nº 25. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, 101-111. DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2022.i25.10

Barroso, Jaime (2018). Realización televisiva: de la TDT a la IPTV. Madrid: Fragua.

Buitrago, Álex, Martín García, Alberto y Torres Ortiz, Lidia (2022). Trabajemos juntos: Co-working online y sincrónico en Twitch como muestra del potencial colaborativo del live-streaming. En: Revista de Comunicación, Vol. 21, nº 1. Piura: Universidad de Piura, 49-65. DOI: https://dx.doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a3

Bürch, Noel (2006). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.

Burgess, Jean (2006). Hearing Ordinary Voices: Cultural Studies, Vernacular Creativity and Digital Storytelling. En: Continuum, Journal of Media & Culture Studies, Vol. 20, nº 2. Lon-dres: Taylor & Francis, 201-214, DOI: https://doi.org/10.1080/10304310600641737

Castro-Higueras, Antonio; Pérez-Rufí, José Patricio; Torres-Martín, José Luis; Carballeda-Camacho, Mireya; De-Aguilera-Moyano, Miguel (2022). Streaming de vídeo, cómo las pla-taformas condicionan el comportamiento y los usos expresivos de los usuarios de sus apps. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº 80. Madrid: Historia de los Sistemas Informativos, 1-20. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1545

Cruz-Elvira, Andrea; Aragón-Manchado, Alba; Pérez-Rufí, José Patricio (2022). Nueva tele-visión frente vieja televisión en el streaming en directo en Twitch: producción, realización y audiencias de La velada del año 2 de Ibai Llanos. En: Kneipp; Valquíria; Sung, Abel; Picci-nin, Fabiana (Orgs.). Movimentos. Aveiro: Ria Editorial.

Conti, Olivia (2013). Disciplining the Vernacular: Fair Use, YouTube, and Remixer Agency. En: M/C Journal, Vol. 16, nº 4. Brisbane: Queensland University of Technology. DOI: https://doi.org/10.5204/mcj.685

Das, Purba (2021). Vernacular Discourses of Disruption in Alternative Digital Space. En: Communication, Culture and Critique, Vol. 14. Oxford: Oxford University Press, 513-517. DOI: https://doi.org/10.1093/ccc/tcab038

De-Aguilera-Moyano, Miguel; Castro-Higueras, Antonio; Pérez-Rufí, José Patricio (2019). Between broadcast yourself and broadcast whatever: YouTube’s homepage as a synthesis of its business strategy. En: Profesional de la información, Vol. 28, nº 2. Granada: Edicio-nes Profesional de la Información, 1-14. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.mar.06

Ge Zhang, Dino (2020). Televisuality of Live-Streaming-Video. En: Lovink, Geert; Treske, Andreas (eds.). INC Reader #14 Video Vortex Reader III: Inside the YouTube Decade. Amsterdam: Network Cultures.

Gerlitz, Carolin; Rieder, Bernhard (2018). Tweets Are Not Created Equal: Investigating Twitter’s Client Ecosystem. En: International journal of communication, nº 12. Los Angeles: University of Southern California, 528-547.

Gibbs, Martin; Meese, James; Arnold, Michael; Nansen, Bjorn; Carter Marcus (2015) #Fu-neral and Instagram: death, social media, and platform vernacular. En: Information, Com-munication & Society, Vol. 18, nº 3. Londres: Taylor & Francis, 255-268, DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.987152

Gillespie, Tarleton (2010). The politics of platforms. En: New media & society, Vol. 12, nº 3. Chicago: University of Illinois, 347-364. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444809342738

Glenn Howard, Robert (2008) The Vernacular Web of Participatory Media. En: Critical Stu-dies in Media Communication, Vol. 25, nº 5. Londres: Taylor & Francis, 490-513, DOI: https://doi.org/10.1080/15295030802468065

Helmond, Anne (2015). The Platformization of the Web: Making Web Data Platform Ready. En: Social media + society, Thousand Oaks: Sage Journals, 1-11. DOI: https://doi.org/10.1177/2056305115603080

Hwung, Cecilia (2023). What Is the Most Viewed Instagram Live. En: VideoProc Coverter. Consultado el 16 de marzo de 2023 en http://bit.ly/40WjVmn

Jaakkola, Maarit (2020a). From vernacularized commercialism to kidbait: toy review vi-deos on YouTube and the problematics of the mash-up genre. En: Journal of Children and Media, Vol. 14, nº 2. Londres: Taylor & Francis, 237-254. DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2019.1693409

Jaakkola, Maarit (2020b). Useful Creativity: Vernacular Reviewing on the Video-Sharing Platform Vimeo. En: Culture Unbound, Vol. 12, nº 2. Linköping: Linköping University Elec-tronic Press, 373-392. DOI: https://doi.org/10.3384/cu.2000.1525.20200420a

Kim, Jin (2012). The institutionalization of YouTube: From user generated content to pro-fessionally generated content. En: Media, Culture & Society, Vol. 34, nº 1. Thousand Oaks: Sage Journals, 53-67. DOI: https://doi.org/10.1177/01634437114271

Lobato, Ramón (2016). The cultural logic of digital intermediaries: YouTube multichannel networks. En: Convergence: The international journal of research into new media techno-logies, Vol. 22, nº 4. Thousand Oaks: Sage Journals, 348-360. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856516641628

Lobillo-Mora, Gema, Castro-Higueras, Antonio, Pérez-Rufí, José Patricio y De-Aguilera-Moyano, Miguel (2022). La alfabetización mediática de las plataformas digitales: el caso Twitch. En Sábada Chalezquer, Charo; Núñez Gómez, Patricia y Pérez Tornero, José Manuel (eds.). La alfabetización mediática e informacional en las Facultades de Comunicación en España. Observatorio ATIC, nº 5. Salamanca: Comunicación Social. DOI: https://doi.org/10.52495/c9.emcs.9.p95

Lotz, Amanda D. (2023). Why SVOD Commissions Matter. En: Lotz, Amanda D.; Lobato, Ramón (eds.). Streaming Video. Storytelling Across Borders. New York: New York Universi-ty Press.

Lovink, Geert; Treske, Andreas (2020). INC Reader #14 Video Vortex Reader III: Inside the YouTube Decade. Ámsterdam: Network Cultures.

Markusen, Ann (2009). Challenge, change, and space in vernacular cultural practice. En: Edensor, Tim; Leslie, Deborah; Millington, Steve; Rantisi, Norma M. (eds.). Spaces of ver-nacular creativity: Rethinking the cultural economy. Londres: Taylor & Francis.

Millerson, Gerald (2008). Realización y producción de televisión. Barcelona: Omega.

Montfort, Nick; Bogost, Ian (2009). Racing the beam: The Atari video computer system. Cambridge: MIT Press.

Pérez-Rufí, José Patricio; Gómez-Pérez, Francisco Javier (2011). ‘Living on video’: de cómo el vídeo amateur cambió la producción profesional en el siglo XXI. En: Trípodos, nº Extra. Barcelona: Universitat Ramon Llull, 719-727.

Poell, Thomas; Nieborg, David B.; Duffy, Brooke Erin (2021). Platforms and Cultural Pro-duction. Cambridge: Polity Books.

Ríos Quijano, Doreen Alessandra (2022). La interfaz líquida como metaherramienta. En: Revista Márgenes. Espacio Arte Sociedad, Vol. 15, nº 22. Valparaíso: Universidad de Valpa-raíso, 59-68. DOI: https://doi.org/10.22370/margenes.2022.15.22.3512

Scolari, Carlos A. y Fraticelli, Damián (2019). The Case of the top Spanish YouTubers: emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. En: Conver-gence. The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 25, nº 3. Thousand Oaks: Sage Journals, 496-515. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856517721807

Scolari, Carlos A. (2021). Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa.

Simatzkin-Ohana, Liron; Frosh, Paul (2022). From user-generated content to a user-generated aesthetic: Instagram, corporate vernacularization, and the intimate life of brands. En: Media, Culture & Society, Vol. 44, nº 7. Thousand Oaks: Sage Journals, 1235-1254. DOI: https://doi.org/10.1177/01634437221084107

Smarandache, Ligia (2022). Vernacular Videos in the Participatory Culture of Web 2.0: The Contribution of Amateurs and Artists to the Development of Audio-visual Language. En: Transilvania, nº 4. Sibiu: Muzeul Astral, 22-29. DOI: https://doi.org/10.51391/trva.2022.04.03

Taylor, T. L. (2018). Twitch and the Work of Play. En: American Journal of Play, Vol. 11, nº 1. Rochester: The Strong, 65-84.

Twitchtracker (2022). Streamers with the highest peak viewers on Twitch. En: Twitchtra-cker. Consultado el 16 de marzo de 2023 en http://bit.ly/40AFEAu

We Are Social (2023). Digital 2023. Spain. En: We Are Social. Consultado el 16 de marzo 2023 en http://bit.ly/413wJYl

Willig, Ida (2022). From audiences to data points: The role of media agencies in the platformization of the news media industry. En: Media, Culture & Society, Vol. 44, nº 1. Thousand Oaks: Sage Journals, 56-71. DOI: https://doi.org/10.1177/01634437211029861

Yengin, Deniz y Ekim, Berna (2011). Vernacular Creativity and New Media: Istockphoto. En: The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Vol. 1, nº 1. Çanakkale: Ça-nakkale Onsekiz Mart University, 51-57.