How can qualitative research face open data?

Main Article Content

Judith Pérez-Soria

Abstract

This article reviews the development, challenges, and specificities of open data in qualitative research. Particularly, open data is analyzed because it is relatively less developed as compared to publication in repositories and open access journals. Validity criteria of qualitative research in the social sciences are reviewed in order to identify some of the elements that encourage data openness. As long as data openness is viewed as a way to replicate research results, it’s resonance in the community of qualitative research practitioners will be limited. Nevertheless, the article shows that sharing data might strengthen qualitative verification strategies, as well as preserve the knowledge, experiences, stories, and everyday contexts of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez-Soria, J. (2022). How can qualitative research face open data?. RECERCA. Revista De Pensament I Anàlisi, 27(2). https://doi.org/10.6035/recerca.6103
Section
Articles
Author Biography

Judith Pérez-Soria, El Colegio Mexiquense, A.C.

Doctora en Ciencias Sociales con mención en Sociología, por la Universidad de Guadalajara, maestra en Ciencias Sociales por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO-México) y licenciada en Sociología por la Universidad Autónoma de Querétaro. Actualmente es profesora investigadora en El Colegio Mexiquense, A.C.

References

Anglada, Luis y Abadal, Ernest (2018). ¿Qué es la ciencia abierta? Anuario ThinkEPI, 12, 295-298. doi: 10.3145/thinkepi.2018.43

Bottomore, Thomas B. y Nisbet, Robert (comps.) (1988). Historia del análisis sociológico. Buenos Aires: Amorrortu.

Crosas, Mercè, Gautier, Julian, Karcher, Sebastian, Otalora, Gerard y Schwartz, Abigail (2018). Data Policies of Highly-ranked Social Science Journals. Harvard Dataverse, 1 28. doi: 10.7910/DVN/CZYY1N.

Denzin, Norman K. (2009). The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. New York: Aldine Transaction.

Denzin, Norman K., y Lincoln, Yvonna S. (2011). El campo de la investigación cualitativa, vol. I. Barcelona: Gedisa.

European Commission (2016). H2020 Programme Guidelines on FAIR Data Management in Horizon 2020. Directorate-General for Research & Innovation. Recuperado de: https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/hi/oa_pilot/h2020-hi-oa-data-mgt_en.pdf [Consultado el 18 de abril de 2022].

European Commission (2020). Open Access & Data Management. H2020 Online Manual. Disponible en: https://ec.europa.eu/research/participants/docs/h2020-funding-guide/cross-cutting-issues/open-access-data-management/open-access_en.htm [Consultado el 20 de abril de 2022].

Fecher, Benedikt y Friesike, Sascha (2013). Open Science: One Term, Five Schools of Thought. RatSWD Working Paper, 218. Berlin: Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten (RatSWD). Disponible en: http://hdl.handle.net/10419/75332 [Consultado el 5 de abril de 2022].

Flick, Uwe (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Gerring, John (2012). Metodología de las ciencias sociales. Madrid: Alianza.

Gibbs, Graham (2007). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Guba, Egon G. (1981). Criteria for Assessing the Trustworthiness of Naturalistic Inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 29, 75-91.

Guba, Egon G. y Lincoln, Yvonna S. (1981). Effective Evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.

Gundermann, Kröll Hans (2015). El Método de los estudios de caso. En Tarrés, María Luisa (coord.). Observar, escuchar y comprender. Sobre la tradición cualitativa en la investigación social (231-264). Ciudad de México: Colegio de México, FLACSO.

King, Gary, Keohane, Robert y Verba, Sidney (2000). El diseño de la investigación social. La inferencia científica en los estudios cualitativos. Madrid: Alianza.

Landi, Annalisa, Thompson, Mark, Giannuzzi, Viviana, Bonifazi Fedele, Labastida Ignasi, Bonino da Silva Santos, Luiz Olavo y Roos, Marco (2020). The “A” of FAIR – As Open as Possible, as Closed as Necessary. Data Intelligence, 2(1 2), 47 55. doi: 10.1162/dint_a_00027

Levin, Nadine y Leonelli, Sabina (2017). How Does One ‘‘Open’’ Science? Questions of Value in Biological Research. Science, Technology, & Human Values, 42(2), 280 305. doi: 10.1177/0162243916672071

Méndez, Eva (2021). Open Science por defecto. La nueva normalidad para la investigación. ARBOR. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 197(799), 1-20. doi: 10.3989/arbor.2021.799002.

Miles, Matthew B. y Huberman, Michael A. (1994). Qualitative Data Analysis: A Expanded Sourcebook. Thousand Oaks: SAGE.

Morse, Janice M., Barrett, Michael, Mayan, Maria, Olson, Karin y Spiers, Jude (2002). Verification Strategies for Establishing Reliability and Validity in Qualitative Research. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 13-22. doi: 10.1177/160940690200100202.

Murray-Rust, Peter, Neylon, Cameron, Pollock, Rufus y Wilbanks, John (2010). Panton Principles, Principles for Open Data in Science. Recuperado de: https://pantonprinciples.org/ [Consultado el 22 de abril de 2022].

NESTA (2010). ¿Open to All? Case Studies of Openness in Research, Report. London: The Research Information Network, National Endowment for Science, Technology and the Arts. Recuperado de: https://docplayer.net/71559-Open-to-all-case-studies-of-openness-in-research-a-joint-rin-nesta-report-september-2010.html [Consultado el 10 de septiembre de 2021].

Rodríguez Gómez, Gregorio, Gil Flores, Javier y García Jiménez, Eduardo (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Aljibe.

Scheliga, Kaja y Friesike, Sascha (2014). Putting Open Science into Practice: A Social Dilemma? First Monday, 19 (9), doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v19i9.5381. Recuperado de: https://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/5381 [Consultado el 28 de marzo de 2022].

Smith, John K. (1984). The Problem of Criteria for Judging Interpretative Inquiry. Educational Evaluation and Policy Analysis, 6(4), 379-391.

Stake, Robert E. (1999). Investigaciones con estudio de casos, Madrid: Ediciones Morata.

Swan, Alma (2013). Directrices para políticas de desarrollo y promoción del Acceso Abierto. Serie Unesco de Directrices Abiertas. París: Unesco.

Taylor, Steven J. y Bogdan, Robert (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.