Affective Economies in the Digital Media A Study on the Incel Community based on Sara Ahmed

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Milagros Pellicer Planells

Abstract


This article explores the operation of affective economies through the case of study of the incel community. Based on the thinking of Sara Ahmed, it analyses how hatred, materialised in misogyny, serves the purpose of aligning some bodies with others and against others, generating antagonistic identities that, through a process of intensification due to the accumulation of affective value, lead to violent dynamics. In order to account for the impact of the digital medium in such relations, the collective and communitarian character of this social group will be problematised through the lens of Franco “Bifo” Berardi. Thus, the article highlights how the digital circulation of hate and its objects, while connecting subjects, defines them as individuals, contributing, in turn, to the continuation of the neoliberal regime.


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How to Cite
Pellicer Planells, M. (2025). Affective Economies in the Digital Media: A Study on the Incel Community based on Sara Ahmed . RECERCA. Revista De Pensament I Anàlisi. https://doi.org/10.6035/recerca.8403
Section
Articles
Author Biography

Milagros Pellicer Planells, Universidad Complutense de Madrid

Milagros Pellicer Planells (València, 1997) es investigadora predoctoral FPU en el Departamento de Filosofía y Sociedad de la Universidad Complutense de Madrid y miembro del grupo de investigación Estética Contemporánea: Arte, Política y Sociedad y del proyecto de investigación «Estética y transformación digital de la sociedad» (PID2023-149638OB-I00). Sus principales líneas de investigación se centran en la relación entre estética y afectividad. Realizó el Máster en Historia del Arte Contemporáneo y Cultura Visual (UCM, UAM y Museo Reina Sofía, 2021), es graduada en Historia del Arte (2020) y en Traducción y Mediación Interlingüística (2019) por la Universidad de Valencia, y fue becaria de colaboración en el Departamento de Filosofía y Sociedad de la UCM (2021). Ha organizado el Congreso Internacional sobre Nuevos Materialismos (UCM, 2025), el Congreso Internacional Desterritorializaciones Estéticas (UC3M, UNED y UCM, 2025) y el I Congreso Internacional Filosofía y Teoría Social de los Afectos (UCM y UAM-I, 2025). Asimismo, ha realizado una estancia de investigación en el CRC1171 Affective Societies en la Freie Universität Berlin (2024) y en IFILNOVA en la Universidade Nova de Lisboa (2025). 

 

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