Strategies and tools of marketing and communication and its effectiveness in the promotion of pop and rock in Catalan

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Irene Colom Valls
Sergi Solà Saña
Josep Lluís Micó Sanz

Abstract

In 2010, pop and rock music in Catalan experienced a moment of great excitement, with a conglomerate of groups and singers who gain popular recognition. This article presents a research that links communication as a marketing policy and popular music in a specific area and time. The bands, as creators and managers of a work aimed at consumers have access to tools and communication strategies that have taken up new possibilities during the development of digital technologies. The article aims to determine the utility that communication is for bands and what techniques are most appropriate for them, and also to know which is musicians attitude towards marketing and how to articulate its management.
The research, carried out in the territory of Catalonia between 2010 and 2012, has followed a basically qualitative methodology, based on in-depth interviews. But it has also developed a quantitative model for measuring musical consumption, in order to obtain the sample to be investigated, from the quantification of the defining categories of musical consumption and relevance. Because there is no system that objectively and completely determines the levels of consumption assumed by the different musical groups, it has been developed a mechanism to quantify the musical consumption in the period of time and territory analysed.

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How to Cite
Colom Valls, I., Solà Saña, S., & Micó Sanz, J. L. (2018). Strategies and tools of marketing and communication and its effectiveness in the promotion of pop and rock in Catalan. AdComunica, 179–199. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.16.10
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Otras investigaciones
Author Biographies

Irene Colom Valls, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Doctora en Comunicación por la Universitat Ramon Llull. Es licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha sido profesional y es profesora en el Departamento de Comunicación de la Facultat d’Empresa y Comunicació de la UVic-UCC desde 2002. Imparte docencia en los grados de Publicidad y Relaciones Públicas, Periodismo y Comunicación Audiovisual.

Sergi Solà Saña, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Doctor en Comunicación por la Universitat Ramon Llull. Es licenciado en Periodismo por la Universitat Autònoma de Barcelona. Es coordinador del grado de Periodismo de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC, donde ejerce de profesor en el Departamento de Comunicación e imparte docencia en los grados de Periodismo y Comunicación Audiovisual. Miembro del grupo de investigación TRACTE de la UVic-UCC.

Josep Lluís Micó Sanz, Universitat Ramon Llull

Catedrático de Periodismo de la Universitat Ramon Llull (URL) y vicedecano de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (Barcelona). Es miembro del grupo de investigación STReaM (URL), ha dirigido proyectos nacionales e internacionales sobre tecnología y comunicación. Ha publicado decenas de libros, capítulos y artículos en revistas científicas. Es analista en medios como La Vanguardia, Radio Nacional de España, etc.